Gå til innhold

Vanskelig å få henvisning til sjukehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min har hatt diaré i 23 dager, litt av og på. Har så vondt i magen at han griner. Gått ned 7 kg og er slapp. Har vore til lege 3 ganger, men det skjer jo ingenting. Er det ikkje rart at han Ikkje blir henvist til sjukehus?

Anonymous poster hash: 42405...463

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han levert avføringsprøver til fastlegen?

Fastlegen bør jo ta inn slike prøver for å avklare om han har Noro, Rota, Giardia etc. Spesielt Giardia kan gi langvarig diaré.

Man skal også ta Hemofec for å utelukke blod i avføringen.

Slike prøver trenger man ikke å ta på sykehuset, men hvis fastlegen ikke følger opp slikt er det kritikkverdig.

Anonymous poster hash: 7a19b...d6d

Skrevet

Jo det er rart men ikke overraskende. Har selv opplevd å sitte hos legen mens han er på telefon med sykehuset fordi han mener det er behov for innleggelse (blant annet gravid med kraftig hyperemesis). Men han blir avvist fordi sykehuset ikke har kapasitet.

Bli med din far, fortell hvor ille det er og press på legen.

Anonymous poster hash: 2cc1a...8ce

Skrevet

HI her

Eg bur 40 mil unna, så er mamma som følger han.

Han har diabetes, men de passer på å holde blodsukkeret jevnt.

I dag fekk han beskjed om å ta avføringsprøver, så da får vi bare håpe han rekker levere inn i dag (verst om natta, og godt tømt allerede for å si det sånn).
Er jo alltid redd for det verste, og ønsker komme i gang med behandling og/eller utelukke ting.

Trengte bare dele det med noen og få råd. Tusen takk.

Skrevet

Når han nå ha fått beskjed om å levere avføringsprøve er hjulene igang.

Mannen min ble matforgiftet en gang og hadde diare lenge, da sa de på legekontoret at om det ikke gav seg på 14 dager tok de avføringsprøve. Hos mannen min gav det seg etter 10 dager heldigvis.

Men venninnen til søsteren min som ble skikkelig matforgiftet var dårlig i magen i 3 måneder, så noen ting kan vare lenge selv om det ikke er direkte farlig.

Anonymous poster hash: bbed1...1e1
Skrevet

HI her

Eg bur 40 mil unna, så er mamma som følger han.

Han har diabetes, men de passer på å holde blodsukkeret jevnt.

I dag fekk han beskjed om å ta avføringsprøver, så da får vi bare håpe han rekker levere inn i dag (verst om natta, og godt tømt allerede for å si det sånn).

Er jo alltid redd for det verste, og ønsker komme i gang med behandling og/eller utelukke ting.

Trengte bare dele det med noen og få råd. Tusen takk.

Da skjer det jo noe! Avføringsprøver er alltid første prioritet. Virus, bakterie, blod etc.

Anonymous poster hash: 7a19b...d6d

Skrevet

Oppdatering

I dag var mor mi nede på labaratoriet for å levere avføringsprøve nr. 3. 

Da ga ho beskjed til ho på labaratoriet (ho var sur og oppgitt), om at mannen er diabetiker, har hatt diare 7 ganger i natt og spydd blod. Så etter kontortid ringte legen tilbake, og endelig fikk han lov til å komme på sjukehus. 

Deilig for mamma å slippe å slite med sjuk mann aleine, ho var så letta da ho ringte i stad.

Så tvi tvi, håper dei finner ut av det OG at han blir frisk igjen snart.

Skrevet

Oppdatering 2 (usikker om noen leser eller bryr seg, men godt å få det ut likevel)

Faren min blei sendt heim fra sjukehuset kl. 22 samme kveld. Dei ville ikkje ha han der lenger.

Neste kveld / i går kveld kjørte mamma han tilbake og tvang han inn.

No er han frakta til en annen by for operasjon. Er tarmslyng.

Er både glad og sint og bittelitt redd på en gang.

Skrevet

Kjære vene. Håper det går bra med pappan din! Og så sinnsykt skummelt. Men er det noe annet i tillegg til tarmslyng? Altså kom tarmslyngen av at han er syk, eller er det tarmslyngen som har forårsaket alt?

God bedring til pappan din. Krysser fingrene for at han blir frisk

Skrevet

Han har hatt diabetes i 30 år, men ellers vore frisk. Mannen er jo i slutten av 60-åra, så sjukdom er jo slikt som kommer og går. 

Har vore mest redd for kreft, så deilig med en diagnose de kan operere bort, men eg veit jo ikkje om tarmslyng som kanskje har vært der i minst 4 uker fortsatt er farlig sjølv om han skal opereres no. 
Har vore skikkelig frustrerende desse siste 2 ukene etter dei begynte å etterspør hjelp av lege.

Takk for trøstende ord.

HI

Skrevet

Er det vanlig at det skal være så vanskelig å bli hørt av lege og sjukehus?

HI

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon, blitt sendt hjem med alvorlige brudd med beskjed om at det var en forstuing (visste heldigvis bedre og oppsøkte lege på nytt), og har blitt sendt hjem når jeg hadde en SA som holdt på å endre skikkelig ille for meg.

Jeg tror leger/helsepersonell ofte har for mye og gjøre, de er underbemannet og det er de som gaper og skriker høyest som får mest hjelp. Om man lider i stillhet, eller ikke helt tørr å stå på sitt, fordi man "ikke er lege", så blir man nedprioritert. Desverre.

Jeg trodde at tarmslyng var noe akutt, og defor jeg lurte på om han kunne ha hatt det så lenge. Men operasjonen skal vel teoretisk gå bra, kjenner endel som er operert for det, og de har det bra idag :D

Håper det går bra for han også :)

Skrevet

Uff stakkar, han må jo være helt utslitt.....

Jeg trodde også at tarmslyng var akutt, og veldig smertefullt, men det er kanskje flere typer av det også og derfor det ikke ble oppdaget hva det var med en gang.

Håper han får god hjelp nå og friskner til raskt. God bedring til pappa, satser på at han snart er frisk og rask igjen og dere får en koselig julefeiring alle sammen.

Skrevet

Korleis går det med pappaen din?

Anonymous poster hash: c40c0...b8d

Skrevet

Snakka med han for 1 time eller halvannen siden. Da var han fortsatt på mottak. Så veit ikkje om han blir operert i dag. Ting tar tid. Han har ikkje vondt heile tida. Oftest på natta. 

Regner med sjukehuset veit kva dei gjør, og at han allerede hadde blitt operert om det var akutt.

Tusen takk. 

HI

Skrevet

Jeg så tråden din nå for første gang. Godt at faren din nå får riktig oppfølging. Lykke til med operasjonen til ham og at han får god oppfølging første tiden etterpå.

Du spurte om det er vanlig at det er så vanskelig å komme til på sykehus. Jeg tror det varierer veldig. Noe av  problemet er at fastlegene ikke tar seg tid til å undersøke pasientene. Legene er generelt mye mindre "hands on" på pasientene nå enn tidligere, har jeg inntrykk av, og dermed vil en del diagnoser bli uoppdaget eller avfeid som noe mindre alvorlig. Ellers er det også en prioritering, er kapasiteten sprengt blir alt som ikke er akutt utsatt. Og så er det også en del andre ting som kan virke inn. Kvinner og menn blir ofte prioritert litt anderledes (ikke bevisst, men dessverre har menn en tendens fremdeles til å bli tatt mer på alvor... selv om din far ikke opplevde det nå), ulike diagnoser har ulik "status", økonomi spiller inn.

Min erfaring er at man må være veldig tydelig selv. Jeg har vært i utredning i over tre år, ingen av de nødvendige undersøkelsene som er blitt tatt hadde blitt tatt hvis jeg ikke hadde lest meg opp og nærmest kranglet meg til at de måtte tas (å ikke ta de undersøkelsene var ikke forsvarlig). I verste fall kunne jeg hatt en diagnose som ubehandlet er dødelig, selv om blodprøvene kvalifiserte for den diagnosen så var det nødvendig å ta de andre undersøkelsene for å si om jeg hadde diagnosen eller ikke. Likevel måtte jeg altså krangle meg til alle videre undersøkelser.

Vi har et veldig bra helsevesen, men det er ikke alltid det fungerer. Menneskelig feil kan skje alle, men slurv og systemfeil skal man ikke godta!

Håper det går bra med faren din nå, HI :)

Anonymous poster hash: 99ce2...8cb
Skrevet

Uff stakkar, han må jo være helt utslitt.....

Jeg trodde også at tarmslyng var akutt, og veldig smertefullt, men det er kanskje flere typer av det også og derfor det ikke ble oppdaget hva det var med en gang.

Håper han får god hjelp nå og friskner til raskt. God bedring til pappa, satser på at han snart er frisk og rask igjen og dere får en koselig julefeiring alle sammen.

Han har nok subileus ( delvis tarmslyng). Til HI: mulig en del av tarmen er påvirket an dårlig oxygenering i lang tid, men da fjerner de den delen. Er han frisk fra før, så går nok dette helt fint. De gjør det stort sett laparascopisk, og de kommer seg ofte raskt. Lykke til, blir godt å få hjelp nå.

Anonymous poster hash: 8cc94...18e

Skrevet

Hadde sendt klage til fylkeslegen på fastlegen.

Anonymous poster hash: db952...688

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...