Gå til innhold

En annerledes stemor tråd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor til to skjønne jenter. Jeg er ufattelig glad i dem, og kunne ikke tenke meg et liv uten dem. Jeg har vært i deres liv siden de var 1 år, nå er de 9 år. Faren dems og jeg skal skilles og jeg vet innerst inne at jeg kommer til å miste kontakten med dem. De kommer til å flytte ganske langt unna. Og jeg er helt knust, har ingen rettigheter her, og det poengterer faren ganske klart. Jeg har vært en mor for de jentene (moren er død) og nå kommer jeg til å miste dem. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Syns det er trist at vi stefoteldre ikke har noe å si i sånne saker :-(

Anonymous poster hash: 90e8f...efc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist.

Jentene ønsker vell videre kontakt? Store nok til å bli hørt?

Anonymous poster hash: 1c92a...6cb

Skrevet

Veldig trist 😢 Og far burde skjerpe seg og sørge for at du får ha kontakt med disse jentene!!!!

Anonymous poster hash: 8f465...873

Skrevet

Jeg har en venninne som har klart å holde kontakten med sin stesønn i foreløpig 15 år etter at hun ble skilt fra faren. Gutten er nå voksen, men han rr mye mer sammen med min venninne enn med faren (eller mor for den del). Hun kommer hjem og feirer jul med henne og brødrene hvert år, kommer hjem på sommerferie osv. Det går an.

Anonymous poster hash: 362fc...ed7

Skrevet

Jeg kjenner også barn som har holdt kontakten med en elsket steforelder i alle år etter skilsmissen. Ikke gi opp håpet, vis barna at du ønsker å være der for dem i fortsettelsen, fortsett å prate/skrive med dem - en dag vil de takke deg.

Skrevet

Prøv å snakke med jentene før dere flytter fra hverandre, når du og jentene er alene. Fortell dem hvor glad du er i dem og at du alltid vil være der for dem om de vil ha kontakt med deg, de kan alltid kontakte deg uansett hva det gjelder. Fortell dem at det at du og faren flytter fra hverandre ikke har noe med dem å gjøre, og at du vil elske dem selv om du ikke får se dem. Fortell dem også at selv om du ønsker å være mor for dem så har du ingen rettigheter iflg. loven, men at du vil fortsette å være det i hjertet.

La dem få kontaktinformasjonen din slik at de kan ta kontakt med deg og gjør det klart at de kan ta kontakt med deg når som helst.

Skriv til dem, send bursdagsgaver/julegaver. Om faren lar jentene få brevene, det kan være en annen sak, men da har du i hvert fall prøvd.

Tilby far å ha jentene innimellom, i ferier eller lignende. Jeg vil tro at når han kommer over bitterheten og begynner å date igjen selv så vil han være glad for å få litt avlastning...

Det er så uendelig trist når voksne som han blir så forblindet av egen bitterhet og stahet at de mister syne av sine barns beste :(

I slike saker burde steforeldre ha rettigheter, eller dvs. barna burde ha rettigheter.

Jeg er enig med de over, en dag vil jentene takke deg for at de alltid har visst at du er der for dem.

Klem til deg, Hi <3

Anonymous poster hash: 3248b...9bf
Skrevet

Veldig trist Og far burde skjerpe seg og sørge for at du får ha kontakt med disse jentene!!!!

Anonymous poster hash: 8f465...873

Men hvordan blir det da? Barna skal ha samvær med mor, stemor, enda en stemor hvis far gifter seg og skiller seg igjen - hvor mange morsfigurer skal barna være nødt til å forholde seg til?

Anonymous poster hash: 2ad9a...5ff

Skrevet

Men hvordan blir det da? Barna skal ha samvær med mor, stemor, enda en stemor hvis far gifter seg og skiller seg igjen - hvor mange morsfigurer skal barna være nødt til å forholde seg til?

Du leste at mor til disse barna er død og at Hi er den eneste moren de kjenner til?

Barna bør få ha kontakt med de voksenpersonene de ønsker å ha kontakt med. Det er en pris foreldre får betale når de selv ikke greier å ha stabile forhold. Om barna knytter seg til disse personene bør foreldrene strekke seg langt for at barna får beholde en viss kontakt. De voksne går fra hverandre fordi de ønsker det, for barna blir det i mange tilfeller sidestilt med å oppleve et dødsfall om kontakten kuttes brått. Det er ikke til barnas beste.

Skrevet

Hvis du hadde lest innlegget ville du sett at biologisk mor er død og at HI har vært i jentenes liv fra de fylte 1 år og frem til i dag hvor de er 9.

Anonymous poster hash: f8d5f...ada

Skrevet

Du leste at mor til disse barna er død og at Hi er den eneste moren de kjenner til?

Barna bør få ha kontakt med de voksenpersonene de ønsker å ha kontakt med. Det er en pris foreldre får betale når de selv ikke greier å ha stabile forhold. Om barna knytter seg til disse personene bør foreldrene strekke seg langt for at barna får beholde en viss kontakt. De voksne går fra hverandre fordi de ønsker det, for barna blir det i mange tilfeller sidestilt med å oppleve et dødsfall om kontakten kuttes brått. Det er ikke til barnas beste.

Nei, beklager, det så jeg ikke (leste litt for fort). Da blir jo situasjonen en annen. Veldig trist at det blir skilsmisse - hadde snakket med mannen og spurt om det gikk an å ordne kontakt med jentene også etter skilsmissen.

Skrevet

Leste du innlegget før du svarte? Biologisk mor er død og HI har vært i livet til jentene siden de var et år gamle, nå er de 9.

Kjempeflott at HI ønsker å beholde kontakten med jentene. HI er den morsfiguren jentene kjenner og har vært i livet dems i 8 år!

Til HI: Har du og mannen felles barn sammen? Noen som helst mulighet for at jentene kan være med på samvær med biologiske barn om dere har det?

Anonymous poster hash: 891b6...0c5

Skrevet

Den situasjonen der har jeg tenkt på flere ganger. Jeg er stemor til en gutt på 10 år,kjent han siden han var litt over året. Nå er forholdet til mannen og meg veldig bra,men ingen har noen garantier.

Jeg har også et greit forhold til moren hans,og vi finner på ting med ungene sammen innimellom. Mannen og jeg har en sønn på 8 år.

Det er grusomt å tenke på at du HI mister kontakten med jentene,og kan fint sette meg inn i din situasjon.

Du får gode råd over her,og selv om du ikke får noen respons vil det komme en dag hvor jentene får brevene dine.

Sender deg en lang klem.

Anonymous poster hash: 529a3...70c

Skrevet

Takk for fine svar!! Dessverre så vet jeg ikke helt hvordan vi skal klare det. Mannen min var utro, og er sammen nå med hun han var utro med. Hun hjernevasker ham og han har gått fra å forgude meg til å hate meg intens. Jeg aner ikke hva hun forteller ham, men jeg klarer ikke å snakke ham til fornuft. Og han kan godt finne på å blokkere nr mitt på jentenes mobil. Vurderer å snakke med en advokat, men vet ikke om det er mye å gjøre. Han er en dust som ikke tenker på døtrene sine :-(

Hi

Anonymous poster hash: 90e8f...efc

Skrevet

Uff, så trist. Aller mest for jentene. Du kan sørge for at de vet at du elsker dem, og ønsker en rolle i deres liv. Om kort tid blir de sikkert aktive på sosiale medier, og du kan opprettholde kontakt på flere måter. Hvis det er sånn at hans nye dame vil nekte at hilsner fra deg når dem, kan du kanskje samkjøre deg med besteforeldrene slik at gaver, brev osv sendes til dem? 

Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_7

Se paragraf 45. Du kan faktisk få rett til samvær men barna. Retten skal legge vekt på barnas beste, og hva de ønsker. Du kan ha en sjanse her. Det er verdt et forsøk! Kontakt en advokat.

Hilsen advokat

Anonymous poster hash: 38b47...74f

Bra forsøk, men dette er en paragraf som sjelden brukes og ikke i forhold som gjelder steforelder. Det fins noen besteforeldre som har fått samvær men det er snakk om et par ganger i året, og det skal mye til!!

HI har nok ingenting å stille opp med i denne saken bortsett fra fars velvilje og tiden: at barna vokser til og ytrer egne ønsker.

Anonymous poster hash: d5e71...4ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...