Gå til innhold

Har man rett til å gå til svangerskapskontroll med lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man går i jobb?

Anonymous poster hash: 50d67...d33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

§ 12-1.Svangerskapskontroll

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_12#%C2%A712-1

Anonymous poster hash: 7f75a...c27

Tusen takk 😊😊

Skrevet

§ 12-1.Svangerskapskontroll

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_12#%C2%A712-1

Anonymous poster hash: 7f75a...c27

Noe som betyr at du bør prøve å få time tidlig på morgenen eller sen ettermiddag, om du har vanlig arbeidstid.

Anonymous poster hash: 11ac3...e16

Skrevet

Noe som betyr at du bør prøve å få time tidlig på morgenen eller sen ettermiddag, om du har vanlig arbeidstid.

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: 4b937...93c

Skrevet

Hvorfor? Bruker ikke mer eller mindre tid uansett?

Skrevet

Hvorfor? Bruker ikke mer eller mindre tid uansett?

Fordi det i loven står at du skal prøve så langt det går å legge det utenfor arbeidstid og om du må reise til og fra legen i arbeidstiden tar det mye tid.

Anonymous poster hash: d1485...230

Skrevet

Fordi det i loven står at du skal prøve så langt det går å legge det utenfor arbeidstid og om du må reise til og fra legen i arbeidstiden tar det mye tid.

Er ikke lett å få time når man ønsker

Har heldigvis en snill sjef 😊

Skrevet

Er ikke lett å få time når man ønsker

Har heldigvis en snill sjef

Nei vet det, men bestiller man lenge før får man gjerne første eller siste time. 

Skrevet

For oss som jobber turnus, er det forventet at vi legger det utenom arbeidstid.

Anonymous poster hash: 391fe...dec

Skrevet

Når man jobber 8-15.30 er det ikke lett å få det utenfor egen arbeidstid, så da tar man den timen man blir tildelt.

Skrevet

Når man jobber 8-15.30 er det ikke lett å få det utenfor egen arbeidstid, så da tar man den timen man blir tildelt.

Nei men igjen, du kan få første time som er 7.30 eller 08.00.

Skrevet

Her jeg bor har jordmor kontortid fra 9 til 14.

Skrevet

Når det er så få jordmødre i kommunen at det kun er førstegangsfødende som får plass, da tar man den tiden man får tildelt, om det er tidlig eller sent. Selvsagt det går an å spørre om det er mulig å få senere/tidligere på dagen, men dersom det ikke er mulig, tar man det man får. 

Anonymous poster hash: a4aef...638

Skrevet

Når det er så få jordmødre i kommunen at det kun er førstegangsfødende som får plass, da tar man den tiden man får tildelt, om det er tidlig eller sent. Selvsagt det går an å spørre om det er mulig å få senere/tidligere på dagen, men dersom det ikke er mulig, tar man det man får. 

Anonymous poster hash: a4aef...638

Jeg gikk kun til legen. De har lengre åpningstid.

Skrevet

Her i kommunen er det kun timer hos jordmor fra kl 9-15. Ergo halve dagen går. Men det er en gang i mnd i få mnd i løpet av en arbeidskarriere 😊

Anonymous poster hash: 77f3f...f5f

Skrevet

Dette gjelder ikke for alle..jeg er sykepleier og hos oss har det nylig vært representanter fra Arbeidstilsynet og forklart diverse rettigheter - blant annet at man på lik linje med de som jobber "kontortid" har rett på å gå til lege/jordmor/lege med barn o.l. i arbeidstiden. Da sees det jo selvfølgelig også helst at man legger timen til starten/slutten av dagen, men vi har altså rettigheter på lik linje med andre :)

Anonymous poster hash: 7e58b...79b

Skrevet

Selvfølgelig prøver man å gjør så det ikke blir et problem for selger. Men man har da ikke så kjempe mange jordmorkontroller, er ikke ukentlig.

Anonymous poster hash: 74f6d...ca8

Skrevet

Dette gjelder ikke for alle..jeg er sykepleier og hos oss har det nylig vært representanter fra Arbeidstilsynet og forklart diverse rettigheter - blant annet at man på lik linje med de som jobber "kontortid" har rett på å gå til lege/jordmor/lege med barn o.l. i arbeidstiden. Da sees det jo selvfølgelig også helst at man legger timen til starten/slutten av dagen, men vi har altså rettigheter på lik linje med andre :)

Anonymous poster hash: 7e58b...79b

Men i alle dager... jeg er sykepleier, og i begge mine graviditeter jobbet jeg turnus. Jeg sørget da alltid for at jeg fikk svangerskapskontrollene på fridagene mine eller når jeg skulle på kveldsvakt eller nattevakt. Det er da virkelig ikke nødvendig å ta det når man har dagvakt. Det går jo bare utover kollegaene som må løpe enda raskere... Det er ikke økonomi i helsevesenet til å leie inn vikar for et par timer! (Det er ikke så mange som ønsker å komme inn og jobbe fra kl 10-12 heller)

Jeg er i dag leder, og pga lange dager har jeg fri hver 2. onsdag. Jeg legger da alltid legetimer/tannlegetimer/linsekontroller og annet til mine fri-onsdager. Noe annet ville da være tullete!!

Anonymous poster hash: 035c2...566

Skrevet

Men i alle dager... jeg er sykepleier, og i begge mine graviditeter jobbet jeg turnus. Jeg sørget da alltid for at jeg fikk svangerskapskontrollene på fridagene mine eller når jeg skulle på kveldsvakt eller nattevakt. Det er da virkelig ikke nødvendig å ta det når man har dagvakt. Det går jo bare utover kollegaene som må løpe enda raskere... Det er ikke økonomi i helsevesenet til å leie inn vikar for et par timer! (Det er ikke så mange som ønsker å komme inn og jobbe fra kl 10-12 heller)

Jeg er i dag leder, og pga lange dager har jeg fri hver 2. onsdag. Jeg legger da alltid legetimer/tannlegetimer/linsekontroller og annet til mine fri-onsdager. Noe annet ville da være tullete!!

Anonymous poster hash: 035c2...566

Det har du helt rett i og det er også det som står i loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...