Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Treåringen vår er ( synes vi hvertfall ) spesielt smart. Hun er nettopp blitt 3, regner på 1 klassenivå med pluss og minus ( hoderegning, hun kan ikke skrive tall), kan alle bokstavene og har begynt å skrive, svært god hukommelse på eventyr og sanger, empatisk osv . Vi har egentlig ikke jobbet med dette, men når hun har spurt har vi svart og så har hun nok jobbet videre for seg selv. Men så begynner jeg å tenke skolestart, hvordan er det med et barn som ligger lengre fremme enn de andre? Er redd hun drukner i alle spesielle behovene og tilretteleggingen for andre, da det ikke er "lov" å være ekstra smart i Norgesskolen... Anonymous poster hash: f8e7d...87a
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #2 Skrevet 14. november 2016 Hun er sikkert en herlig unge, og høres smart ut, men ikke sensasjonelt. Alle mine fire har gjort det samme på samme alder, samt skrevet navnet sitt, enkel ganging og deling, noe engelsk etc. De har lest og skrevet ved fireårsalder. Dette er ikke uvanlig. Sikkert minst 2-3 i hver klasse som kan slikt. To av våre er flyttet opp et klassetrinn, en startet på skolen nå i høst, og den siste er 4,5 nå. Vi har sikkert vært heldige med lærerne, og barna har fått god tilpasning fra førstetrinn, men min erfaring generelt er at lærere er mye flinkere til å tilrettelegge for hver elev nå enn det de var tidligere. Anonymous poster hash: 684ca...e69
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 To av mine barn er evnerike (testet), men de har begge begynnt til normal skolestart. Det er regler for tidlig skolestart, du må være født før april, og du må bli testet og vurdert av ppt i kommunen. Det skal mye til for å få innvilget dette, og man på søke før februar det året skolen begynner. Vårt ene barn er født i januar og kunne begynnt ett år tidligere dersom vi ønsket, men vi følte ikke at hun var klar for det sosialt og emosjonelt. Det andre barnet er født for sent og ville uansett ikke blitt vurdert av ppt for tidlig skolestart. Alle skolebarn har i Norge krav på tilpasset opplæring, og det er skolen sin plikt å sørge for dette, men ppt kan også kontaktes dersom foreldre mener at skolen ikke tilrettelegger nok. Når barnet har begynnt i 1. Klasse er det ikke lenger lov å flytte barnet ett eller fler klassetrinn opp. Unntaket er om barnet har gått på skole i et land der skolestart er tidligere enn i Norge, f.eks England og Frankrike. Mine barn går begge på skolen nå, og det er noen utfordringer mtp at de ligger såpass langt fremme faglig sett. Etter under seks mnd i første klasse fikk min datter f.eks 4. Klasse pensum i lesing og matematikk. Og hun gikk også opp et par klassetrinn i andre fag. Det er vanskelig for skolen og tilpasse nok og å følge barnas utvikling, gi de nok utfordringer og oppfølging. Likevel synes jeg skolen gjør en god jobb, og vi som foreldre kan ikke lene oss på skolen og forvente at de skal ordne opp i alt. Tidlig skolestart ville for våre barn ikke vært optimalt, og jeg er glad vi aldri tok i og tilbudet da vi fikk det, selvom lærerne har sagt flere ganger at de synes det er utfordrende med barn som ligger såpass langt frem. Hadde det bare vært en klasse eller to opp hadde det vært enklere, sier de, men når man har en seksåring som av størrelse ser ut som en fireåring og som leser som en 4. Klassing, og ellers oppfører seg som en 5. Klassing, så er det visst vanskelig, sier de. Anonymous poster hash: f2fc0...55a
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #4 Skrevet 14. november 2016 Treåringen vår er ( synes vi hvertfall ) spesielt smart. Hun er nettopp blitt 3, regner på 1 klassenivå med pluss og minus ( hoderegning, hun kan ikke skrive tall), kan alle bokstavene og har begynt å skrive, svært god hukommelse på eventyr og sanger, empatisk osv . Vi har egentlig ikke jobbet med dette, men når hun har spurt har vi svart og så har hun nok jobbet videre for seg selv. Men så begynner jeg å tenke skolestart, hvordan er det med et barn som ligger lengre fremme enn de andre? Er redd hun drukner i alle spesielle behovene og tilretteleggingen for andre, da det ikke er "lov" å være ekstra smart i Norgesskolen... Anonymous poster hash: f8e7d...87a Hvor har du det fra? Min 1.klassing får ekstra oppgaver, ekstra bøker ol. Er langt foran de andre. Snakk med læreren når den tid kommer, så går det nok bra. Du må jo selvfølgelig først se hvor barnet er ved skolestart. Dette kan jevne seg ut før det. Anonymous poster hash: 1d1cf...e49
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #5 Skrevet 14. november 2016 Holdningen er (gjennomsnittlig) bedre enn de var for noen år siden, men lærertetthet og velvilje og evne hos lærerne vil variere fra klasse til klasse. Kryss fingrene og håp på det beste. Er en organisasjon som heter lykkelige barn. Tips til skolestart: Start med et instrument, man blir aldri utlært og kun øving gjør mester. Det er en viktig erfaring disse barna ellers vanligvis ikke får i skolen. Anonymous poster hash: 8a554...5bd
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #6 Skrevet 14. november 2016 To av mine barn er evnerike (testet), men de har begge begynnt til normal skolestart. Det er regler for tidlig skolestart, du må være født før april, og du må bli testet og vurdert av ppt i kommunen. Det skal mye til for å få innvilget dette, og man på søke før februar det året skolen begynner. Vårt ene barn er født i januar og kunne begynnt ett år tidligere dersom vi ønsket, men vi følte ikke at hun var klar for det sosialt og emosjonelt. Det andre barnet er født for sent og ville uansett ikke blitt vurdert av ppt for tidlig skolestart. Alle skolebarn har i Norge krav på tilpasset opplæring, og det er skolen sin plikt å sørge for dette, men ppt kan også kontaktes dersom foreldre mener at skolen ikke tilrettelegger nok. Når barnet har begynnt i 1. Klasse er det ikke lenger lov å flytte barnet ett eller fler klassetrinn opp. Unntaket er om barnet har gått på skole i et land der skolestart er tidligere enn i Norge, f.eks England og Frankrike. Mine barn går begge på skolen nå, og det er noen utfordringer mtp at de ligger såpass langt fremme faglig sett. Etter under seks mnd i første klasse fikk min datter f.eks 4. Klasse pensum i lesing og matematikk. Og hun gikk også opp et par klassetrinn i andre fag. Det er vanskelig for skolen og tilpasse nok og å følge barnas utvikling, gi de nok utfordringer og oppfølging. Likevel synes jeg skolen gjør en god jobb, og vi som foreldre kan ikke lene oss på skolen og forvente at de skal ordne opp i alt. Tidlig skolestart ville for våre barn ikke vært optimalt, og jeg er glad vi aldri tok i og tilbudet da vi fikk det, selvom lærerne har sagt flere ganger at de synes det er utfordrende med barn som ligger såpass langt frem. Hadde det bare vært en klasse eller to opp hadde det vært enklere, sier de, men når man har en seksåring som av størrelse ser ut som en fireåring og som leser som en 4. Klassing, og ellers oppfører seg som en 5. Klassing, så er det visst vanskelig, sier de. Anonymous poster hash: f2fc0...55a Det må jo være tull, ellers driver både vår skole og andre jeg kjenner til med ulovlig praksis. Anonymous poster hash: 684ca...e69
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 Det må jo være tull, ellers driver både vår skole og andre jeg kjenner til med ulovlig praksis. Anonymous poster hash: 684ca...e69 Hva da, mener du? Anonymous poster hash: f2fc0...55a
ulenissen Skrevet 14. november 2016 #8 Skrevet 14. november 2016 Treåringen vår er ( synes vi hvertfall ) spesielt smart. Hun er nettopp blitt 3, regner på 1 klassenivå med pluss og minus ( hoderegning, hun kan ikke skrive tall), kan alle bokstavene og har begynt å skrive, svært god hukommelse på eventyr og sanger, empatisk osv . Vi har egentlig ikke jobbet med dette, men når hun har spurt har vi svart og så har hun nok jobbet videre for seg selv. Men så begynner jeg å tenke skolestart, hvordan er det med et barn som ligger lengre fremme enn de andre? Er redd hun drukner i alle spesielle behovene og tilretteleggingen for andre, da det ikke er "lov" å være ekstra smart i Norgesskolen... Anonymous poster hash: f8e7d...87a Barnet er bare tre,så dere har enda god tid til og vurdere tidlig skolestart. Er hun født før april? Jenten din er virkelig flink, men ikke uvanlig begavet utifrå det du forteller. Er stort sett minst en 3-4elever på alle trinn som er sp tidlig ute som din datter. Skoler i dag er stort sett flinkere til å tilrettelegge for de flinke en for noen år siden, men det krever litt av dere som foreldre også. Dersom dere etter testing og søknad velger å la henne starte et pr før på skolen, er det viktig å tenke på at dette vil følge henne resten av skoletiden. Hvordan tenker dere det vil være for henne å være et år yngre enn de andre barna når hun er 12? 15? 17?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #9 Skrevet 14. november 2016 Hvordan kan du tenke på skolestart?? Hun er tre(!!!) år. Mye kan skje.. Anonymous poster hash: 2a7f7...828
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #10 Skrevet 14. november 2016 Våre går på internasjonal skole. Genialt. De er opptatt av at hvert barn skal komme så langt DET kan, ikke passe inn og gjøre det like bra/like dårlig som alle andre i klassa. Hver jul og vår får vi en 8 -10 siders rapport som kun omhandler vårt barn og hvordan det ligger an i hvert fag samt sosialt og hva de skal jobbe videre med. Noe helt annet enn det den offentlige skolen kan tilby. Anonymous poster hash: 98efc...641
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #11 Skrevet 14. november 2016 Takk for svar Nei, vi bare kom innom skolestart i kveld og begynte å tenke på det. Ser jo at hun ikke er et vidunderbarn, men foreløpig litt over de andre jevnaldrende. Lurte bare på om andre har fått tilpasset opplæring, da broren min var på 3 klassenivå ved skolestart og falt kjapt av når de andre leste Katt og Sol på tavla, og hatet skikkelig skolen. Foreløpig koser vi oss med vår herlige jente uten å måtte tenke nevneverdig på fremtiden Anonymous poster hash: f8e7d...87a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå