Anonym bruker Skrevet 22. november 2016 #1 Skrevet 22. november 2016 Har tatt en ny celleprøve og blitt testet for hpv-smitte etter at en tidligere sjekk viste "uspesifikke funn" Viser seg at jeg ikke har viruset. Betyr dette at jeg ikke kan få celleforandringer? Er det egentlig noe poeng å sjekke underlivet hvert tredje år om jeg ikke skifter partner? Anonymous poster hash: b11a9...0cd
Sveinung Sørbye Skrevet 23. november 2016 #2 Skrevet 23. november 2016 En celleprøve kan fange opp 50 prosent av kvinner som ellers ville utviklet livmorhalskreft i løpet av fem år. En HPV-test kan fange opp 70 prosent av kvinner som ellers ville utviklet livmorhalskreft i løpet av fem år. Hvis du har "uspesifikke funn" (ASC-US) og negativ HPV-test kan du vente tre år til neste celleprøve. Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft anbefaler at kvinner i alderen 25-69 år tar celleprøve hvert tredje år. Det utføres nå en pilotstudie i fire forsøksfylker der kvinner over 34 år blir screenet med enten celleprøve hvert tredje år eller HPV-test hvert femte år.I Nederland skal de starte med HPV-test i primærscreening fra 2017. Kvinner i Nederland skal anbefales HPV-test når de er 30 år, 35 år, 40 år, 50 år og 60 år. Hvis alle HPV-tester er negative (normale), trenger de ikke å ta celleprøve i det hele tatt.https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/Kvinner/hpv/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå