Gå til innhold

Har barnevernet lov til å si at henvisning til bup er hemmelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnevernet sier at fostergutten vår ikke får vite innholdet i henvisningen de har sendt til BUPA. Kan det virkelig stemme? Gutten er irritert...vi også.

Kan vi spørre bupa om å få lese den?

Anonymous poster hash: f4197...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel temmelig spesielt å gjøre det slik. Da bør de i alle fall begrunne det.

Men, jeg tror de har lovmessig dekning for det. Det er barnevernet som har omsorgsansvar for barnet. Men barnet har innsynsrett i egen journal etter en viss alder. Det er ved 16, tror jeg.

Anonymous poster hash: 2d232...b0f

Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_4#%C2%A718

Bla også ned til § 19 d.

Jeg synes det er merkelig hvis de bruker dette som unnskyldning. Prøv å 1. høre med BUP. og, allerede nå setter dere i gang med å 2. skrive og klage til fylkesmannen, hvor dere ber om innsyn i henvisningen.

Eneste tilfelle hvor de har grunn til å nekte er, som jeg forstår loven, hvis det er interne dokumenter ("be Lisa om å ta seg av denne saken" - type papirer, eller, "kan vi gripe inn her under § ...", noe som kan misforstås som "kan vi ta ungen", noe som egentlig betyr, "har vi grunn til å gripe inn under § ...", osv) eller hvis det er helsedokumenter som kan være til skade for omtalte eller pårørende. Samme grunn har for øvrig leger til å nekte pasienter innsyn i enkelte sakspapirer i sin pasientjournal. Dog, da snakker vi om veldig alvorlige tilfeller. I tillegg har en innsynsrett likevel hos lege (når det gjelder myndige personer) så lenge en har en advokat med seg.

Anonymous poster hash: bab86...1a2
Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_4#%C2%A718

Bla også ned til § 19 d.

Jeg synes det er merkelig hvis de bruker dette som unnskyldning. Prøv å 1. høre med BUP. og, allerede nå setter dere i gang med å 2. skrive og klage til fylkesmannen, hvor dere ber om innsyn i henvisningen.

Eneste tilfelle hvor de har grunn til å nekte er, som jeg forstår loven, hvis det er interne dokumenter ("be Lisa om å ta seg av denne saken" - type papirer, eller, "kan vi gripe inn her under § ...", noe som kan misforstås som "kan vi ta ungen", noe som egentlig betyr, "har vi grunn til å gripe inn under § ...", osv) eller hvis det er helsedokumenter som kan være til skade for omtalte eller pårørende. Samme grunn har for øvrig leger til å nekte pasienter innsyn i enkelte sakspapirer i sin pasientjournal. Dog, da snakker vi om veldig alvorlige tilfeller. I tillegg har en innsynsrett likevel hos lege (når det gjelder myndige personer) så lenge en har en advokat med seg.

Anonymous poster hash: bab86...1a2

Ja, henvisningen kan selvsagt inneholde helseopplysninger om foreldrene, som er taushetsbelagte.

Skrevet

Takk for svar. Har snakket med bupa som sier de har rutine for å gjennomgå henvisning i oppstartssamtale...men nå er gutten skeptisk til at det er hemmeligheter om han.

Barnevernet sier det er ting gutten har sagt i fortrolighet...men det gir enda mindre mening. Han må da få vite hva han selv har sagt?

Kjenner jeg er litt sliten av hele barnevernet selv. Så mye frem og tilbake på alt!

Skrevet

Ja, henvisningen kan selvsagt inneholde helseopplysninger om foreldrene, som er taushetsbelagte.

Men kan de skrive dette i hans henvisning? Bupa sier henvisningen blir liggende i hans journal. Og at han har innsynsrett ved fylte 16

Skrevet

Takk for svar. Har snakket med bupa som sier de har rutine for å gjennomgå henvisning i oppstartssamtale...men nå er gutten skeptisk til at det er hemmeligheter om han.

Barnevernet sier det er ting gutten har sagt i fortrolighet...men det gir enda mindre mening. Han må da få vite hva han selv har sagt?

Kjenner jeg er litt sliten av hele barnevernet selv. Så mye frem og tilbake på alt!

Hvor gammel er gutten?

Det høres fullstendig uetisk ut spør du meg. Og hvordan tenker de seg egentlig at en utredning skal gi et riktig bilde av gutten dersom han overkjøres og føres bak lyset slik, og derfor ikke vil samarbeide? 

Så vidt jeg vet så regnes ethvert barn som har atferdsvansker (har han det?) som selvstendig part i saken uansett alder, og barnet vil selv kunne få innsynsrett via en advokat da tror jeg. 

Anonymous poster hash: 4f59e...34d

Skrevet

Men kan de skrive dette i hans henvisning? Bupa sier henvisningen blir liggende i hans journal. Og at han har innsynsrett ved fylte 16

Det står på BUP sine sider at pasientrettighetsloven gir barn full innsynsrett i egen journal, det vil også gjelde henvisningen mener jeg ( redigert slik at opplysninger om andre er fjernet). Når barna er mellom 12 og 16 år har foreldrene begrenset innsyn, der BUP i samråd med barnet avgjør hva de kan få vite.

Anonymous poster hash: 4f59e...34d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...