GĂ„ til innhold

Blodtrykksfall - besvimelse


DrĂžmmenOmFlere

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen😉

 

I dag er jeg i 3. trimester, og i natt igjen opplevde jeg dette ubehagelige fenomenet.. vÄkner av ubehag i hele kroppen, suser i Þrene, blir brÄtt kvalm/uvel og kjenner kroppen blir kaldsvett og respirasjon og puls blir rask.. har hatt dette 6-7 ganger til nÄ med jevne mellomrom (ca hver 2 uke..?) fÞrste gangene sto jeg opp, skulle hente bÞtte i tilfelle jeg mÄtte kaste opp etc. Men opplevde da at det bare ble vÊrre og var veldig nÊr besvimelse (snublet/krÞp til senga igjen). I natt klarte jeg Ä vekke mannen sÄ han fikk henta bÞtte til meg,

Og passet pÄ meg litt til anfallet gikk over. Har mÄlt BT nede pÄ 90/45, men anfallene er ikke langvarige og BT stiger greit etter en tid. Tok det opp sist pÄ jordmorkontrolle , fikk beskjed om Ä ligge i ro til anfallet gÄr over og prÞve Ä drikke mer i lÞpet av dagen.. flere som har det sÄnn?

Er mitt fjerde svangerskap, men fĂžrste gang jeg opplever dette sĂ„ seint i svangerskapet. I mine tre tidligere SV.skap var dette noe som kunne skje helt i starten - og da var det mer naturlig fĂžler jeg i og med at jeg var en del kvalm/oppkast. Synes det er uggentđŸ˜”

 

Jobber stadig for fullt i travel sykehjemsavdeling med ekstra ansvar ift Ä vÊre "fagleder". Men nÄ begynner i Ä fÞles mer pÄ kroppen, bÄde i rygg og bekken - sÄ jeg tenker at en gradert sykemelding mÄ til etter hvert...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Hvilken liggestilling har du nÄr du vÄkner med dette ubehaget? Ligger du pÄ ryggen, for jeg synes det hÞres litt ut som vena cava syndrom. Er plaget med dette selv og har vÄknet med kaldsvette og kvalme flere ganger. For min del hjelper det Ä legge meg over pÄ venstre side, samt bygge opp hodedelen av sengen slik at jeg ligger hÞyere med hodet og ikke helt flatt.  Er bare i uke 26, men har hatt plager blodtrykksfall i lengre tid. Disse anfallene som jeg fÄr i sengen er annerledes enn de vanlige blodtrykksfallene mine, sÄ fastlegen min mente det mÄtte vÊre vena cava syndromet jeg er plaget med. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har hatt tiltakende smerter i epigastriet i to uker pĂ„ hĂžyre side, og dette blir forverret ved disse anfallene jeg har med nĂŠr besvimelse og sterk kvalme. SĂ„ sykepleieren i meg fikk meg ned pĂ„ en sjekk i dag, fikk ny time om noen dager. Konstant smerte over lever/galleblĂŠra.. ah.. akkurat som bestilt til mitt fjerde svangerskap😅😜

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Her tenkte jeg at jeg skulle finne en "uskyldig" lÞsning pÄ problemene dine. Trist Ä hÞre at det muligens er gallestein da. Har sett hvor smertefullt det tidvis kan vÊre. OgsÄ spesielt typisk nÄr man er gravid og har andre ting en vil tenke pÄ. Du fÄr ha lykke til, sÄ fÄr du ha god bedring. Satser pÄ du slipper store plager videre i svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Takk takk likevel👍😉 blir ikke helt klok pĂ„ dette selv, har opplevd vena cava ved ryggleie - ubehagelig det ogsĂ„ ja!! Var til lege i dag og tok masse blodprĂžver da, hun trodde det var gallestein ja, men smĂ„ steiner som passerer er jo ufarlig.. men fĂ„r god oppfĂžlging og fikk beskjed om Ă„ ta kontakt ved forverring.. unngĂ„ sjokolade😭, fet og krydret mat... God jul😂👌

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...