Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Vi skal til fastlegen snart for å få henvisning til BUP. Hva skjer egentlig videre på BUP?Vil de ta masse tester av barnet, snakke med oss foreldre, observasjon? Hvordan kartlegger de? Hvilken informasjon trenger de? Og vil en slik kartlegging ta lang tid? Del din erfaring om hvordan det foregikk Anonymous poster hash: ae7c2...b76
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 Vi og skolen måtte fylle ut hvert vårt skjema. Ut fra resultatene ble det bestemt at de skulle gå videre. Deretter hadde psykologen et intervju med oss, før barnet ble testet i tre omganger. Vet ikke helt hva testene gikk ut på, men det var blant annet wisc. Anonymous poster hash: 31f98...b73
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #3 Skrevet 16. november 2016 Jeg er ikke HI, men lurer også. Her vil læreren at noen skal komme og "observere" uten at hun har utdypet det nærmere. Antar at hun mener han var ADHD. Anonymous poster hash: 15ee7...8e9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 Jeg er ikke HI, men lurer også. Her vil læreren at noen skal komme og "observere" uten at hun har utdypet det nærmere. Antar at hun mener han var ADHD. Anonymous poster hash: 15ee7...8e9 Jeg kan jo si hva vi har gjort til nå. Barnet er undersøkt av PPT pga noe annet og vi ble anbefalt å gå videre til BUP for testing pga konsentrasjonsvansker og uro. Ligger i kortene at det er ADHD eller ADD det er tenkt på. Vi og skolen har fylt ut skjema som vi skal ta med videre til fastlegen/BUP. Samtidig får også BUP alt av tester som allerede er gjort av barnet, bl.a WISC og noen flere. Veldig rart at noen skal observere uten noen nærmere forklaring? Jeg ville spurt og fått en skikkelig forklaring på hva det er læreren ønsker å se etter. Mener læreren at barnet trenger oppfølging er det vel naturlig å innlede et samarbeid med ppt etter godkjenning fra foreldrene? HI Anonymous poster hash: ae7c2...b76
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 Jeg kan jo si hva vi har gjort til nå. Barnet er undersøkt av PPT pga noe annet og vi ble anbefalt å gå videre til BUP for testing pga konsentrasjonsvansker og uro. Ligger i kortene at det er ADHD eller ADD det er tenkt på. Vi og skolen har fylt ut skjema som vi skal ta med videre til fastlegen/BUP. Samtidig får også BUP alt av tester som allerede er gjort av barnet, bl.a WISC og noen flere. Veldig rart at noen skal observere uten noen nærmere forklaring? Jeg ville spurt og fått en skikkelig forklaring på hva det er læreren ønsker å se etter. Mener læreren at barnet trenger oppfølging er det vel naturlig å innlede et samarbeid med ppt etter godkjenning fra foreldrene? HI Anonymous poster hash: ae7c2...b76 Vi har et barn som har vært utredet hos PPT for dysleksi. Her ble det tatt blant annet WISC Både vi og lærer mistenkte at det var noen "mer" blant annet pga konsentrasjonsvansker som ikke kunne alene forklares med dysleksi. - PPT har gjort observasjon i klasserommet uten at barnet ble informert om at det var han alene som ble observert (de er jo vant til at det bl.a. er studenter innom osv) - PPT skrev ny rapport som omhandlet konsentrasjonsvansker - på bakgrunn av denne henviste fastlegen oss til BUP - både barnet og vi foreldre har fullt ut egenvurderingsskjema hos BUP - det er gjort intervju av oss foreldre sammen med barnet, av oss foreldre alene og av barnet alene - det er gjort ulike tester for blant annet arbeidsminne++ (jeg husker ikke i fasten navnet på testene) - det er gjort intervju med kontaktlærer - det er avholdt samarbeidsmøte med kontaktlærer, rådgiver ved skolen, PPT og BUP Vi venter fortsatt på den endelige rapporten. I mellomtiden har BUP satt igang en hel rekke med systemtiltak på skolen. Jeg er kjempeimponert over BUP og hva de har fått til. De har virkelig satt fart i ting på skolen og fått ting i system. De har presset fram tiltak som både PPT og vi har foreslått lenge men som skolen over lang tid har trenert og ikke har vist vilje til å komme i gang med. Vår psykolog på BUP er heldigvis mer opptatt av de rette systemtiltakene enn av diagnose og evt medisinering. For oss spiller det ingen rolle om man setter en diagnose eller ikke - så lenge barnet får den riktige tilretteleggingen! Anonymous poster hash: 0dce3...8b3
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #6 Skrevet 17. november 2016 Vi har et barn som har vært utredet hos PPT for dysleksi. Her ble det tatt blant annet WISC Både vi og lærer mistenkte at det var noen "mer" blant annet pga konsentrasjonsvansker som ikke kunne alene forklares med dysleksi. - PPT har gjort observasjon i klasserommet uten at barnet ble informert om at det var han alene som ble observert (de er jo vant til at det bl.a. er studenter innom osv) - PPT skrev ny rapport som omhandlet konsentrasjonsvansker - på bakgrunn av denne henviste fastlegen oss til BUP - både barnet og vi foreldre har fullt ut egenvurderingsskjema hos BUP - det er gjort intervju av oss foreldre sammen med barnet, av oss foreldre alene og av barnet alene - det er gjort ulike tester for blant annet arbeidsminne++ (jeg husker ikke i fasten navnet på testene) - det er gjort intervju med kontaktlærer - det er avholdt samarbeidsmøte med kontaktlærer, rådgiver ved skolen, PPT og BUP Vi venter fortsatt på den endelige rapporten. I mellomtiden har BUP satt igang en hel rekke med systemtiltak på skolen. Jeg er kjempeimponert over BUP og hva de har fått til. De har virkelig satt fart i ting på skolen og fått ting i system. De har presset fram tiltak som både PPT og vi har foreslått lenge men som skolen over lang tid har trenert og ikke har vist vilje til å komme i gang med. Vår psykolog på BUP er heldigvis mer opptatt av de rette systemtiltakene enn av diagnose og evt medisinering. For oss spiller det ingen rolle om man setter en diagnose eller ikke - så lenge barnet får den riktige tilretteleggingen! Anonymous poster hash: 0dce3...8b3 [ Takk for godt svar! Vårt barn har alvorlige språkvansker. Vi er usikker på om det er det som gir han dårlig konsentrasjon eller om dårlig konsentrasjon forverrer språkvanskene. Heldigvis har vi et kjempegodt samarbeid med skolen som er innstilt på å legge godt til rette for ham. Han har allerede fått tiltak som hjelper han langt på vei. Undersøkelse hos BUP går mer på å utelukke andre ting, finne ut om det er noe mer vi må være forberedt på, eller om det er noe mer vi kan gjøre for å legge til rette i en skolesituasjon knyttet til konsentrasjonsvanskene. Diagnose er ikke viktig for oss heller, jeg tenker som deg at det å legge til rette på skolen er det viktigste. Hvordan var intervjuet med foreldre? Hvilken informasjon er det BUP trenger? HI Anonymous poster hash: ae7c2...b76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå