Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #1 Skrevet 18. november 2016 Har ped.leder det? Vanlige ansatte? Styrer? Er det noen som ikke har taushetsplikt? Tenker hvis man tar opp et problem med ped.leder, har han/hun lov til å drøfte det med de andre ansatte? Eller hvis man snakker med styrer om noe, har hun lov til å drøfte det man snakket om med andre ansatte? Kan jeg/bør jeg føle meg trygg på at det som blir sagt ikke blir spredt videre? Anonymous poster hash: 5b7d3...73b
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #2 Skrevet 18. november 2016 De ansatte har taushetsplikt. Det innebærer at opplysninger av personlig art ikke skal bli spredd ut til andre. Hvis du tar opp et problem med ped.leder eller styrer kan det selvfølgelig diskuteres internt med de andre ansatte, dog litt avhengig av hva problemet gjelder Hvis du snakker med styrer om et konkret problem med en av de andre ansatte, må hun/han selvfølgelig kunne ta opp salen med den det gjelder. Sanker du med ped.leder om en utfordring knyttet til barnet, må han/hun kunne ta på dette med de andre ansatte for å kunne hjelpe barnet i barnehagen. Anonymous poster hash: 22bea...a16
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #3 Skrevet 18. november 2016 Alle har taushetsplikt. Til og med vaskedamene. Hvem man diskuterer med kommer jo an på hva det gjelder. (Selvfølgelig ikke vaskedamene da, men dem det er relevant å diskutere med og hvem som bør vite om noe.) Det er jo ikke sånn at vi informerer de på liten side om at ett barn på stor side har en forelder som har ett privat problem om det ikke angår barnet i den grad at de som er rundt barnet trenger å vite det. Mener vi de som er rundt barnet trenger å vite det, for å ivareta barnet på best mulig måte, vil vi spørre foreldrene om hva de synes om det og legge fram våre synspunkter for det. Har egentlig aldri opplevd at det er noe problem, så vet ikke hvordan det er da. Men alle ønsker jo barnets beste, så det er vel ikke noe problem. Men alle har taushetsplikt, så det som kommer ut til de ansatte blir i barnehagen og kommer ikke ut for allmennheten. 👍 Ved mistanke om seksuelt misbruk og omsorgssvikt har vi selvfølgelig også meldeplikt. Til rett instanse, ikke ut på bygda, selvfølgelig. 😄 Anonymous poster hash: 53621...c54
Marriet Skrevet 18. november 2016 #4 Skrevet 18. november 2016 I barnehagene jeg har jobbet i harnvi alltid skilt mellom good to know og need to know. Snakker du med meg om noe så har jeg taushetsplikt med mindre det er noe noen av de andre kollegaene mine MÅ vite. Hvis du skal skilles f.eks og deler det med meg mtp på barnet og utfordringer i situasjonen snakker jeg med de andre på avd. om det, men jeg snakker ikke med servicemedarbeideren om det selvom hun også har taushetsplikt. Vi bruker samme prinsipp på barnehagelærerutdanningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå