Gå til innhold

Er jeg bare forkjølet eller har jeg influensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sjeldent syk, så jeg er usikker...

4. Dagen med feber nå, ligger på 39-39,5 uten febernedsettende. Hoster til jeg kaster opp, nesa er potte tett. Nyser så snørra står ut. Kroppen værker, men er ikke SÅ ille. Vondt i hodet pga hostingen. Er svimmel og må støtte mes til veggen når jeg går. Orker svært lite, ligger mye, men får ikke sove. Får i meg noe mat og drikke.

Hører jo om folk med infuenda som beskriver det som om å være døden nær, men så syk føler jeg meg virkelig ikke, tenker derfor at jeg er forkjølet, men mamma mener jeg har influensa.

Anonymous poster hash: f6c53...d75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å skille mellom en sterk forkjølelse og en mild influensa, men de sier at en influensa kommer ofte veldig fort. Ofte bare timer.

Anonymous poster hash: 7583f...5d6
Skrevet

Vanskelig å skille mellom en sterk forkjølelse og en mild influensa, men de sier at en influensa kommer ofte veldig fort. Ofte bare timer.

Anonymous poster hash: 7583f...5d6

Hmm... Da jeg la meg på torsdag var jeg helt frisk, men våknet uten stemme og med feber på fredag. Var bare halve dagen på jobben, har ligget hele helga og er hjemme fra jobb i dag. Tror likevel det er en forkjølelse og da er det ingen grunn for å gå til legen, vel?

Skrevet

Trenger ikke være døden nær, influensa kommer i mange grader. En sterk forkjølelse kan oppleves like ille. Ofte smerter i hode, hals, ledd, mage. Som regel ikke så mye snørr. Generelt har influensa plager fra flere steder i kroppen, mens forkjølelse ofte er sentrert til luftveiene og bihuler. Influensa kommer gjerne svært brått.

Anonymous poster hash: 117c3...169

Skrevet

Det kan være vanskelig å skille mellom en kraftig forkjølelse og en influensa, symptomene er veldig like. Som regel kommer en influensa kastet på deg da, og gir vel som regel mindre hoste/snørr men mer muskel og leddsmerter. Likevel, ingen regel uten unntak og det kan være vanskelig å skille

Går du til lege nå fordi du trenger en sykemelding vil han skrive "influensasymptomer" på sykemeldingen, sjelden de gidder ta en blodprøve for å sjekke om det faktisk er influensa.

Men om du har like høy feber i morgen ville jeg ringt legen i tilfelle du har fått en bakterieinfeksjon, når du har såpass høy feber i mer enn 3-4 dager kan det hende det er en bronkitt eller lungebetennelse og du trenger antibiotika. Sist jeg var syk på den måten du beskriver hadde jeg veldig høy crp og var veldig tungpustet så de trodde det var lungebetennelse, men da de tok røntgen av lungene var det bare en kraftig bronkitt. Uansett var jeg så tungpustet og fikk i meg så lite oksygen at de valgte gi meg intravenøs antibiotika i to-tre dager før jeg fikk resten av kuren som tabletter.

Anonymous poster hash: 67157...479
Skrevet

Til for svar. Trenger ikke dra til legen for sykemelding da tok ut fleksitid på fredag, og dette er første dagen av egenmeldingsperioden. Regner med jeg bør være klar til å jobbe igjen i morgen eller onsdag.

Ut ifra hva som er beskrevet her er jeg nok forkjølet da jeg ikke har så fryktelig vondt i kroppen og jeg er grusomt full av snørr.

Skrevet

Er så sjeldent syk, så jeg er usikker...

4. Dagen med feber nå, ligger på 39-39,5 uten febernedsettende. Hoster til jeg kaster opp, nesa er potte tett. Nyser så snørra står ut. Kroppen værker, men er ikke SÅ ille. Vondt i hodet pga hostingen. Er svimmel og må støtte mes til veggen når jeg går. Orker svært lite, ligger mye, men får ikke sove. Får i meg noe mat og drikke.

Hører jo om folk med infuenda som beskriver det som om å være døden nær, men så syk føler jeg meg virkelig ikke, tenker derfor at jeg er forkjølet, men mamma mener jeg har influensa.Anonymous poster hash: f6c53...d75

Hvilken farge har snørret?

Skrevet

Det kan jo også være lungebetennelse....

Anonymous poster hash: a4501...325

Skrevet

Det kan jo også være lungebetennelse....Anonymous poster hash: a4501...325

tenker dette siden en vel ikke pleier å hoste så mye ved influensa?

Skrevet

Hvilken farge har snørret?

Gul-grønt... Æsj!

Skrevet

Det kan jo også være lungebetennelse....

Har vondt i brystet, men antar det er fordi jeg hoster så mye, bare. Er ikke ekstremt vondt, liksom... Litt ømt, bare... Kjennes it som om noen har satt en liten vekt på

Brystet. Burde vel hatt mer vondt om det var lungebetennelse...

Skrevet

Har vondt i brystet, men antar det er fordi jeg hoster så mye, bare. Er ikke ekstremt vondt, liksom... Litt ømt, bare... Kjennes it som om noen har satt en liten vekt på

Brystet. Burde vel hatt mer vondt om det var lungebetennelse...Anonymous poster hash: f6c53...d75

Tror jeg ville tatt en tur til legen, særlig hvis du blir verre!

Skrevet

Tror jeg ville tatt en tur til legen, særlig hvis du blir verre!

Hmm... Ser det an til onsdag, da. Dersom jeg ikke blir bedre får jeg oppsøke lege da. Kan virkelig ikke tenke meg at det er influensa eller lungebetennelse, da burde jeg hatt mye mer vondt, tror jeg.

Skrevet

Gul-grønt... Æsj!Anonymous poster hash: f6c53...d75

Da er det trolig en bakterieinfeksjon og ikke influensa. 4 dager med høy ferber for en voksen er lenge, du kan jo vurdere lege fortløpende og du ikke merker bedring.

Skrevet

Neppe influensa.

Hoster du opp slim? En forkjølelse kan føre til bronkitt som gir hoste med slim.

Men det er rart du har hatt så høy feber i flere dager. Ville ringt legekontoret og hørt om de kunne målt crp.

Anonymous poster hash: 0d1e5...387

Skrevet

Neppe influensa.

Hoster du opp slim? En forkjølelse kan føre til bronkitt som gir hoste med slim.

Men det er rart du har hatt så høy feber i flere dager. Ville ringt legekontoret og hørt om de kunne målt crp.

Anonymous poster hash: 0d1e5...387

Nei, jeg har tørrhoste. Feberen er ikke så ille i dag. Jeg føler meg litt bedre i kroppen også, men har absolutt ingen stemme, har mer vondt i hals og bryst. Nesa er ikke så tett lengre, heller:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...