Gå til innhold

Hva er "verst " overvektig eller røyker. ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ekstremt overvektig, 115kg og gravid. Tar vitamin tilskudd, passer på hva jeg spiser og spiser ikke godteri i hytt å pine, unner meg noe på lørdager sammen med sønnen.

Har en jobb som gjør at jeg går i hele dagen, skritt teller som viser 15tusen - 20tusen skritt per dag.

Så har jeg ei venninne som er slank og fin , men som røyker og drikker redbull under svangerskapet. Aner ikke vanene hennes generelt og hun har en jobb som har kanskje enda høyere aktivitets nivå enn jeg ettersom hun er barnehagearbeider.

Hva er værste? Prøver ikke å "henge ut " venninnen min men ble bare litt lei meg ang kommentaren hennes for noen dager siden 😔 Hun spurte om jeg ikke tenkte på en slankeoperasjon før jeg ble gravid og om jeg var klar over at jeg har utrolig stor sjanse for svangerskaps forgiftning.

Så sår og vag som jeg er så klarer jeg ikke å slutte å tenke på dette. Vet jo overvekten min er et problem men jeg kan jo uansett ikke gjøre noe nå så føler kommentaren var litt upassende akkurat nå.

Anonymous poster hash: 7ce32...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er mye verre å røyke under graviditeten! Da tar man et aktivt valg hver dag, flere ganger for dagen om å gjøre noe en vet er skadelig for barnet! Jeg tenker ikke noe stygt om overvektige som er gravid men gravide som røyker ser jeg på som mindre skikket til å bli mor!

Skrevet

Røyking i svangerskapet.....
​Dysmature barn, hjertefeil på barn, premature barn, morkakesvikt, alleriger når de vokser opp.....
Hun bør ikke snakker så veldig høyt, og vet ikke om det er sant engang.

Anonymous poster hash: 4ff89...47a
Skrevet

Røyk er mer skadelig enn overvekt!

Hilsen overvektig som nå går på forberedende kurs for overvektskirurgi..

Anonymous poster hash: 12e89...19e

Skrevet

Hadde et ørlite håp at røyking kunne være verstingen , ikke at det fjerner mitt problem selvfølgelig men får et lite dytt på selvfølelsen og det er godt å lese at hun kanskje ikke burde være så ufin når hun ikke har helt rent mel i posen selv.

Takk snille dere.

HI

Anonymous poster hash: 860b2...6fb

Skrevet

Begge deler gir mange økte risikoer for helseskader hos barnet. Så det er vanskelig å sette dem opp mot hverandre.

Men jeg vil si at det er ingen tvil om at din venninne tar det dummeste valget med å både røyke og drikke redbull daglig nå når hun er gravid. Hun velger å daglig påføre babyen rundt 4000 giftstoffer, det gjør ikke du.

Svar henne: "jeg gjør i hvert fall det jeg kan for å minimere risikoen for barnet mitt ved å passe på kostholdet mitt og være fysisk aktiv - hva gjør du med røykingen og drikkingen av redbull?"

Anonymous poster hash: 66d41...a8b
Skrevet

Hadde et ørlite håp at røyking kunne være verstingen , ikke at det fjerner mitt problem selvfølgelig men får et lite dytt på selvfølelsen og det er godt å lese at hun kanskje ikke burde være så ufin når hun ikke har helt rent mel i posen selv.

Takk snille dere.

HI

Anonymous poster hash: 860b2...6fb

All hønnør til deg som ikke ga henne en bitende kommentar tilbake. Det hadde jeg gjort. Røyking er definitivt værst i mine øyne

Anonymous poster hash: 03556...913

Skrevet

Det er jo livsstil som betyr mest, ikke hva en veier. Om du lever sunt vil jeg tro hun ligger dårligere an. 

Anonymous poster hash: d556d...b13
Skrevet

I mine øyne er røyking absolutt verst!!

Hilsen en røyker som sluttet det sekundet jeg fikk positiv test, og som har dårlig samvittighet for den lille tiden jeg røykte FØR jeg visste at jeg var gravid.....

Anonymous poster hash: 7334f...15e
Skrevet

Jeg veier omtrent det samme som deg og er gravid med nr 3 nå. Veide 15 kg mindre med nr 1 og rundt 110 med nr 2. Aldri hatt høyt blodtrykk eller sv.diabetes. Vært generellt i god form i svangerskapene. Veldig trøtt, men det er det mange som er.

Jordmor jeg hadde på ultralyd sa at man fint kan være overvektig og frisk. Det kommer an på livsstil og levevaner.

Siste sv.skap var overhodet ikke planlagt, så er lite jeg får gjort med vekta nå annet enn å spise sunt gjennom graviditeten. Så får jeg ta slankekuren etterpå.

Har fått 2 normalvektige barn. 3,2 og 3,5 kg ved fødsel.

Røyking er mye verre i mine øyne.

Anonymous poster hash: e40b8...984

Skrevet

Røyking i svangerskapet.....

​Dysmature barn, hjertefeil på barn, premature barn, morkakesvikt, alleriger når de vokser opp.....

Hun bør ikke snakker så veldig høyt, og vet ikke om det er sant engang.

Anonymous poster hash: 4ff89...47a

Overvekt øker også risikoen for alt du lister opp... Jeg vet ikke hva som er best og verst, men samtidig så kan venninnen din slutte med den fosterskadelige aktiviteten på dagen. Du kan ikke det. Samtidig gjør det at jeg dømmer henne mer, fordi hun foretar et aktivt valg hver gang hun tar en sigarett. Men, igjen, hvis du med vitende og vilje planla et svangerskap med et så ugunstig utgangspunkt... Ble du uplanlagt gravid blir det jo som det blir. Men hvis du valgte å planlegge graviditet uten å ta tak som kunne redusert risikoen for misdannelser, adhd, osvosv, så må jeg si at jeg dømmer deg likevel...

Anonymous poster hash: 0fe05...9ce

Skrevet

Selvfølgelig røyking!

Overvekt trenger ikke å være mere skadelig enn for undetvektige, eller normalvektige.

Det viktigste er at en spiser frukt og grønt under svangerskspet, og passer på å spise nok ordentlig mat.

Jeg er overvektig, fordi jeg er glad i mat. Jeg har nylig hatt et svangerskap, tok ks og var supersprek. Jeg dro hjem tidligere enn de som fødte vaginalt.

Knallbra form etterpå, går lange turer, føler meg superfresh, men er fortsatt overvektig.

Jeg vet jeg er mye sunnere enn flere "tynne" jeg vet om.

Siden jeg fullammer prøver jeg heller ikke å slanke meg. Jeg skal fullamme i 6 mnd, som anbefalingene.

Vet flere tynne som mister melka fordi de slanker seg med en gang babyen kommer ut. Og for ikke snakke om giftstoffene babyen får i seg når mor slanker seg.

Det å være tynn, er absolutt ikke det viktigste.

Anonymous poster hash: e4d9b...cab

Skrevet

Mye verre å røyke, redbull er vel heller ikke å anbefale da man raskt overstiger anbefalt inntak av koffein i svangerskapet.

Anonymous poster hash: a9d52...30a

Skrevet

Skader på foster ved overvekt. Det er forskjell på feit og feit. Jeg var litt feit, feitere og feitest med mine tre svangerskap. Barna er sykest, litt mindre syk og ikke syk. Her snakker vi allergi, astma, mandler etc. Første satt fast i fødselskanalen, gikk på overtid og det ble hastesnitt, kanskje derfor allergi/astma. Barna er for øvrig, tung, tyngst, lettest.

Tror man vet mye om overvekt, men å generalisere blir idioti. På statistikker.., tar man høyde for alder også? Man blir jo gjerne feitere med alderen og vi føder jo en masse unger mellom 35-40. Kanskje vel så mye alder som overvekt som er problemet for enkelte?

Uansett hi, jeg hater røykere selv om jeg har røyket selv. Men jeg er jo feit også så da telles vel kanskje ikke mitt svar 😂

Anonymous poster hash: 96a62...a31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...