Gå til innhold

Instagram. Driter unge foreldre penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Perfekte, stylede hjem, gjerne nyoppussede og moderne,barnerom proppfulle med dyre møbler, leker og pynt, dyr sminke til mor og dyre merkeklær til de små, et flust av vogner, to biler, dyr, hytte og what not. Knapt kommet til 20-årene og har 1-4 barn. Hvordan får de det til?

Anonymous poster hash: f1c87...cea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre, besteforeldre og kredittkort ;)

Anonymous poster hash: 73ea6...e27

Skrevet

Har de store kontoer blir de nok sponsa endel, enten ift møbler, barneklær, babyutstyr ol. og hus på at ig ikke viser hele sannheten, stort sett kun glansbildet. Kanskje de er nedsylta i gjeld...?

Anonymous poster hash: bb66f...0d8
Skrevet

De lever på kreditt

Hadde en snakk om dette her da nevøen min skulle flytte hjemmefra, han skulle selvfølgelig kjøpe leilighet og ikke leie. Far og mor (de er skilt) måtte kausjonere for å få det til. Han er belånt til pipa.

Så skulle han ha bil, en flott BMW må vite. Rasende fordi han ikke fikk lån. Da gikk han til besteforeldrene for å få hjelp med banken. Bestefar stilte opp og bilen ble kjøpt

Så skulle han til syden, alle reiser jo til syden. Men han har jo veldig lite å gå på økonomisk og kunne ikke betale. Da kastet han seg på et av alle lånetilbudene som ramler inn på post og mail. Lån 50.000 uten sikkerhet (kredittkort ja)

Nå sitter han i klisteret, gråter og er fortvilet, for et kjøpekort har blitt flere, han skylder penger til foreldre, søsken og venner.

Sier ikke at alle sliter sånn som han, men veldig mange av dagens unge forventer det beste av det beste så tidlig i livet. Hva skjedde med å gå gradene, kjøpe billig skranglebil og oppgradere etterhvert som man ble eldre og fikk bedre inntekt. Leie en liten hybel, spare, kjøpe en gammel slutt leilighet, oppgradere til hus etterhvert osv. Antallet unge mennesker med inkassrgjeld er kjempehøyt i dette landet

Jeg sitter jevnlig og ser på luksisfellen sammen med tenåringene mine og håper de lærer noe av det de ser sammen med det jeg forteller

Anonymous poster hash: 1d549...080

Skrevet

Æresmedlem i Luksusfellen. Bruk av kreditt, eller foreldre som betaler for deler av gildet..

Anonymous poster hash: cb9ef...76b

Skrevet

Lurer på det samme selv. Jeg hadde ikke hatt råd til alt det når jeg var førstegangs mor som 20år. Hadde jo knapt jobbet mer enn 1år i full jobb. Midt i etableringsfasen.. Ungen fikk det han trengte, men ikke all verdens med designting eller fancy møbler.. Ingen hytte, ingen dyr bil.

Samtidig har ikke vi med normale gjennomsnittslønninger råd til 2-3sydenturer i året, 2 helt nye biler, nyoppusset hytte osv.. Vi må ta litt og litt. Prioritere sydentur eller ny bil. Vi sparer til ting, noe er nytt, mens andre ting er gammelt, arvet og fått.

Jeg fatter heller ikke hvordan de kan ha helt nye byggede hjem, ny bil til 400-500.000 og båt. Samtidig reiser de til Syden og kjøper kun merkeklær til ungen.

Kan en vanlig blogg med noen få lesere tjene så godt? Har alle 2-3kredittkort?

Anonymous poster hash: fc9ab...73d
Skrevet

Sikkert mye kreditt, vi har selv et vennepar som jeg lurer litt på, men vi har i grunn ingenting med deres økonomi. Deres jobber står ikke i samsvar med deres forbruk. Men hva vet jeg. De kan ha arvet/vunnet noe, men tror i grunn ikke det heller. Kanskje det bare er vi som ikke er like flinke med pengene? 

Anonymous poster hash: b5d9a...32a
Skrevet

Jeg tror nok svært mange unge i dag lever over evne på både overbelånte (er det et ord forresten? :lol:) hus/hytter/biler i tillegg til dyre forbrukslån. Kredittkortselskapene kaster jo tilbud om usikret lån over hevm som helst, og ofte er det nok unge uten erfaring på området som hekter seg på og låner seg til fant. Jeg jobber med noe som har tilknytning til bla. gjeld, og det er en markant økning av gjeld (særlig dyre forbrukslån) hos unge. Det bør virkelig være vanskelige å ta opp lån, og et offentlig gjeldsregister kan gjøre nytte for seg her. Her har jeg heldigvis to (foreløpig) oppegående barn som følger med på luksusfellen og er veldig opptatt av penger og sparing (særlig eldste på 12), og jeg får håpe det fortsetter. Det er nok veldig enkelt for mange å hoppe på disse dyre lånene for å skaffe seg tilgang til det "alle" andre har, og særlig når man ser slike kontoer på instagram ol, der det virker som om det er vanlig å ha stort, nytt hus med designermøbler, til stadighet nye merkelær, dyre biler, hytte og x-antall dyre ferieturer i året. Nei, jeg misunner ikke generasjonen som vokser opp nå...og da er det særlig viktig at vi som foreldre setter gode eksempler for barna våre, og ikke minst lærer dem om sunt forbruk.

Skrevet

men samtidig!!! jeg er selv ung, og vi sitter også med to biler, stort hus, osv osv.. men vi kan det fordi vi har hatt utdanning i fokus begge to! og dette er det som er så bra med den generasjonen som begynner å bli voksen nå, at utdaning er et så viktig tema at de fleste utdanner seg så dem har ei grei lønn! 

Dette er jo også en grunn:-) 

Skal sies at vi har også kredittkort, men at det er sjeldent eller aldri brukt, jeg er 26 og vi har 3 barn og stabile jobber med stabil økonomi begge to :-)   Bare sånn for å skåne oss som IKKE lever på mamma og kreditten liksom :-P 

Anonymous poster hash: afcad...f33
Skrevet

Jeg kjenner da flere unge par i midten av tjueårene som ikke lever av kreditt, men som jobber og har stabil økonomi. 

Akkurat slik som at jeg kjenner par i 40 årene som ikke lever av kreditt men som jobber. Det er jo slik man får råd til nettopp to biler, nyoppusset hus og fine barnerom. 

Anonymous poster hash: 75691...398
Skrevet

Reagerer på det samme HI.Kan ikke fatte og begripe hvor de får penger fra.Sitter å tenker at de sikkert får altfor mye fra Nav av andres hardt opptjente skattepenger.Ellers er det nok endel kreditt ute og går!

Anonymous poster hash: df60a...a21

Skrevet

Vi er midten av 30-åra, har helt greit, litt lite hus, normal økonomi. Har mange vennepar fra rundt 25 år som har kjempeflotte hus og god økonomi. Aner ikke hvordan de får det til.

Feks kan vi snakke om vinterhage. Vi drømmer og ser det for oss.. vipps har de andre kjøpt og satt opp (satt bort hele jobben også) mens vi fortsatt drømmer om det (og skulle vi hatt det måtte vi satt det opp selv, dyrt å sette det bort).

Anonymous poster hash: 76bd3...ca9

Skrevet

Vi kunne vært som du beskriver, har fint råd til det men gjør det ikke. Vi har gode utdannelser og jobber begge to, og samla brutto inntekt på rundt 1.3 mill. Jeg er 28, han er 32, vi har 2 barn.

Er ikke noe problem å kjøpe ting, ta bilder og så gå tilbake og bytte heller da. Det hadde jeg gjort om jeg skulle hatt en sånn IG-konto, da hadde det jo sett ut som at jeg hadde noe nytt hele tida

Anonymous poster hash: 71479...62d

Skrevet

er du sjalu ? leste et innlegg idag at vi jenter baksnakker mye og det gjør vi pga vi har dårlig selvbilde selv

Anonymous poster hash: bfff2...291
Skrevet

Forskjellen er nok at de bruker kreditt. Når vi skal kjøpe noe så har vi spart og tatt oss råd til det. De tenker bare her og nå, kjøper sofa på avbetaling og synes det er topp. Det er absolutt ikke stabilt, men tror at noen har hatt foreldre med svært god råd som kjøpte hus når boligboblen sprakk etter jappetiden. Disse nedbetalte fort og lærte ikke barna godt nok å bruke penger som er sine egne. Det er disse barna, født rundt 90 tallet som nå tar helt av. Vi gæmliser som husker krisen som rammet med skyhøye renter der foreldrene våre måtte ta grep for å holde kontroll på økonomien har det litt i oss. Jeg er helt klar på at barna skal læres opp til en økonomikontroll som er helt grunnleggende. Kredittkort og bruk av avbetalinger når en skal kjøpe noe er IKKE noe som er ok! Spar til en har pengene og en buffer. Brukt er helt ok. Tenk på fremtiden og forbruket. MÅ en ha ny sofa? De dyreste skoene, de kuleste mobilene? Har en egne opptjente og oppsparte midler og en buffer som tåler en trøkk så er det ok å bruke det en føler for, men ikke på kreditt!

Skrevet

er du sjalu ? leste et innlegg idag at vi jenter baksnakker mye og det gjør vi pga vi har dårlig selvbilde selv Anonymous poster hash: bfff2...291

Ja hun er sikkert sjalu.Man kan ikke oppriktig lure på slike ting uten at man er det.Sjalusi er den eneste forklaringen her...eller?!

Anonymous poster hash: df60a...a21

Skrevet

Forskjellen er nok at de bruker kreditt. Når vi skal kjøpe noe så har vi spart og tatt oss råd til det. De tenker bare her og nå, kjøper sofa på avbetaling og synes det er topp. Det er absolutt ikke stabilt, men tror at noen har hatt foreldre med svært god råd som kjøpte hus når boligboblen sprakk etter jappetiden. Disse nedbetalte fort og lærte ikke barna godt nok å bruke penger som er sine egne. Det er disse barna, født rundt 90 tallet som nå tar helt av. Vi gæmliser som husker krisen som rammet med skyhøye renter der foreldrene våre måtte ta grep for å holde kontroll på økonomien har det litt i oss. Jeg er helt klar på at barna skal læres opp til en økonomikontroll som er helt grunnleggende. Kredittkort og bruk av avbetalinger når en skal kjøpe noe er IKKE noe som er ok! Spar til en har pengene og en buffer. Brukt er helt ok. Tenk på fremtiden og forbruket. MÅ en ha ny sofa? De dyreste skoene, de kuleste mobilene? Har en egne opptjente og oppsparte midler og en buffer som tåler en trøkk så er det ok å bruke det en føler for, men ikke på kreditt!

Du må ikke glemme at disse foreldre har foreldre selv og det er akkurat disse som dør nå etterhvert. Foreldre har god råd fra før og mange som gir en god del av foreldrenes arv direkte videre til sine barn, altså pengestrøm fra besteforeldre til barnebarna som er i etableringsfasen.

Slipper man 1 million i boliggjeld kan man også som ung leve som en greve. Jeg kjenner flere som fikk nokså store beløp i arv. Det som jeg syns er synd er at en stor del av pengene som besteforeldre har jobbet for i et helt liv (er jo den generasjonen som spinket og sparte hele livet, krigen som satt sine spor) blir brukt på forbruk.

Anonymous poster hash: a4b4e...ebb

Skrevet

Herregud, de må naturligvis leve på kreditt. Det er da helt søkt at unge mennesker er i stand til å tjene penger selv?!

Anonymous poster hash: 7e503...5e8

Skrevet

Man trenger jo pen innpakning når man ikke har noe innhold.

Skrevet

Man trenger jo pen innpakning når man ikke har noe innhold.

Ikke her! Jeg er ung mor, men min innpakning viser veldig godt at jeg ikke har noe innhold.

Anonymous poster hash: 8278e...d65

Skrevet

Jeg er ikke så ung lengre da (30 år) . Men var ung når vi fikk første barnet vårt for 11 år siden. Den tiden bodde vi i en leie leilighet,med møbler vi hadde fått litt her og der. For 8 år siden kjøpte vi vår første leilighet, uten hjelp fra foreldrene. Nå eier vi stort hus, og to nye (dyre?) biler, uten lån på de. Huslånet er straks nedbetalt, huset er totalt renovert og nyoppusset , shopper og kjøper det vi ønsker når vi ønsker. Aldri brukt et kredittkort og aldri tatt forbrukslån. Heller ikke fått noe økonomisk hjelp av foreldre.

Anonymous poster hash: a8c4d...fc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...