Gå til innhold

Jeg har dårlig råd, ulltøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe.. Jeg har dårlig råd, har fått det etter at yngste begynte i barnehagen, det spiser virkelig en stor del av inntekten min. Betaler 50% av netto inntekt i barnehageplass hver måned. Mannen har ikke bedre råd, han tjener 15 000 kr/mnd. 80% stilling. Har mast om at han skal mase om å få 100% (dvs spørre pent ;) ), men... Det hadde vært 4000 kr mer i mnd nesten. Hadde hjulpet mye! 

Uansett.. Ting er slik ting er. Jeg trenger ullbodyer til yngste. Merkelig nok har jeg ingen som kan arves etter storesøskenet, aner ikke hvor det har blitt av (sikkert gitt bort fordi jeg ikke skulle ha flere barn). 

Men hvor mange trenger jeg? Ser folk har 10 bodyer etc, når en ullbody koster 150 kr blir det for mye penger for meg. Hvor mange må jeg ha, minst? Hva holder, realistisk sett? Kan jeg ha 3 stk, og så går det greit? Og hva med strømpebukser? Har vel 2 ullstrømpebukser. 

Anonymous poster hash: e25ea...564
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har 3 ullbodyer og noen i bomull som ekstra holder det helt sikkert. De trenger ikke ha på ull hele tiden selv om det er vinter.

Et tips er å følge med på kjøp og salg sidene til de såkalte merkeklærne, der får du ull i god kvalitet til en billig penge.

Skrevet

Ønsk deg ulltøy til barnet til jul. Du trenger ikke mye hvis du har annet tøy over ullundertøyet, da trenger du ikke å vaske det så ofte siden det ikke blir skittent.

Skrevet

Om du har 3 ullbodyer og noen i bomull som ekstra holder det helt sikkert. De trenger ikke ha på ull hele tiden selv om det er vinter.

Et tips er å følge med på kjøp og salg sidene til de såkalte merkeklærne, der får du ull i god kvalitet til en billig penge.

Har endel bomullstøy, ja.

Ønsk deg ulltøy til barnet til jul. Du trenger ikke mye hvis du har annet tøy over ullundertøyet, da trenger du ikke å vaske det så ofte siden det ikke blir skittent.

Kan ønske oss det, men trenger ull fra nå og til jul også. Men er det ikke sånn at ull helst skal luftes, og kun vaskes når det er flekkete etc?

Skrevet

Jeg digger ull, men det er ikke et must altså.

Eldstemann takler ikke ull og han har overlevd 13 vintre uten :) 

Har ikke særlig mye ull til de tre yngste. Jeg vasker ikke ullen etter en dags bruk med mindre det er flekkete. Jeg tar ofte en t-skjorte over ullbodyen/ulltrøyen så holder den lengre. Jeg vasker ull ca annenhver uke. Av og til blir det tomt og da bruker de vanlig bomull. Går HELT fint :)

Skrevet

Har dere søkt om redusert bhgbetaling?

Skrevet

Har dere søkt om redusert bhgbetaling?

Nei, men tenkte å gjøre det. Har lastet ned skjemaet, og selvangivelser.. Må bare få fylt og og levert.

Skrevet

Jeg digger ull, men det er ikke et must altså.

Eldstemann takler ikke ull og han har overlevd 13 vintre uten :) 

Har ikke særlig mye ull til de tre yngste. Jeg vasker ikke ullen etter en dags bruk med mindre det er flekkete. Jeg tar ofte en t-skjorte over ullbodyen/ulltrøyen så holder den lengre. Jeg vasker ull ca annenhver uke. Av og til blir det tomt og da bruker de vanlig bomull. Går HELT fint :)

Ok :) Ikke dumt med tskjorte over da. 

Skrevet

Du trenger ikke mer enn 3 av hver mener jeg 😊 klarer deg fint med 2 også. Dessverre krever skiftetøy i bhg ofte 2 av hver i skift, men dette er jo ikke noe de kan pålegge dere.

Her har vi 4-5 av hver og det er mer enn nok.

Skrevet

Takk for svar :) 

Skrevet

Man må ikke ha ull.

2 av mine tåler ikke ull og nr 3 blir altfor varm med ull under vinterklær.

Har brukt bomull og fleece under på de kaldeste dagene.

De får utslett på overkropp og bak knærne ,men trysilsokker går greit.

Skrevet

Det er bare idioti at barna MÅ ha ull eller så fryser de i hjel. Vi bor i Finnmark og de to eldste som ikke tåler ull har vokst opp med andre tekstiler på kroppen i kulde og vind. Ingen har fått lungebetennelse eller daua av å ikke ha ull. Men det skrikes overalt at kun ull duger, slik at priser på ullplagg skrus opp i været, fordi selgere vet at folk vil kjøpe det uansett hvor mye det koster. Mine to yngste tåler ull, men fryser like lite som eldste - som altså går i bomull og fleece. En annen fordel med å ikke bruke ull er at man får vasket plaggene ordentlig hvis det kommer diverse gris på dem. Ull kan bare vaskes på 40 grader, ergo forsvinner ikke tarmbakterier og lignende når du vasker plaggene.

Anonymous poster hash: 95349...e3a
Skrevet

Ja, det er sant.. da jeg var liten brukte vi faktisk veldig lite ull. Jeg hadde på vanlig tøy under vinterdressen, og det gikk fint. 

Men det er særlig barnehagen som sender ut mailer om at man må ha ull i barnehagen. Så føler et press om å ha det, da, så lenge barnet tåler det. 

Skrevet

Søk redusert foreldrebetaling i bhg. Vi har dårlig inntekt og vi fikk det innvilget.

Anonymous poster hash: a37c9...765

Skrevet

I barnehagen burde barna ha ull jo. Ull innerst. Blir for kaldt med bomull. På boots apoteket har de rimelige og kløfrie ullplagg. Holder med 3 stk.

Anonymous poster hash: 6bcd6...538

Skrevet

Ulltøy vasker jeg hver dag.milo på 30 grader ullvask. Tar 39 min

Skrevet

Sjekk ut siden "Kjøp og salg av ullklær" på Facebook!

Anonymous poster hash: acee0...c56

Skrevet

I barnehagen burde barna ha ull jo. Ull innerst. Blir for kaldt med bomull. På boots apoteket har de rimelige og kløfrie ullplagg. Holder med 3 stk.

Neida, det må de ikke.

Har selv tre barn med atopisk eksem som overhodet ikke kan ha ull, de fryser ikke for det. Bomull, bambus og superundertøy fungerer utmerket med fleece som mellomlag og en god vind-og vanntett dress ytterst. Har barn som er glad i å være ute og aldri har blitt kalde, sure og utålmodige pga "dårlig tøy"

HI, vi har hatt en del av superundertøyet fra Europris, det er ganske billig i utgangspunktet pluss at de jevnlig har dagstilbud på dem: KUN FREDAG, minus 40% på alt superundertøy. Det er ikke av beste kvaliteten, men det fungerer helt greit likevel.

Anonymous poster hash: 537a4...c21

Skrevet

Min minste tåler ikke ull direkte på kroppen, men fryser lett. Vi løste det med ull over bomull. Bomull body og strømpebukse innerst, ullbukse-og jakke utenom når han skal ut👍 vi har to sett med "utenomull" så de har ekstra om noe blir vått eller skittent i bhg. Tar det med hjem i helgene så han har ull når vi skal ut da.

Gamleste tåler fint ull, men har kun 2 longser til de dagene hun har uteskole. Aldri fått klager på bekledningen til barna👍

Anonymous poster hash: 04097...2d9

Skrevet

Du MÅ ikke ha ull. Invester heller i tykk strikkegenser og bukse ungen kan ha når han er ute. Da holder det med 1 skift.

Skrevet

Man må ikke ha ull.

2 av mine tåler ikke ull og nr 3 blir altfor varm med ull under vinterklær.

Har brukt bomull og fleece under på de kaldeste dagene.

De får utslett på overkropp og bak knærne ,men trysilsokker går greit.

Samme her, sønnen min tåler ikke ull og lever i beste velgående :) Han klarer seg godt med bomull og fleece.

Anonymous poster hash: a561c...1e1

Skrevet

Jeg har fått tak i billig ullpakker på finn.no 😊

Skrevet

De selger ofte ullplagg for 99,- pr del på Barnas Hus. Av og til ned til 79,- pr del. De bodyene er kjempegode og tøyelige. :) Jeg har 4 sett til mi, 1 ligger som skift i bhg. Det holder greit, på de kalde dagene vasker jeg de bare ofte.

Skrevet

Må du ha ull? Mine barn har ikke ull,og de har det helt bra. Bor i Sverige,og her er det aldrig noe snakk om å bruke ull. Noen bruker det så klart,men ikke sånn som i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...