Gå til innhold

Regler for overgangsstønad?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er midt i et samlivsbrudd nå og vi prøver å finne ut av barnefordeling og diverse.

Vi har 3 barn, to litt store og en på 5 år. Planen er 50/50, men da vil vi vel ikke få en ekstra barnetrygd? Og jeg vil ikke få overgangsstønad. Mannen er redd for å gi meg 60%, for da mener han at jeg kan ta med meg ungene å flytte ut av byen (noe jeg aldri kommer til å gjøre selvfølgelig).

Men hva om jeg kun har minstemann 60%, for han er det uansett ikke anbefalt å ha 50/50 enda. Og de andre to 50/50. Vil jeg da kunne få overgangsstønad?

Evt noe annet lurt jeg kan gjøre? Jeg er ufør med lav sats, og trenger de stønader jeg kan få for å kunne kjøpe meg en bolig og få livet til å gå rundt.

 

Anonymous poster hash: bb913...d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er midt i et samlivsbrudd nå og vi prøver å finne ut av barnefordeling og diverse.

Vi har 3 barn, to litt store og en på 5 år. Planen er 50/50, men da vil vi vel ikke få en ekstra barnetrygd? Og jeg vil ikke få overgangsstønad. Mannen er redd for å gi meg 60%, for da mener han at jeg kan ta med meg ungene å flytte ut av byen (noe jeg aldri kommer til å gjøre selvfølgelig).

Men hva om jeg kun har minstemann 60%, for han er det uansett ikke anbefalt å ha 50/50 enda. Og de andre to 50/50. Vil jeg da kunne få overgangsstønad?

Evt noe annet lurt jeg kan gjøre? Jeg er ufør med lav sats, og trenger de stønader jeg kan få for å kunne kjøpe meg en bolig og få livet til å gå rundt.

 

Anonymous poster hash: bb913...d86

Overgangsstønad får en vel uansett bare for en begrenset periode (?)

 

Anonymous poster hash: fa795...487

Skrevet

Du kan ikke ta to store barn og flytte langt avsted. Om du skulle ønske å gjøre det har du uansett 6 ukers varslingsplikt til far, og i en evt barnefordeling da skal barnas ønsker bli vektlagt og hørt. Sjelden store barn har lyst til å flytte fra venner og nærmiljø så da måtte de ha flyttet til far.

 

Overgangsstønad er det vel blitt ganske strenge krav til, aktivitetskrav. Så du kan ikke motta det mer enn i et år tror jeg det er.

 

Det med den ekstra barnetrygden når dere har 50/50 må du sjekke opp, jeg mener å ha lest den fordeles mellom dere.

 

Om han tjener betydelig mer enn deg må han betale deg bidrag selv om dere har 50/50, for dere skal dele utgiften ved å forsørge barna etter inntekt. Tjener han mer enn deg må han betale mer enn deg og derfor gi deg bidrag.

 

Du kan også søke bostøtte når du blir alene, og redusert barnehageregning. Som ufør får du ikke støtte til barnetilsyn tror jeg.

 

Jeg ville absolutt prøvd å få han med på 60/40 eller 70/30, det er fordi jeg ikke tror det er bra for barn med en så rotløs tilværelse som 50/50 blir.



Anonymous poster hash: a3ba9...e8e
Skrevet

 

Du kan ikke ta to store barn og flytte langt avsted. Om du skulle ønske å gjøre det har du uansett 6 ukers varslingsplikt til far, og i en evt barnefordeling da skal barnas ønsker bli vektlagt og hørt. Sjelden store barn har lyst til å flytte fra venner og nærmiljø så da måtte de ha flyttet til far.

 

Overgangsstønad er det vel blitt ganske strenge krav til, aktivitetskrav. Så du kan ikke motta det mer enn i et år tror jeg det er.

 

Det med den ekstra barnetrygden når dere har 50/50 må du sjekke opp, jeg mener å ha lest den fordeles mellom dere.

 

Om han tjener betydelig mer enn deg må han betale deg bidrag selv om dere har 50/50, for dere skal dele utgiften ved å forsørge barna etter inntekt. Tjener han mer enn deg må han betale mer enn deg og derfor gi deg bidrag.

 

Du kan også søke bostøtte når du blir alene, og redusert barnehageregning. Som ufør får du ikke støtte til barnetilsyn tror jeg.

 

Jeg ville absolutt prøvd å få han med på 60/40 eller 70/30, det er fordi jeg ikke tror det er bra for barn med en så rotløs tilværelse som 50/50 blir.

 

Anonymous poster hash: a3ba9...e8e

 

Nå leste jeg på nav at aktivitetskravet kan frafalle om du er syk, så da kan det hende du kan få overgangsstønad i 3 år

 

Anonymous poster hash: a3ba9...e8e

Skrevet

Så lenge du er ufør, så får du ikke overgangstønad!

Er det helt nytt nå det da? For det har man fått før ihvertfall. I 2015 fikk man det...

 

 

 

Anonymous poster hash: a3ba9...e8e

Skrevet

 

Er det helt nytt nå det da? For det har man fått før ihvertfall. I 2015 fikk man det...

 

 

 

Anonymous poster hash: a3ba9...e8e

 

Kan bare svare for meg selv i den perioden fra 2013/14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...