Gå til innhold

Kan vi si noe? Lang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Komplisert:

Jeg er gift. Jeg hadde en sønn fra før, han er ti år, og vi har fått en datter som er to år.

Broren til min mann er også gift, hun har en datter på tolv fra før og de har fått en sønn som er tre år og nestemann er på vei.

Min svigermor inkluderer de barna vi hadde fra før på lik linje som sine biologiske barnebarn. Det samme gjør hennes samboer med alle. Gjør ingen forskjell i oppmerksomhet og gaver. De to "stebarnebarna" har kontakt med fedrenes familie, men det er lite.

Så til utfordringen:

Svigerfar er gift på nytt med ei dame som har to barnebarn fra før. Hun forguder de og svigerfars "ekte" barnebarn. De sier klart ifra om at de gjør forskjell. Feks så får ekte barnebarn 100 kr til 17.mai, mens "ste" får 50kr. Siden de er eldst (og de små strengt tatt ikke bryr seg), ser vi at de blir skuffet. De gjør stor forskjell på julegaver, og sitter kun barnevakt de helgene ste-barnebarn borte, for de andres er ikke deres ansvar(sier de rett ut).

Nå har jeg faktisk lyst til å si noe til dem. At hvis de skal gjøre så stor forskjell, må de gjøre det selv også. At hans barnebarn ikke er hennes siden de er gift på nytt. At svigerfar får være barnevakt for sine og hun for hennes, de får kjøpe separate gaver hvis de skal gjøre det så tydelig. De får faktisk gjøre dette gjennomført når de er så tydelige på det.

Er det på sin plass eller skal jeg la det ligge? De to største, spesielt niesen min på tolv, trekker seg mer og mer unna siden hun skjønner hvor mye forskjell de gjør.

Anonymous poster hash: 29687...7f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din svigerfars kone er vel "ordentlig" bestemor for de to hun har fra før, så det blir det samme som din svigerfars "ekte" barnebarn, så at hun følger opp de er ikke et argument.

Jeg ville tatt en prat med dem - enten gir de på en slik måte at det ikke blir for stor forskjellsbehandling, eller så får de bare la være å gi, etter min mening. De kan heller gå ned på pris til alle.

Hadde det vært en stor familie med veldig mange barn og stebarn, eller om stebarna hadde like mye kontakt med den andre siden av familien sin, da hadde det vært anderledes. Men så liten familie og så få barn, da mener jeg det er feil å forskjellsbehandle så tydelig.

Enten får besteforeldrene behandle barna noenlunde likt, eller så bør kontakten begrenses, synes jeg.

Men jeg ville også brukt tid på å snakke med stebarna om dette, forklart at det ikke er alle voksne som er like voksne inni seg... Og at det ikke er barna det er noe med.

Anonymous poster hash: ea034...eab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...