Gå til innhold

Stygg oppførsel😥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på snart 8 år som tar veldig etter storesøster i huset som er 15.Begge er tenåringer høres det ut som!Jeg vet ikke hvordan jeg skal få slutt på stygg språkbruk!Har en del problemer med tenåringen og hun er i bup systemet, men jeg synes det er grusomt at minste tar så etter henne!Hun svarer frekt og blir sur om hun ikke får viljen sin.Type; "jaja soooo skal jeg bry meg??!"Det er ikke greit.Jeg tar ifra henne goder, men føler ikke det nytter.Hjelp...tar imot alle tips🙏🏼

Anonymous poster hash: 9adca...e6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spør deg selv hva du mangler for å ha autoritet. Du har tydeligvis ingen tyngde, ingen avskrekkingseffekt og ingen gjennomføringsevne på noe som virkelig smerter. Hvis ikke konsekvensene av å snakke sånn til sin mor er så tydelige og avskrekkende at en åtteåring lar seg stanse er det noe riktig galt. Her hadde ungen vært nagla til veggen.

Skrevet

Kan du gi meg et eksempel på hva du hadde gjort om ungen din hadde svart slik?🙏🏼Jeg vokste opp med en far jeg var redd,jeg fulgte hver en regel og var mors beste barn i frykt for at han skulle "eksplodere"....jeg føler jeg er streng og har regler, men noe er jo galt

Anonymous poster hash: 9adca...e6e

Skrevet

Det er sjelden jeg hever stemmen her i huset, det er lite vedvarende kjefting og gnåling, og man snakker ordentlig til hverandre. Eksplodering er heller ikke akkurat dagligdags og har klare grunner når det skjer, det er ikke en underliggende trussel hele tiden. Å bli snakket til som det du beskriver hadde ungen godt forstått at ville utløse en iskald, høylytt og total verbal slakt og en tur i løs luft inn på rommet og ut av fellesskapet - evt i gang med det jeg hadde bedt henne om å gjøre, hvis det var det det handlet om, og deretter i forvisning.

Skrevet

Prøv å sett deg ned og snakk med henne. Fortell henne hva slags oppførsel du forventer av henne, og si litt om hvordan du ønsker at dere skal ha det sammen. Du kan også si at du blir såret og lei deg når dere krangler, og at du heller vil at dere skal ha det fint sammen. Når hun begynner å bli frekk, så ber du henne snakke til deg på en ordentlig måte. Ikke svar når hun er frekk. Bare gi beskjed at du vil snakke med henne når hun viser deg respekt og snakker rolig. Forhold deg rolig selv. Få henne til å speile deg i stedet for storesøster.

Dette kan du gjøre med storesøster også. Snakk, si at du vil dere skal være et team. Samarbeide, vise forståelse og respekt, lytte og kommunisere bedre. Gi henne en god, varm klem. Dette får tenåringer alt for lite av.

Ha fokus på hvordan dere ønsker å ha det. Det fungerer som regel dårlig å fokusere på negativ oppførsel. Kutt ut ordet "ikke", og forklar heller ønsket adferd. Om jenta roper, så skal du heller si "kan du snakke lavere/bruke innestemme", fremfor å si "ikke rop".

Dere har nok gått i vranglås. Du blir strengere og vil straffe mer, samtidig gjør dette jentene mer opprørske og de vil utagere mer og distansere seg fra strenge mamma. Men om du blir mer imøtekommende og positiv, så låser du opp situasjonen og åpner opp for et mer harmonisk hjem. Ha slike samtaler med jevne mellomrom, så vil det nok bli lettere for dere å holde fokus.

Lykke til (og beklager litt rotete svar, er en smule trett) :)

Anonymous poster hash: e7aec...d26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...