Gå til innhold

Provosert av mannens feile fremstillinger

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kjenner jeg blir utrolig provosert av mannen min av og til. Hvis jeg eller barna gjør én gang noe han ikke liker så blir det hos han til "alltid". F.eks. om en av barna har glemt melken på benken etter å ha tatt seg et glass så kjefter han fordi de "alltid" glemmer melken. Dette går han også rundt å klager over til andre, noe jeg føler er veldig urettferdig overfor barna da de da fremstilles helt feil. Jeg tror han går og gjentar slike hendelser eller de feile fremstillingene for seg selv slik at han tilslutt tror at det er slik. Når det gjelder positive ting barna gjør fester ikke dette seg på samme måte.

Når det gjelder han selv er det motsatt. Det negative huskes ikke, mens om han har gjort en ting én gang er det alltid slik spesielt om han gjorde oppgaven sist. Har jeg f.eks. klippet plenene flere ganger hvert år og han så har klippet denne én gang (den siste) så fremstiller han det som om han alltid klipper plenen. Den måten å huske på gjør at han tror at han alltid gjør alt rett og at han gjør MYE mer enn han gjør. Og igjen virker det som om han på en eller annen måte overbeviser seg selv om at det er slik, slik at han oppriktig tror på det.

Har prøvd å ta det opp med han for å få han til å forstå hvor urimelig det er, men det bare preller av da han mener han alltid husker riktig. Noe av det går det jo an for meg å bevise - f.eks. om det er bilder av plenklippingen. Da har han alltid en eller annen forklaring på hvorfor dette ikke teller. Mye av det er det jo heller ingen bevis på. Noen som har noen tips til hvordan dette kan løses?

Anonymous poster hash: dab22...1a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bodd med en sånn mann. Og får å si det sånn så ble fremstillingen mye verre etter at det ble slutt. Grenset til vrangforestillinger. Vet hvor irriterende det er. Og i mitt tilfelle ganske skummelt og.

Anonymous poster hash: 4e74a...b01

Skrevet

Jeg vokste opp med en mor som var slik. Hun hadde psykiske problemer.

Dette vil ikke endre seg av seg selv, HI. Ta mannen med i parterapi, han trenger å lære seg å kommunisere. Det å bruke alltid og aldri slik mannen din gjør er en form for hersketeknikk, det er arrogant og det viser at han egentlig er ganske hjelpesløs i sin argumentasjon. Av en eller annen grunn føler han behov for å hevde seg selv overfor deg og barna, og han gjør det med disse løgnene som han finner opp. Meget mulig han er overbevist om at ting er slik han tror, og da trenger han virkelig hjelp til å se hva han driver med.

Parterapi!

Anonymous poster hash: 56025...fae
Skrevet

Gubben her også.

Jeg var lei av å rydde kjøkkenet to ganger om dagen. En gang på morgenen og en gang etter middag, mener at resten kunne bidra med å sette i maskinen og rydde opp etter seg selv. Så det ble mindre på meg. Da påstår han at han også rydder kjøkkenet 2 ganger per dag. Viste det var ren løgn, men spilte på det. At DA fattet jeg vertfall ikke hvor at rotet kom fra og at her måttet drastiske tiltak til. For et kjøkken som ble ryddet 4 ganger per dag kan ikke se slik ut. Underveis gikk det opp for han at han tok feil.

Samme med å holde det ryddig i bilen. Vi hadde en bil og han rotet mens jeg ryddet. Gav beskjed om at nå måtte han ta seg på tak og slutte med rotet i bilen. Nei, det var vist ikke han som rotet i bilen nei. Han ryddet bilen hele tiden han så det var meg. Greit da fikk han bli med å ta en titt da. Pekte på rotet, spurte hvem sine brusflasker det var, brus som jeg ikke drikker, sjokoladepapir fra sjokolade jeg ikke spiser. Også måtte jeg spørre han om når jeg begynte å fiske. Siden jeg tydeligvis hadde lagt igjen så mye fiske utstyr i bilen. Da vi fikk oss hver vår bil fikk han også se hvem som ryddet og ikke. Fleipet med at jeg hadde lagt alt rotet over i hans bil.

Har flere eksempler, me orker ikke skrive mer på mobilen.

Nå ble det ikke konflikt av dette her, mannen innså heller at han tok feil og vi snakket om det.

Du får bare ta han på ordet, om han sier han klipper plenen hele tiden så får du la han gjøre det osv. Om han sier han vasker klær hele tiden så la han det. Når han spør hvorfor du ikke gjør det, så svar han med at han sier det kun er han som gjør det. Jeg gikk lei å prøve å snakke til fornuft så jeg tok han heller på ordet. Mulig det er barnslig, men når alt annet er prøvd så må gå til drastiske tiltak.

Anonymous poster hash: 6fe7f...7fd

Skrevet

Dette var også en av eksen min sinettbank "teknikker". Han pleide også å si f.eks: Da drar jeg Hvis jeg da spurte hva han skulle sa han bare. Men det har jeg sagt til deg 1000 ganger. Samme hvis barna spurte om noe. Hvis han en gang i mnd for.eks skulle rydde kjøkkenet. Sto han bare og uffet seg over hvordan det så ut og slammet med dører og lignende..

Anonymous poster hash: bef76...329

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...