Gå til innhold

Denne Facebook statusen iriterer meg.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi med ADHD blir ikke sint, vi blir fly forbanna.

Vi blir ikke triste, men vi blir totalt knust.

Ikke blir vi litt glade heller, men vi blir overlykkelige.

 

Det jeg mener er at følelsene våre er så sterke, vi går inn i alt med livet som innsats.

 

Det er fryktelig slitsomt, men samtidig så tror jeg det er en bonus.

At vi lever og opplever mye sterkere enn andre, på både godt og vondt..

 

Har en liten beskrivelse jeg syns passer perfekt:

 

Når jeg sørger, er mitt hjerte knust i tusen biter.

Alt jeg gjør, gjør jeg mer. Alt jeg ser, er skarpere.

Alt jeg hører, er vakrere og vondere.

 

Elsk meg for den jeg er. 💖

 

 

Ja da elske deg skal vi en gang, men hvordan elske en i klassen som terroriserer hele dagen.klasseromet blir rasert på 3 min, sekker blir klippet i stykker, du deler ut slag og spark til alle som du kommer nær nok.

 

Dette er hverdagen i tusenvis av klasserom mange barn er redde for å gå på skolen pga elever med ADHD

 

Anonymous poster hash: 6b14b...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det var idiotisk.

Bortforklaringer for dårlig impulskontrol. Som de kunne lært hadde de brukt tid på det.

Og nei dårlig oppførsel blir ikke greit uansett.



Anonymous poster hash: e6c37...880
Skrevet

Jeg gikk selv i klasse med en som hadde ADHD. Vi måtte hele tiden se oss over skuldrene. Han slo, sparket, lugget, kastet steiner/stoler ol. Han løp etter oss med skistaver for å stikke oss med i friminuttene.

 

Jeg blir provosert av slike statuser. Se til helvete å ha forståelse for de rundt. Hvorfor skal alt handle om diagnose barna hele tiden. Min kusines sønn har ADHD og han er også direkte slem. Forstår at det er vondt at hennes sønn ikke alltid blir bedt med hjem etter skolen eller blir bedt i bursdager. Samtidig forstår jeg at andre vil skjerme sine barn mot vold.

 

Anonymous poster hash: ca5e7...87c

Skrevet

Synes både statusen og svaret her var veldig generaliserende, men skjønner hva du mener... Og at diagnosen liksom skal være en bonus? Det tror jeg ikke på. Har en diagnose i samme gate selv, og det er ikke noe bonus med den. Jeg lever godt med den, men ville selvsagt vært uten om jeg fikk velge.



Anonymous poster hash: 1c0a2...ae0
Skrevet

Jeg gikk selv i klasse med en som hadde ADHD. Vi måtte hele tiden se oss over skuldrene. Han slo, sparket, lugget, kastet steiner/stoler ol. Han løp etter oss med skistaver for å stikke oss med i friminuttene.

 

Jeg blir provosert av slike statuser. Se til helvete å ha forståelse for de rundt. Hvorfor skal alt handle om diagnose barna hele tiden. Min kusines sønn har ADHD og han er også direkte slem. Forstår at det er vondt at hennes sønn ikke alltid blir bedt med hjem etter skolen eller blir bedt i bursdager. Samtidig forstår jeg at andre vil skjerme sine barn mot vold.

 

Anonymous poster hash: ca5e7...87c

Så da er det greit å utestenge et barn med adhd fra fellesskapet?

Dere foreldre gjør ikke et forsøk på å bedre på situasjonen. Er dere klar over makten dere sitter på? Forlang at barn med voldelig atferd,uavhengig av diagnose får en assistent på seg til enhver tid.

Tror dere ikke foreldrene til disse barna ber på sine knær om å få det,men det er kun i svært få tilfeller de får det gjennom.

 

Går dere som foreldre sammen om dette,MÅ skolen og kommunen innvilge det! Å være David mot Goliat alene er forferdelig slitsomt.

 

Jeg jobber med disse familiene hver dag,og må si det er skammelig at det fortsatt i 2016 er slike holdninger blant voksne.

 

Anonymous poster hash: 7d4fd...3a8

Skrevet

Så da er det greit å utestenge et barn med adhd fra fellesskapet?

Dere foreldre gjør ikke et forsøk på å bedre på situasjonen. Er dere klar over makten dere sitter på? Forlang at barn med voldelig atferd,uavhengig av diagnose får en assistent på seg til enhver tid.

Tror dere ikke foreldrene til disse barna ber på sine knær om å få det,men det er kun i svært få tilfeller de får det gjennom.

 

Går dere som foreldre sammen om dette,MÅ skolen og kommunen innvilge det! Å være David mot Goliat alene er forferdelig slitsomt.

 

Jeg jobber med disse familiene hver dag,og må si det er skammelig at det fortsatt i 2016 er slike holdninger blant voksne.

 

Anonymous poster hash: 7d4fd...3a8

Ja jeg mener desverre at barn med en utagerende oppførsel som skader andre barn ikke har noe i et normalt skolesystem å gjøre. Hva med sikkerheten til resten av barna?

At en assistent er med hele tiden hva hjelper det? Kan jo ikke ha barnet i bånd.

 

Jeg snakker ikke om barn med ulike diagnoser og handikap.

Men jeg snakker om barna som er uberegnelige og psykisk syke.

det er elever på barneskoler som har 2 og 3 voksne på seg hele tiden , er det greit ?

 

 

 

Anonymous poster hash: 6b14b...78b

Skrevet

Hallo!?

Det er ikke noen automatikk i at dersom man har adhd så har man atferdsproblemer. Det er mange ting som gir atferdsproblemer og slutt å nøre opp under ideen om at det er barn med adhd som er den store stygge ulven. Hvordan vet dere at den eneste diagnosen til disse utagerende barna er adhd??

 

Jeg har en datter med adhd og hun er den mest omsorgsfulle personen jeg kjenner. Hun har aldri slått, sparket eller vært slem med noen. Og det samme med mange andre med adhd.

 

Si heller atferdsvansker om de barna som åpenbart har det. Ikke kall det adhd barn.

 

 

 

Anonymous poster hash: ef2c7...c9b

Skrevet

Hjertens enig!

Ikke riktig å generalisere, men hele klassen til min sønn var vettskremt av en gutt med ADHD i hele fjor. Han stakk de i hodet med blyanter, slang en gutt i klassen i bakken og holdt på å kvele han og slo en annen så hardt at han brakk håndleddet.

Han hadde til slutt to voksne på seg.

Det var unger som ble sengevætere igjen og fikk angst.

 

Sønnen min får ikke være sammen med ham på fritiden, selv om han er mye roligere og medisinert nå. Ikke vil han heller. Sorry, men jeg sender ikke mitt barn ut i krigen for ethvert inkluderingsprinsipp.

 

Anonymous poster hash: bc3c0...b31

Skrevet

Ja jeg mener desverre at barn med en utagerende oppførsel som skader andre barn ikke har noe i et normalt skolesystem å gjøre. Hva med sikkerheten til resten av barna?

At en assistent er med hele tiden hva hjelper det? Kan jo ikke ha barnet i bånd.

 

Jeg snakker ikke om barn med ulike diagnoser og handikap.

Men jeg snakker om barna som er uberegnelige og psykisk syke.

det er elever på barneskoler som har 2 og 3 voksne på seg hele tiden , er det greit ?

 

 

 

Anonymous poster hash: 6b14b...78b

Mener du barn med psykisk utviklingshemning? I såfall er jeg enig i at de bør gå på ressurssenter som er tilrettelagt for de,ikke pga sikkerheten til de andre barna,men for at de skal danne vennskap og nettverk som består etter fylte 13 år.

 

Når det gjelder sikkerhet til de andre barna,så skal den være konstant. Er den ikke det er det noen som faktisk ikke gjør jobben sin. Jeg har selv jobbet som "frimerke" på barn med spesielle behov i skolen, og er man tett på og gjør det man skal,så skal ikke barnet ha sjanse til å skade noen.

 

Adhd kan man ikke ramme inn,men man kan forebygge. Man er IKKE psykisk utviklingshemmet med en adhd diagnose.

 

Anonymous poster hash: 7d4fd...3a8

Skrevet

Så da er det greit å utestenge et barn med adhd fra fellesskapet?

Dere foreldre gjør ikke et forsøk på å bedre på situasjonen. Er dere klar over makten dere sitter på? Forlang at barn med voldelig atferd,uavhengig av diagnose får en assistent på seg til enhver tid.

Tror dere ikke foreldrene til disse barna ber på sine knær om å få det,men det er kun i svært få tilfeller de får det gjennom.

 

Går dere som foreldre sammen om dette,MÅ skolen og kommunen innvilge det! Å være David mot Goliat alene er forferdelig slitsomt.

 

Jeg jobber med disse familiene hver dag,og må si det er skammelig at det fortsatt i 2016 er slike holdninger blant voksne.

 

Anonymous poster hash: 7d4fd...3a8

 

Dette var ett barn på min alder. Han hadde en på seg hele tiden men han rakk likevel å skade andre. Syntes du at 18 andre elever skal gå å være livredde en gutt hele barneskolen? Er det ok? Er det ok å bli utsatt for vold i sin egen bursdag? Vil det si at det er synd på voksne som slår også? Greit at de er barn men likevell. Vet du hvor mye vold skader barn uavhengig om str på de som utfører volden? Når andre barn ikke fungerer i felleskapet men skader andre da mener jeg det er god nok grunn til å utestenge fra visse settinger ja. Trist selvfølgelig men mitt ansvar som mor består i å verne barn mot vold og ikke å sørge for å utsette barnet mitt for vold. Denne gutten jeg gikk i klasse med brakk håndleddet til en i 2kl, to stk fikk hjernerystelser. Er dette ok? Jeg blir mektig provosert. Kom ikke til meg å fortell meg at du hadde tillat andre å kaste store steiner i hodet på ditt barn!

 

Min kusines sønn prøvde å kaste en kniv etter moren sin en gang da han var 7år! En annen gang kastet han en stor stein på meg som egentlig var ment på vinduet bak meg. Ikke tale om at han blir invitert i større bursdager her med slik voldelig atferd!

 

 

Anonymous poster hash: ca5e7...87c

Skrevet

Jeg har jobbet med barn med ADHD. Jeg er ikke utdannet men har jobbet i et avlastningshjem for foreldre med barn med diagnose.

Ja disse barna er fulle av energi og livslyst. De utforsker og tar vågale valg. De har vært kjærlige og hatt masse empati. Selvsagt gikk de i vranglås innimellom, men det gjør da barn uten noen diagnose også. Av de 15-20 jeg har jobbet med har kanskje to hatt adferdsproblemer.

Skjønner ikke den nye trenden der barn med ADHD liksom er klassens terrorister.

Har spurt meg selv dette og spør nå dere, får barn lettere denne diagnosen i dag? Skulle de egentlig hatt en annen diagnose?

 

 

Anonymous poster hash: fc004...7f7

Skrevet

Kan man ikke oppføre seg som folk, kan man ikke gå i en vanlig klasse. Ferdig snakka.

Skrevet

Jeg skjønner hva du vil fram til HI, men adhd er ikke det samme som atferdsproblemer. 

Både ene sønnen min og jeg har adhd, men ingen av oss har hatt atferdsproblemer. Tvert i mot. Men fy søren hvor prisgitt både han og jeg har vært riktig barneoppdragelse, riktig oppvekstmiljø, riktige besteforeldre, riktig lærer osv.

 

Jeg kjenner meg igjen i følelsene diktet, men det er noe som man kan lære seg å beherske. Sønnen min er aldri utagerende ute blant folk, men tar det ut når han kommer hjem, i trygge omgivelser.

De aller fleste barn og voksne jeg har møtt som har adhd har ikke atferdsproblemer. Samtidig har noe som 80 prosent av alle fengselsfugler adhd (de fleste diagnostisert i voksen alder). Det kom i hvert fall frem i en undersøkelse for en del år siden. Men de sitter nok i fengsel pga atferdsproblemer som følge av svikt i barndommen. Ikke pga adhden. 

 

Du hadde kanskje klart deg godt selv om du vokste opp i et hjem eller et miljø som ikke var helt optimalt (skilte foreldre, mangel på rutiner og forutsigbarhet, inkonsekvent oppdragelse osv). Både jeg og sønnen min hadde kanskje endt opp i fengsel eller på plata. Flere av venninnene mine er kjempegode foreldre for sine barn, men mitt barn hadde blitt ødelagt av å bo der selv om det ikke forekommer omsorgssvikt. Vi som har adhd er sårbare og det er ikke så mye som skal til før man ender på feil sti.



Anonymous poster hash: 247f0...02b
Skrevet

Vi med ADHD blir ikke sint, vi blir fly forbanna.

Vi blir ikke triste, men vi blir totalt knust.

Ikke blir vi litt glade heller, men vi blir overlykkelige.

 

Det jeg mener er at følelsene våre er så sterke, vi går inn i alt med livet som innsats.

 

Det er fryktelig slitsomt, men samtidig så tror jeg det er en bonus.

At vi lever og opplever mye sterkere enn andre, på både godt og vondt..

 

Har en liten beskrivelse jeg syns passer perfekt:

 

Når jeg sørger, er mitt hjerte knust i tusen biter.

Alt jeg gjør, gjør jeg mer. Alt jeg ser, er skarpere.

Alt jeg hører, er vakrere og vondere.

 

Elsk meg for den jeg er. 💖

 

 

Ja da elske deg skal vi en gang, men hvordan elske en i klassen som terroriserer hele dagen.klasseromet blir rasert på 3 min, sekker blir klippet i stykker, du deler ut slag og spark til alle som du kommer nær nok.

 

Dette er hverdagen i tusenvis av klasserom mange barn er redde for å gå på skolen pga elever med ADHD

 

Anonymous poster hash: 6b14b...78b

Det er ikke sånn at alle som har ADHD har atferdsproblemer. Det er heller ikke sånn at alle uten ADHD ikke har atferdsproblemer. Du virker kunnskapsløs og fordomsfull.

 

Anonymous poster hash: 49b99...dae

Skrevet

Synes ikke det er riktig at de med store atferdsproblemer skal få lov til å la det gå utover andre barn . Vi er en til en på personen holder ikke , når det tydeligvis svikter når barnet klarer å slå en annen til blods , dytte de ned fra klatrestativer, stikke med skistaver som noen her skriver . Barna sier gjentatte ganger ifra til voksne og hva hjelper det ? Samme dagen skjer det igjen og samme dagen etter . Hvordan kan man rettferdiggjøre det at alle skal få lov til å ha rett til å følge ordinær utdanning ?! Ja da må du jo kunne oppføre deg også å ikke skape frykt hos de andre . Skal man ta hensyn til en , eller det store fellesskapet ?! Jeg tenker enten må vi få mer ressurser inn i skolen for å tilrettelegge , da kan det fungere. Ellers må man tas ut fra ordinær undervisning til man klarer å vise normal atferd . Snakker selvsagt ikke om psykisk utviklingshemmet , funksjonshemmede eller personer med ADHD . Snakker om de med en atferd som ikke kan styre seg

 

Anonymous poster hash: 96b64...2fb

Skrevet

Syns det er trist at en gjengs oppfatning er at barn med adhd har atferdsproblemer og er voldelige, og at det på den andre siden blir brukt som en slags "unnskyldning" for dårlig og evt. voldelig oppførsel. Adhd er dessverre blitt et slags skjellsord. Å ha diagnosen adhd må føles fryktelig stigmatiserende. I klassen til eldstemann er det en gutt med adhd. Han tar medisiner og er stort sett rolig og grei, på lik linje med de andre i klassen. Han kan likevel ha dårlige perioder, og da tenner han lett dersom noe ikke går hans vei. Det har vært noen episoder i klassen, men heldigvis har han ikke blitt utestengt eller sett ned på pga dette. Ungene forstår. Dette er 7. klassinger, men sånn har det vært hele veien.

Han er ofte hjemme hos oss og er med gutten vår, og har aldri opplevd problemer med han. Han snakkes selv åpent om at han har adhd og om at han må passe på å ta medisinene sine.

En venninne sin 13-åring fikk også akkurat diagnoser adhd, og når hun fortale meg det trodde jeg først ikke på henne. Denne jenta er en sprudlende positiv jente som er flink på skolen og har mange venner, men hun har "lopper i blodet" og kan aldri sitte stille. Har visst hatt litt problemr på skolen pga det. Så adhd kan komme i mange former og fasonger, og ikke alle er voldelige fæle beist man må passe seg for.



Anonymous poster hash: 8b64a...a8a
Skrevet

Hallo!?

Det er ikke noen automatikk i at dersom man har adhd så har man atferdsproblemer. Det er mange ting som gir atferdsproblemer og slutt å nøre opp under ideen om at det er barn med adhd som er den store stygge ulven. Hvordan vet dere at den eneste diagnosen til disse utagerende barna er adhd??

 

Jeg har en datter med adhd og hun er den mest omsorgsfulle personen jeg kjenner. Hun har aldri slått, sparket eller vært slem med noen. Og det samme med mange andre med adhd.

 

Si heller atferdsvansker om de barna som åpenbart har det. Ikke kall det adhd barn.

 

 

 

Anonymous poster hash: ef2c7...c9b

 

Det samme med datteren mi. Datteren min er også utrolig snill, omsorg for alle og finnes ikke voldelig. Det går mer på konsentasjon, liker ikke lange bilturer hvor hun må sitte stille lenge o.l - men hun er rolig i klassen. Barn med ADHD er like forskjellige som A4 barn.

 

Anonymous poster hash: 5a5da...4ac

Skrevet

Nei ikke alle med ADHD har atferdsvansker. Har ADHD selv og var aldri forrstyrrende på skolen og ingen var redd meg. Jeg var et mobbeoffer fordi jeg sleit litt sosialt, nei ikke utadgerende men likte f.eks ikke å være med 5 jenter på en gang fordi da mistet jeg all fokuset. Har elendig konsentrasjon.

 

Jeg har jobbet med barn med atferdsvansker og langt fra alle har ADHD. Har også jobbet med "vanlige" elever og flere av disse hadde ADHD og det kunne knapt merkes bortsett fra at de ofte rekket opp hånden og sa at de ikke klarte å konsentrere seg om arbeidet.

 

Om alle elevene i en klasse er redd et barn som plager de andre så er det noe som svikter og det er de voksne og ikke barnet med eller uten en diagnose. Det finnes dessverre flere foreldre som ikke burde hatt barn. Som f.eks lar 7-åringen spille voldelige spill som GTA, som lar 7-åringen være oppe og ute så lenge de vil om kveldene, som ikke bryr seg om 12-åringen røyker osv. Barn trenger rammer og rutiner, de trenger voksne som er strenge og som oppdrar de.

 

Anonymous poster hash: f7f96...538

Skrevet

Om drt er så store utfordringer i en klasse, kan man ikke skylde på barnet med adhd!

Hvor er tilretteleggingen? Hvor er lærer og foreldre?

Hvor er verktøyene barnet trenger for å kunne beherske seg??

 

Jeg har også en sønn med adhd.

Hn hr masse følelser. Ja han blir kjempeglad og kjempe leie seg. Men han blir ALDRI voldelig. Han har ALDRI rasert noe.

 

Dere som svarer at dere hadde ett barn i deres klasse med adhd, dere er klar over at ting hr forandret seg?

Kunnskapen er større, forståelsen og TILRETTELEGGINGEN bør være bedre.

 

Har Mn ett barn med negativ atferd må man prøve å HJELPE det barnet. Ikke gå omveier.

 

Selvsagt er det IKKE og at barnet ødelegger for andre. Andre barn skal ikke være redde på skolen.

Men da må dere ta dette opp emd skolen!

Tilrettelegging,tilrettelegging,tilrettelegging!

 

 

 

Anonymous poster hash: 72048...192

Skrevet

Kan man ikke oppføre seg som folk, kan man ikke gå i en vanlig klasse. Ferdig snakka.

Hvor skal de gå da? Fått med deg at spesialskoler er avskaffet?

 

Anonymous poster hash: 16213...84c

Skrevet

Hvor skal de gå da? Fått med deg at spesialskoler er avskaffet?

 

Anonymous poster hash: 16213...84c

Vel... helt avskaffet er det ikke. Jeg jobber på en.

 

 

Anonymous poster hash: 72048...192

Skrevet

Vel... helt avskaffet er det ikke. Jeg jobber på en.

 

 

Anonymous poster hash: 72048...192

Spesialskoler er for elever med alvorlige handicap.

Alternative skoler er det ikke alle kommuner som har.

 

Anonymous poster hash: 49b99...dae

Skrevet

Spesialskoler er for elever med alvorlige handicap.

Alternative skoler er det ikke alle kommuner som har.

 

Anonymous poster hash: 49b99...dae

Ja..drt vet jeg.

Jeg jobber på en spesialskole.

 

Anonymous poster hash: 72048...192

Skrevet

På min sønn sin skole gikk en gutt som hadde/skulle ha assistent HELE TIDEN.  Likevel fant han en mulighet til å angripe min sønn på en sånn måte at han måtte på legevakten.  Jeg kjenner selvfølgelig ikke til guttens diagnose eller situasjon.  Jeg fokuserer på egne barn, og skulle ønske at de slapp å være redde for eldre, voldelige barn som har eget vakthold.  

 

Dette kan ikke på noen måte sammenlignes med at Per lugger Kari som kniper Pål.  Jeg synes barn bør skjermes mot eldre barn som har så store adferdsvansker at de ved en hver anledning angriper andre barn som gjerne er mindre/yngre.  

 

Ene barnet mitt har forresten en gutt med handicap i klassen.  Ved første anledning informerte foreldrene samtlige foreldre i klassen om diagnose, hjelpemidler, hva vi bør svare på eventuelle spørsmål om ham fra egne barn osv.  De er åpne, hyggelige og har bidratt stort til at gutten er godt integrert i klassen.  I samme klasse er det et barn som jeg tror er autist.  Ingen vet, skolen har taushetsplikt og jeg er redd for å tråkke i salaten.  



Anonymous poster hash: f1fc5...f1a
Skrevet

Blir helt sjokkert av enkelte historier her! Hvordan kan man forsvare at barn som er livsfarlige på død og liv skal integreres med normale barn? Send de på spesialskole slik at flertallet får en trygg og god hverdag!!

 

Anonymous poster hash: da939...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...