Gå til innhold

Viktig å bo nære andre barn, lekekamerater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er det at barna bor nære andre barn, slik at de bare kan gå ut i "gata" og leke med andre barn?

Hverken jeg eller mannen har vokst opp slik, vi måtte kjøres eller ta bussen når vi skulle til andre. Men nå har vi mulighet til å velge å bo på felt eller litt i utkanten (større og nyere hus med stor hage og mer usjenert). Hva burde vi velge? Det huset i utkanten ligger heller ikke langt unna feltet, men barna må gå over en trafikkert vei og 500-1000 meter for å komme til feltet der de andre bor. Skolen ligger nærmest huset i utkanten. 

Går barna glipp av noe om de ikke bor på felt? Blir de mindre sosiale? Hører jo de som bor på felt hvor ungene bare går ut og treffer venner der og bare kan gå over til nabohuset å ringe på. Men tenker det kan bli litt stress også... Hjelp?

Anonymous poster hash: c1f5a...307
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har flytta nå til et nytt felt med færre barn, og det merkes! Ungene trivdes mye bedre med lekekameratene rundt seg.

Anonymous poster hash: 0c371...4d2

Skrevet

Vi bor i rekkehus med lekekamerater rett utenfor døra, og for oss er det gull. I penvær er det alltid noen å leke med ute, i stygt vær går de på besøk til hverandre. Min eldste er bare fire, så hadde vi bodd bare litt mer avsides, måtte vi arrangert all sosial kontakt utenfor barnehagen. Det kan fungere fint for mange, men vi skulle vært nokså aktive for å dekke det sosiale behovet til vår militant utadvendte gut.

Skrevet

Vi bor i rekkehus med lekekamerater rett utenfor døra, og for oss er det gull. I penvær er det alltid noen å leke med ute, i stygt vær går de på besøk til hverandre. Min eldste er bare fire, så hadde vi bodd bare litt mer avsides, måtte vi arrangert all sosial kontakt utenfor barnehagen. Det kan fungere fint for mange, men vi skulle vært nokså aktive for å dekke det sosiale behovet til vår militant utadvendte gut.

Når rekker de leke med andre da? I uken så er det jo ikke mye tid etter bhg, og i helger gjør vi jo ting sammen eller drar bort/får besøk. Nå er eldste min 5, har 3, men de har ikke hverken behov eller ork til så mye etter bhg. Regner med behovet kommer om noen år.

Skrevet

Når rekker de leke med andre da? I uken så er det jo ikke mye tid etter bhg, og i helger gjør vi jo ting sammen eller drar bort/får besøk. Nå er eldste min 5, har 3, men de har ikke hverken behov eller ork til så mye etter bhg. Regner med behovet kommer om noen år.

Noen ganger leker de ute rett etter barnehagen mens vi lager middag. Og så er det typisk barn i gata lørdag ettermiddag og fra litt utpå dagen på søndag. Alle er jo ikke hjemme hele tiden, men med mange å spille på, finner man ofte en eller annen.

Alle lekeøktene er ikke like lange, heller, kan gjerne stikke ut en liten tur selv om det er en halvtime til kvelds.

Men er ikke behovet der nå, så kan det hende det ikke har så stor betydning om barna bor en liten km unna venner. De får jo raskt større aksjonsradius.

Skrevet

For små barn tror jeg det er best å ha venner i gata, men fra de er i tiårsalderen (min erfaring) begynner de uansett å velge venner mer etter interesser og kjemi enn etter bosted. Da har det ikke lenger noe særlig å si om de bor i et felt eller litt utenfor.

Anonymous poster hash: 73d9d...3c7

Skrevet

Vi bor slik til at det ikke er barn i passe alder rundt oss. Det er et kjempe minus!

Skrevet

Det er faktisk helt grusomt å bo langt fra naboer. Jeg har vondt for barna mine hver dag, som maser om å få besøke andre. Men andre foreldre har ofte unnskyldninger for å ikke ta imot besøk/sende barna på besøk. Men barna deres er hele tiden ute og leker med nabobarn.

Så, ikke bo avsides mens barna er små, er mitt råd!

Anonymous poster hash: a9204...4bd

Skrevet

Jeg syns det er utrolig viktig! Spesielt fra de begynner på skolen ser jeg hvor viktig det er å ha noen å være sammen med uten at man må hente og bringe. Det blir for mye styr. Fra skolealder har mine barn vært veldig sosial på ettermiddagen og helg, og er ute eller stikker innom hverandre så og si daglig. Jeg hadde ikke engang vurdert å bosette meg langt unna andre barn!

Anonymous poster hash: 2795d...dbe

Skrevet

Helt klart et stort pluss å bo nært andre barn.

Her flyr de ut og inn hos hverandre ofte, og det er alltid noen å leke med.

Kjekt for mor også, jeg kan stikke en rask tur i butikken mens barna er på besøk.

Og lettere å lage middag når de har besøk, da er de opptatt med å leke.

Anonymous poster hash: bad6a...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...