GĂ„ til innhold

Flere med psykisk syke foreldre? Jul og...đŸŽ…đŸŒ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julen er sÄr for meg. Jeg har eggene barn men kommer ikke unna min mors sykdom som blir ekstra sÄr for meg rundt juletider. Julen forbindes med lykke og at familien har det godt SAMMEN. Samvittigheten gnager meg fordi jeg ikke orker Ä vÊre sammen med min mor." Alle "andre som er hjemme Ä spiser hos foreldrene sine i julen, som fÄr hjelp til barnepass, gÄr pÄ kino sammen med sin mor f.eks stikker litt i hjertet mitt.

Min mor og jeg kan nesten ikke vÊre i samme rom. Hun er paranoid med personlighetsforstyrrelse men fungerer greit i hverdagen. Det er vi nÊrmeste som dÄr gjennomgÄ. Vi som fÄr kjeft og stygge ord. Det er vi som fÄr hÞre nÄr hun snakker om den dagen hun dÞr, at vi ikke skal fÄ arv, at vi ikke skal bli til bry mer nÄr hun dÞr, dette blir alltid sagt under krangel. Hun bruker sin dÞd som ett pressmiddel fordi hun vet det sÄret meg og min sÞster. Vi er glade i henne tross hennes problemer. Min sÞster sliter mye pga dette og en barndom med omsorgssvikt. Jeg har kommet meg godt ut av det tross alt men mÄ holde avstand fra min mor og sÞster for ikke Ä bli dratt ned selv. Jeg har barn og familie Ä har ikke energi til Ä skulle ha ansvar for en psykisk syk mor og singel sÞster (depresjoner og en rekke andre fysiske plager pga psyken). Det er sÄrt Ä ikke ha familie selv om jeg har barn, mann og svigerfamilie. Det er sÄrt Ä bli kastet ut i julen fra min mor med beskjed om Ä aldri komme tilbake og at det hadde vÊrt til pass for meg om hjertet hennes stoppet pga alle kranglene vÄre. Jeg har sluttet Ä feire jul med henne, det orker jeg ikke. Vi er ikke sammen i det hele tatt fordi jeg mÄ beskytte meg selv da jeg er ekstra sÄrbar mot hennes kommentarer i juletiden. Mine barn skal skjermes og de skal ha en fin jul. Selv sliter jeg med dÄrlig samvittighet ovenfor henne som er alene (skilt).

Min mor vil ikke ha hjelp og fÄr heller ikke hjelp da hun ikke er til fare for seg selv eller andre. Hun tar ikke medisiner etter eget Þnske sÄ ingen vits Ä gjÞre noe. Dessuten er hun ikke syk det er det alle andre som er, familie, leger, naboer osv.

Noen andre som har noen gode ord her? Erfaringer?

Anonymous poster hash: 44fed...db3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg kjenner meg godt igjen. NÄ er saken litt annerledes her, og har det heldigvis ikke slik som du opplever nÄ lengre, men juletiden er fortsatt sÄr.

Min mor er sterkt preget av bipolar sykdom. De siste Ärene har hun kommet seg veldig, og vÊrt relativt velfungerende i hverdagen, og det har vÊrt sÄ godt for henne, og godt for oss. Men hver hÞst kommer sykdommen snikende pÄ, selv med hyppig oppfÞlging av lege og psykiater + psykolog.

Det innebÊrer at hun ikke orker oss. Datteren min er nÄ tre Är, og forduger mormor. Da blir det ekstra sÄrt for oss, men det er ogsÄ ekstra sÄrt for min mor, for hun er nÄ sÄpass "frisk" at hun har forferdelig dÄrlig samvittighet for det.

SÄnn veldig enkelt og kort fortalt.

Julen er rett og slett bittersweet. Man gjÞr det beste ut av det, men innvendig er det sÄrt, uansett hvor voksen man blir.

Har ikke sĂ„ veldig mange gode ord. Det er tungt, og vondt uansett. Jeg sender deg store klemmer, og lag en god jul for dine barn, med gode tradisjoner. Selv om julen er sĂ„r for deg, er det ingen grunn til at julen ikke skal vĂŠre fylt med gode fĂžlelser for dine barn â€ïžđŸ˜Š

God jul! Nyt tiden, vĂŠr egoistisk som du selv sier, og vĂŠr med Ă„ lage en varm og god tid for din nĂŠrmeste familie fylt av kjĂŠrlighet.

Anonymous poster hash: 444fd...dde

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...