Anonym bruker Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 Min mor er veldig syk. Går nå inn for 100% ufør da hun ikke makter jobb. Er ikke fylt 60 enda. For noen mnd siden havnet hun på sykehus og var like før hjertet ikke klarte meg. Hun er livredd for å vere alene om lignende (akutt) skulle skje igjen. Hun er veldig dårlig nå når vinteren kommer. Jeg bor på motsatt side av landet, men er meget bekymret, hun har få gode år igjen.Nå er jeg mer enn bare bekymret og synes jobb og hverdagslivet er tungt. Jeg får ikke noe fri for å besøke henne, men må jobbe dette inn. Er det slik at legen ville kunne sykemelde meg en periode for å reise til henne en liten periode, kanskje to uker, for å hjelpe med diverse praktisk og lignende? Jeg er aldri sykemeldt så aner ikkke hvordan reglene er blitt nå. Noen med erfaringer? Anonymous poster hash: bd94a...184
Anonym bruker Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Hva med ferie? Vente til over nyttår, så har du da i alle fall opparbeidet deg det... Du er jo ikke syk. Det høres mer ut som om du ikke har råd til å ta fri uten lønn, og det er ikke sykemeldingsgrunn. De med snille leger kunne kanskje fått sykemelding, men du beskriver deg selv som bekymra, ikke syk... Pleiepenger er nok bare aktuelt helt i sluttfasen, og der er ikke hun... For meg høres det ut som om dere må vurdere situasjonen deres. Kan dere flytte nærmere mor, eller kan hun flytte nærmere dere? Anonymous poster hash: a7bc8...7d1
Anonym bruker Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 Nei, slik du beskriver det har ikke legen lov å gi deg sykmelding. Anonymous poster hash: 71624...b52
Anonym bruker Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 Nei, dette er i følge reglene ikke grunnlag for sykemelding. Anonymous poster hash: 94b0c...753
Anonym bruker Skrevet 15. november 2016 #5 Skrevet 15. november 2016 Du kan ikke få sykemelding når du ikke er syk. Det du bør gjøre er å kontakte kommunen moren din bor i. Søk om vaskehjelp, hjemmehjelp etc. Hva hun har behov for. Slik at hun får hjelp hun trenger. Anonymous poster hash: 73942...bce
*Miss Marple* Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 På min arbeidsplass har vi 10 dager lønnet velferdspermisjon i året som kan brukes på f.eks syke foreldre. Sjekk med arbeidsgiver om dere har dette? Jeg TROR at alle har rett på ulønnet perm, men det er jeg ikke helt sikker på.
soleia Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 Ein har rett til ti dagar med omsorgspermisjon iflg arbeidsmiljølova, men det er opp til arbeidsgjevaren, evt tariffavtalar om det er lønna eller ikkje. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/kreft/parorendes-rettigheter-10484.html
Anonym bruker Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 Kontakt arbeidsgiver og be om lønnet omsorgspermisjon. Du har ikke rett på sykemelding om du ikke er syk. Du (eller din mor) bør ta kontakt med "hele apparatet", fastlege, kommunale tjenester osv for å søke hjelp. Kan din mor få hjemmesykepleie, plass på sykehjem eller lignende? Er det aktuelt for henne å flytte til din kommune? Snu alle steiner. Ta eventuelt kontakt med fagforeningen din angående omsorgspermisjon. Hvis arbeidsgiveren din er vanskelig kan det være godt å ha en god tillitsvalgt som backer deg opp. Anonymous poster hash: 41a5c...607
Anonym bruker Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 Kontakt arbeidsgiver og be om lønnet omsorgspermisjon. Du har ikke rett på sykemelding om du ikke er syk. Anonymous poster hash: 41a5c...607 Hun sier jo at hun ikke får fri i hovedinnlegget... Anonymous poster hash: bee0b...b60
Anonym bruker Skrevet 15. november 2016 #10 Skrevet 15. november 2016 Hva med å rå din mor til deg i en lengre periode? Evt at hun flytter nærmere deg? Dette er ikke sykemeldingsgrunn Anonymous poster hash: 5f198...21d
Hjertefru Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 Ta det opp med legen din. Din mors sykdom er ikke sykmeldingsgrunn i seg selv, men dersom du bekymrer deg sånn at du selv får helseproblemer blir det en annen sak...
Huset fullt Skrevet 23. november 2016 #12 Skrevet 23. november 2016 Takker for alle svar. Nei vet at jeg ikke er syk, derfor jeg spurte etter erfaringer. Har fått jobbet meg inn noen få dager nå, så tar en langhelg. Fikk også innvilget 5 dager ulønnet perm nå før jul så jeg får dratt en tur. Å flytte og alt slikt har vært diskutert, men dette er ikke gjort på en dag. Det var i nærmeste framtid, altså innen jul/januar jeg ønsket å reise siden sykdommen hadde tatt seg opp. Men så ordnet det seg😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå