Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Jeg har hatt en uvane, nemlig at alle i husstanden (med unntak av samboeren min som kjører sitt eget løp) kun bruker tøy 1 gang, før det vaskes. Det er egentlig teit, siden mye av klærne ikke er møkkete engang når det vaskes. Det er bare brukt. Jeg skal lage meg en ny regel om at det skal være brukt skikkelig før det vaskes. Dvs hvis noen svetter i tøyet, vasker jeg. Hvis det er matflekker, vasker jeg. Hvis det lukter av tøyet, vasker jeg. Men tenkte at f.eks 3,5-åringen som går i barnehage kunne ha sin egen kurv med "barnehagetøy". Mye av tøyet hun kommer hjem i (innetøy) er ikke skittent, det er bare hatt på. Det lukter ingenting av det. Så det kan brukes om igjen om et par dager, trengs bare å luftes litt. Så kan hn ha det på igjen onsdag, hvis det ble brukt mandag. Hadde spart vann, vaskemiddel, strøm og så er det miljøvennlig. Er jeg sær/ekkel som tenker sånn? Noen som gjør det sånn? Anonymous poster hash: 2d793...51f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 Jeg gjør noe lignende. Samboeren min synes det er ekkelt at klærne til 3åringen skal brukes om igjen, sier det er så mye ekle bakterier i barnehagen og at klærne bør vaskes etter hver gang. Jeg overhøre han og legger pent brukte klær på en plass på rommet til 3åringen siden de fint kan brukes en gang til. Anonymous poster hash: 7733e...525
Mostly Harmless Skrevet 16. november 2016 #3 Skrevet 16. november 2016 Ja, men vi hopper ikke over dager. Brukte, men rene klær tas på igjen neste dag. Undertøy og sokker skiftes daglig.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 Høres veldig fornuftig ut det. Vasker selv altfor mye, har begynt å bli flinkere i det siste. Sokker og truser er en selvfølge å vaske etter hvert bruk. Men det meste annet ser jeg på og lukter på og lar de bruke det igjen om det ikke er skittent/lukter. Men jeg vil ikke at de skal ha det samme på dagen etter, hehe....så gjør som du tenker på, jeg legger det på en hylle og lar de bruke det igjen etter 2-3 dager. Anonymous poster hash: 7c6b8...849
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 Burde kanskje vurdert noe sånt jeg også. Men det hadde jeg aldri klart, elsker lukten og følelsen av nyvasket tøy, og tar heller jobben med å vaske for mye. Anonymous poster hash: 02c31...270
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 Jeg gjør noe lignende. Samboeren min synes det er ekkelt at klærne til 3åringen skal brukes om igjen, sier det er så mye ekle bakterier i barnehagen og at klærne bør vaskes etter hver gang. Jeg overhøre han og legger pent brukte klær på en plass på rommet til 3åringen siden de fint kan brukes en gang til. Anonymous poster hash: 7733e...525 Ja, det er nok endel "rusk" i barnehagen, men det kommer jo på de nye klærne dagen etter uanset hehe Så jeg tenker at det går bra. Godt å lese at flere har tenkt som meg! Ja, men vi hopper ikke over dager. Brukte, men rene klær tas på igjen neste dag. Undertøy og sokker skiftes daglig. Jeg er litt der at ullsokker kan jeg spare (ser det litt an da), men bomullssokker og undertøy vasker jeg uansett etter 1 gangs bruk. Høres veldig fornuftig ut det. Vasker selv altfor mye, har begynt å bli flinkere i det siste. Sokker og truser er en selvfølge å vaske etter hvert bruk. Men det meste annet ser jeg på og lukter på og lar de bruke det igjen om det ikke er skittent/lukter. Men jeg vil ikke at de skal ha det samme på dagen etter, hehe....så gjør som du tenker på, jeg legger det på en hylle og lar de bruke det igjen etter 2-3 dager. Anonymous poster hash: 7c6b8...849 Ja, det er en selvfølge. Da tenker vi likt Burde kanskje vurdert noe sånt jeg også. Men det hadde jeg aldri klart, elsker lukten og følelsen av nyvasket tøy, og tar heller jobben med å vaske for mye. Anonymous poster hash: 02c31...270 Det lukter godt av nyvasket tøy ja (bortsett fra ull hehe.. Lukter sau). Men jeg tenker at så lenge tøyet er luktfritt eller lukter godt, så er det greit. Lukter det kaviar, vasker jeg det. Anonymous poster hash: 2d793...51f
Kjerringa med agurken Skrevet 16. november 2016 #7 Skrevet 16. november 2016 Vi gjør det slikt hver dag vi. Alle har hver sin plass for tøy som kan brukes om igjen. T-skjorter, truser og sokker skal være nytt hver dag. Gensere og bukser kan vare 2-3 dager med lufting hvis det ikke er lukt eller flekker. Håndkle er nytt hver dag. Er allikevel MYE vask skal jeg si deg
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #8 Skrevet 16. november 2016 Vi gjør det slikt hver dag vi. Alle har hver sin plass for tøy som kan brukes om igjen. T-skjorter, truser og sokker skal være nytt hver dag. Gensere og bukser kan vare 2-3 dager med lufting hvis det ikke er lukt eller flekker. Håndkle er nytt hver dag. Er allikevel MYE vask skal jeg si deg Ja, men forhåpentligvis litt mindre Jaja.. jeg gir det et forsøk! Så får vi se! Anonymous poster hash: 2d793...51f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #9 Skrevet 16. november 2016 Vi gjør det slikt hver dag vi. Alle har hver sin plass for tøy som kan brukes om igjen. T-skjorter, truser og sokker skal være nytt hver dag. Gensere og bukser kan vare 2-3 dager med lufting hvis det ikke er lukt eller flekker. Håndkle er nytt hver dag. Er allikevel MYE vask skal jeg si deg Hvorfor nytt håndkle hver dag? Da blir det selvfølgelig mye vask. Anonymous poster hash: 48e5c...477
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #10 Skrevet 16. november 2016 Sin har vi gjort det bestandig. Vasker stort sett 3- 4 maskiner i uka inklusiv treningstøy, håndklær og sengetøy. 2 voksne og to skolebarn. Anonymous poster hash: 50b09...180
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #11 Skrevet 16. november 2016 Har 4 barn, så her vaskes ikke alt tøy hver dag altså.... Bukser og gensere kan som regel brukes 2-3 dager, og her brukes de etter hverandre, vi hopper ikke over dager. Alle mine 4 går på skolen, så her er det ikke lenger barnehagetøy som fyller opp skittentøyskurven, det er gymtøy og treningstøy. Håndklær vi bruker på badet her hjemme kan brukes 2-4 ganger ihvertfall før det vaskes, men håndklær de har med til gym/svømming på skolen og blir brukt i garderoben der vaskes etter hver gang. Anonymous poster hash: 03cf2...7b1
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #12 Skrevet 16. november 2016 Yngstebarnet mitt er møkkete etter en dag på skolen, så hennes klær går alltid til vask. Eldstebarnet kan fint gå med bukser, hettegensere etc flere dager, og har et "arkiv" av klær på stolrygg, pult osv. Av mine klær går sokker, truser, t-skjorter osv rett til vask. Bukser, dressjakker, strikkejakker, skjørt, ullgensere mm blir hengt opp og brukt flere ganger. Jeg har et romslig skap der jeg skiller mellom nyvasket og brukt-men-likevel-rent. Jeg har også knagger på veggen på soverommet der jeg henger f.eks. joggebukse, ullgenser osv. Hånduker blir hengt til tørk etter bruk og brukt i flere dager. Jeg jobber på kontor og dusjer hver dag, så jeg tenker at håndduker kan brukes 3-4 dager uten at det gjør noe. Likevel vasker jeg klær "hele tiden". Anonymous poster hash: a3c0f...6a5
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #13 Skrevet 16. november 2016 Det er helseperspektiv i å vaske mindre , samt et miljøperspektiv, i å ikke vaske ting så alt for ofte. Her vaskes ting når de er skitne, enten flekkete eller svette/lukter vondt. Anonymous poster hash: d15af...74c
the amazing spidermamma Skrevet 16. november 2016 #14 Skrevet 16. november 2016 Jeg prøver å få sett over klærne, og hvis de er flekkfrie og luktfrie, så kan de brukes en dag til. Men ungene er litt for vant til å kaste tøyet i skittentøyskurven, og da plukker jeg det jo ikke ut derfra. Men det blir veldig mye vask likevel. Hvis maskinen har fått hvile et par dager, kan det fort bli krise...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #15 Skrevet 16. november 2016 Jeg prøver å få sett over klærne, og hvis de er flekkfrie og luktfrie, så kan de brukes en dag til. Men ungene er litt for vant til å kaste tøyet i skittentøyskurven, og da plukker jeg det jo ikke ut derfra. Men det blir veldig mye vask likevel. Hvis maskinen har fått hvile et par dager, kan det fort bli krise... Jeg har måttet plukke ting ut av skittentøy i perioder, både til mann og barn. Noen ganger har det blitt litt for enkelt å kaste alt i samme haug og få det ryddig i en fei. De tar hintet rimelig raskt når de får det i retur. Anonymous poster hash: 50b09...180
UffiziFirenze Skrevet 16. november 2016 #16 Skrevet 16. november 2016 Brukte, men rene, klær legges i klesskuffene på badet. Slik bruker barna de samme klærne flere ganger. Når de er synlig skitne eller lukter, legges de til vask. Det samme gjelder voksne. Ulltøy er jo naturlig antibakterielt, så det vasker jeg ved behov. Prøver å være bevisst rundt vaskingen, og ikke "rydde" ved å putte alt i vaska. Selv om jeg noen ganger gjør det også
Gjest Antarctica Skrevet 16. november 2016 #17 Skrevet 16. november 2016 Ja, men vi hopper ikke over dager. Brukte, men rene klær tas på igjen neste dag. Undertøy og sokker skiftes daglig. Samme her. Vasker ikke klær som ikke behøver å vaskes. Noe av det er jo bare krøllete, og kan ristes og henges opp til neste dag.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #18 Skrevet 16. november 2016 Jeg legger de tilbake i skapet jeg. Er de rene nok til å brukes på nytt, så er de rene nok til skapet. Dvs, klær som tas av på kvelden og skal på neste morgen, slik som bukser og bh osv blir hengende på badet over natta. Øver meg litt på det med barnas ullstrømper, da jeg av en eller annen uforståelig grunn tenker at sokker skal være nye hver dag, mens strømpebukser kan brukes om igjen. Så nå lukter jeg litt på barnas strømper on de får en dag til eller ei. Anonymous poster hash: e041f...416
Kjerringa med agurken Skrevet 16. november 2016 #19 Skrevet 16. november 2016 Hvorfor nytt håndkle hver dag? Da blir det selvfølgelig mye vask. Anonymous poster hash: 48e5c...477 Fordi vi tørker opp på golvet også etter dusjing.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #20 Skrevet 16. november 2016 Fordi vi tørker opp på golvet også etter dusjing.Eget håndkle til gulvet som henges opp i dusjen etter bruk så sparer du veldig mye vask. Anonymous poster hash: 50b09...180
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #21 Skrevet 16. november 2016 Sånn gjør jeg også, men med tre aktive barn blir det uansett mye vasking! Anonymous poster hash: 482af...3ce
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #22 Skrevet 16. november 2016 Vasker alt etter en dag og hold dere fast, tilogmed pysjen dems brukes kun en natt . Hehe klesvaskedronninga er meg. Anonymous poster hash: 925e6...201
Miss Honey Skrevet 16. november 2016 #23 Skrevet 16. november 2016 Har alltid gjort det. Undertøy og brukte, rene klær ligger i skaphyller på badet sånn at når barna står opp om morgenen og går på badet for å stelle seg så plukker de fra de hyllene.. helt rene klær legges i skap på soverommene. Jeg har også mine egne (brukte) klær liggende en annen plass enn de helt rene. Grei vane syns jeg. Når ungene har blitt eldre forresten og er opptatt av å bytte klær oftere ser jeg st altfor mye rene klær går i skittentøyskurven. De gidder ikke legge på plass igjen i skapet om de ombestemmer seg, mye lettere å slenge til vask. Så jegerprøve alltid gjennom før jeg vasker om det ligger rene klær som ikke trenger å vaskes
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #24 Skrevet 16. november 2016 Jeg har hatt en uvane, nemlig at alle i husstanden (med unntak av samboeren min som kjører sitt eget løp) kun bruker tøy 1 gang, før det vaskes. Det er egentlig teit, siden mye av klærne ikke er møkkete engang når det vaskes. Det er bare brukt. Jeg skal lage meg en ny regel om at det skal være brukt skikkelig før det vaskes. Dvs hvis noen svetter i tøyet, vasker jeg. Hvis det er matflekker, vasker jeg. Hvis det lukter av tøyet, vasker jeg. Men tenkte at f.eks 3,5-åringen som går i barnehage kunne ha sin egen kurv med "barnehagetøy". Mye av tøyet hun kommer hjem i (innetøy) er ikke skittent, det er bare hatt på. Det lukter ingenting av det. Så det kan brukes om igjen om et par dager, trengs bare å luftes litt. Så kan hn ha det på igjen onsdag, hvis det ble brukt mandag. Hadde spart vann, vaskemiddel, strøm og så er det miljøvennlig. Er jeg sær/ekkel som tenker sånn? Noen som gjør det sånn? Anonymous poster hash: 2d793...51f Ja det synes jeg du er. Klær brukt en dag i barnehagen trenger en vask. De klærne har vært borti mye rart. Anonymous poster hash: 3ceb2...2d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå