Anonym bruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Jeg er lærer. Mor til to barn på tre og seks år. Jeg trives med innholdet i jobben min, men kjenner at det blir altfor tidkrevende og energitappende. Verken tiden eller energien strekker til for med tanke på forberedelser og kvalitet på undervisningen. Det fører til mye stress. I tillegg er det veldig krevende å håndtere alle de ulike elevene, mange av de med en del utfordringer. Så da er spørsmålet, hvordan er/var det for andre småbarnsmødre? Er det noen som har funnet noe alternativt å gjøre noen år? Evt. hva? Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 80/90-ordning? Anonymous poster hash: bf33f...326
Anonym bruker Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 For oss var det viktigste tiltaket å overlate mer av jobben med barn og hus til mannen og sørge for å få nok søvn. Det er slitsomt å ha små barn. Det synes nok de aller fleste foreldre uansett hva de jobber med, men det er langt fra umulig. Anonymous poster hash: f1ca8...363
Anonym bruker Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Jeg er lærer (jobber 80%) og er alene med 3 barn. De er hos sin far annenhver helg fre-søn, ellers er de hos meg. Det var jeg som brøt ut av forholdet, og barna var da 2, 5 og 9 år. Har jobbet 80% siden yngste ble født, og har da en fridag i uka. For å si det sånn så er det den dagen som "redder" meg.... Nå er alle tre så store at de er på skolen, og jeg bruker da fridagen min til å vaske hus, klær, gjøre ærender, storhandle, forberede middager og ellers andre gjøremål som letter hverdagen ellers. Vi arver stort sett det meste av klær, og siden jeg har tre barn av samme kjønn så arver de etter hverandre også. Bruker også lite penger generelt, og kommer til å prioritere en dag fri noen år til! Jeg vet at det ikke er en selvfølge å få en dag fri med 80%, men hadde aldri jobbet redusert om det ikke var mulig å få til. Har prøvd å fordele det på flere dager, men endte opp med å jobbe 100% med 80% lønn siden jeg ble sittende likevel... Jeg har også jobbet knallhardt med meg selv ift å slappe av med at det jeg gjør er BRA NOK. Sleit innmari med det de første årene jeg jobbet, og i perioder nå også. Dårlig søvn m.m... Har vært innom tanken på å skifte beite, men bor på landet og det er få ledige jobber... Har heller ikke råd til å gå ned i lønn, og siden jeg er alene er det veldig praktisk å ha fri når barna har fri.... Når det er sagt kommer jeg til å søke aktivt på andre jobber når barna blir enda litt eldre. Har veldig lyst til å jobbe på bibliotek, gjerne med noe undervisningsrettet :-) Anonymous poster hash: bb83b...5e3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 Er du kontaktlærer? Om du er det, må du bare kvitte deg med den biten snarest. Det er det som sliter deg ut og spiser deg opp. Jeg har tre barn og jobber 90%. De 10 prosentene jeg ikke jobber, er heldigvis undervisningsfri første time mandag, tirsdag og onsdag. Jeg drar på jobb til vanlig tid, men bruker den første timen på planlegging. Også har jeg litt mer slingringsmonn ift morgenstresset og tre barn som skal ordnes. I tillegg har jeg sluttet å bli utnyttet og utslitt i slavedriften som det er å være kontaktlærer. Makan til ekstraoppgaver og ekstraarbeid og overtid mot pisskompensasjon finner man ikke andre plasser i arbeidslivet. Nå er jeg kun faglærer og overlever såvidt den jobben. Underviser en del i 1.klasse og merker det ikke er helt heldig når jeg har små barn hjemme. Summen av trass blir litt mye i lengden og jeg takler ikke bråket i klasserommet så godt. Men som faglærer så får jeg uansett fokusert mer på fag og det gjør meg til en bedre lærer. Og mer fornøyd. Læreryrket er et mentalt slit. Man er på hugget hele arbeidsdagen. Ikke engasjer deg mer enn du vet du takler, det vil ikke gagne noen. Tenk at du gjør jobben som DU føler du kan, og det får være bra nok. Det skal MYE til før noen arresterer deg! Anonymous poster hash: 75098...c66
Anonym bruker Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 Hvilket trinn har du? Jeg har valgt å jobbe som pp-rådgiver fremfor å være i skolen. Anonymous poster hash: 06d66...6a0
Anonym bruker Skrevet 22. november 2016 #7 Skrevet 22. november 2016 Jeg holder ut. Mye blir lettere med erfaring. Anonymous poster hash: 2f1cc...77c
Anonym bruker Skrevet 22. november 2016 #8 Skrevet 22. november 2016 Skal tilbake neste skoleår etter permisjon (så vil da ha to barn på 4 og 1), og jeg kommer til å be om å få slippe å dele fag. Da jobber jeg jo mye mer enn 100% i de periodene med det delte faget og det klarer jeg ikke da. Er det helt umulig så får jeg heller jobbe litt redusert det året. Jobber også så smått nå i permisjonen for å lette ting litt når jeg kommer tilbake. Har så mange idéer jeg må få ned på papiret nå som jeg "har tid" 😊 Jobber på vgs forresten Anonymous poster hash: 3f376...e0d
Anonym bruker Skrevet 22. november 2016 #9 Skrevet 22. november 2016 Tusen takk for mange fine svar! Jeg kommer nok til å be om permisjon fra deler av stillingen. Det må til for livskvaliteten sin del. Så får der bare gå at økonomien blir dårligere. HI Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3
LME1001 Skrevet 22. november 2016 #10 Skrevet 22. november 2016 Jeg er kontaktlærer for kun to elever (spes./IOP). Jobber fullt. Dagene er meget overkommelige.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #11 Skrevet 23. november 2016 Jeg er kontaktlærer for kun to elever (spes./IOP). Jobber fullt. Dagene er meget overkommelige. Jobber du på spesialavd.? Er det tunge diagnoser? Hvilke alderstrinn? HI Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #12 Skrevet 23. november 2016 Hvilket trinn har du? Jeg har valgt å jobbe som pp-rådgiver fremfor å være i skolen. Anonymous poster hash: 06d66...6a0 Jeg er timelærer. Mye på 1. trinn og litt på 4. trinn. Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #13 Skrevet 23. november 2016 For oss var det viktigste tiltaket å overlate mer av jobben med barn og hus til mannen og sørge for å få nok søvn. Det er slitsomt å ha små barn. Det synes nok de aller fleste foreldre uansett hva de jobber med, men det er langt fra umulig. Anonymous poster hash: f1ca8...363 En stor forskjell mellom lærerjobb og andre jobber er at lærerne har flere arbeidstimer hver uke. Avspaseringen hjelper ikke på den jevnlige belastningen. I tillegg er det alltid undervisning som MÅ være planlagt til neste dag. Og den er det ofte ikke tid til å forberede på en vanlig arbeidsdag. HI Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #14 Skrevet 23. november 2016 Jeg er alenemor, masterstudent og jobber 60% som lærer i tillegg til at jeg tar et ekstra fulltidsstudie/årsstudium dette året. Har gått fint helt til nå når jeg skal i gang med alle eksamener. 6 eksamener på 3 uker. to av de er hjemmeeksamener som overlapper hverandre. Kjenner presset. Er stressa. Prøver å holde ut, tenker det er verdt det til slutt. Gleder meg til å begynne å jobbe 100% som lærer, og slippe alle studiene i tillegg Det tror jeg skal bli herlig Anonymous poster hash: 4f138...e01
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #15 Skrevet 23. november 2016 Jeg er alenemor, masterstudent og jobber 60% som lærer i tillegg til at jeg tar et ekstra fulltidsstudie/årsstudium dette året. Har gått fint helt til nå når jeg skal i gang med alle eksamener. 6 eksamener på 3 uker. to av de er hjemmeeksamener som overlapper hverandre. Kjenner presset. Er stressa. Prøver å holde ut, tenker det er verdt det til slutt. Gleder meg til å begynne å jobbe 100% som lærer, og slippe alle studiene i tillegg Det tror jeg skal bli herlig Anonymous poster hash: 4f138...e01 Få høre fra deg om hvor herlig det er når du har prøvd det litt. Anonymous poster hash: 75098...c66
LME1001 Skrevet 25. november 2016 #16 Skrevet 25. november 2016 Jobber du på spesialavd.? Er det tunge diagnoser? Hvilke alderstrinn? HI Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3 Jobber som spesialpedagog (er adjunkt). Psykisk utv. hemmede. Ikke voldsomt krevende, de undervises jo i det "samme" hele tiden (begynnende lesing/regning). Allikevel både tungt og krevende, hvis du skjønner. Elever i 4./5./6. klasse. Lærte nettopp hvordan tosifrede tall skulle leses, etter 2 års daglig repetering.
gærne ko Skrevet 26. november 2016 #17 Skrevet 26. november 2016 Har tre barn, 4, 4 og 10 år og jobber fulltid som kontaktlærer på 8. trinn. Det meste av planlegginggstida går med til kontaktlærergreier. Planlegging av timer skjer for det meste hjemme hver kveld etter at barna er i seng. Og jeg er alltid pålogget mail og it's learning. Det er et slit og jeg har ingen fritid i uka. Men er flink til å la jobben ligge mesteparten av helga. Vet også at jeg ikke kan holde på sånn i lengden, men vet ikke helt hvordan jeg skal få tid til alt. Jobber flere dager hver skoleferie også for å få tatt igjen litt. Barna blir alltid hentet sist i barnehagen og samvittigheta er ganske svart.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2016 #18 Skrevet 26. november 2016 Hadde det som deg hi... sa opp jobben og tok en master. Har nå er kontorjobb - hvor allt arbeid og tenking skjer i arbeidstiden. Anonymous poster hash: 07afc...5de
Anonym bruker Skrevet 26. november 2016 #19 Skrevet 26. november 2016 Hadde det som deg hi... sa opp jobben og tok en master. Har nå er kontorjobb - hvor allt arbeid og tenking skjer i arbeidstiden. Anonymous poster hash: 07afc...5de Tenker på å ta mer utdanning? Hva tok du master i? Hvor og med hva jobber du med i dag? HI Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2016 #20 Skrevet 26. november 2016 B Tenker på å ta mer utdanning? Hva tok du master i? Hvor og med hva jobber du med i dag? HI Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3 Brukte du lang tid på å få ny jobb? Hvordan er lønnen og arbeidstiden i den nye jobben? HI Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2016 #21 Skrevet 26. november 2016 En stor forskjell mellom lærerjobb og andre jobber er at lærerne har flere arbeidstimer hver uke. Avspaseringen hjelper ikke på den jevnlige belastningen. I tillegg er det alltid undervisning som MÅ være planlagt til neste dag. Og den er det ofte ikke tid til å forberede på en vanlig arbeidsdag. HI Anonymous poster hash: 3c3fd...ba3 Det er veldig mange jobber der det er normalt å jobbe minst like mye som det lærere skal en vanlig arbeidsuke og det må være en kjempefornøyd å ha fri så godt som alle dagene barna har skolefri. Jeg har venner som er advokater, leger, forskere, ingeniører og bønder. De jobber stort sett mer enn dem som er lærere og med unntak av legen har de heller ikke overtidsbetaling, ikke avspasering og ikke mer enn 5 uker ferie. Anonymous poster hash: f1ca8...363
Anonym bruker Skrevet 26. november 2016 #22 Skrevet 26. november 2016 Få høre fra deg om hvor herlig det er når du har prøvd det litt. Anonymous poster hash: 75098...c66 Hva er det for et svar da? Jeg for min del jobber 100% som lærer og har gjort det de siste 8 årene. Nå tar jeg i tillegg mastergraden (80% studie) og har fire barn. Det går, men som hun andre gleder jeg meg veldig til å "bare" ha 100% stilling igjen Anonymous poster hash: b4535...b01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå