Gå til innhold

Hvorfor metter ikke potetstappe like mye som vanlig kokte poteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må koke mange fler hvis jeg skal lage potetmos.

Samme med egg, vanlig kokte så spiser jeg ett, eggsalat eller røre så må jeg lage mange.

Anonymous poster hash: 0b897...7e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hah, det kommenterer jeg også alltid, men har aldri tatt meg tid til å finne ut av. Fra hofta: bryter man ned noe når man moser/visper?

Skrevet

Jeg har aldri tenkt at det er fordi det ikke metter mer, men fordi det er veldig mye bedre og derfor spiser folk mer. Altså rett og slett fordi det er godt.

Anonymous poster hash: 8cb7b...26e
Skrevet

Jeg blir fortere mett av stappe enn vanlig kokte poteter, omvendt fra deg med andre ord, snedig ;)

Anonymous poster hash: 04fb5...a2f

Skrevet

Jeg har aldri tenkt at det er fordi det ikke metter mer, men fordi det er veldig mye bedre og derfor spiser folk mer. Altså rett og slett fordi det er godt.

Jeg også.

Anonymous poster hash: fa9e8...08d

Skrevet

Jeg blir fortere mett av stappe enn vanlig kokte poteter, omvendt fra deg med andre ord, snedig ;)

Anonymous poster hash: 04fb5...a2f

Hvis du lager potetstappe av 2 poteter så blir du mett?

Hi

Skrevet

Hvis du lager potetstappe av 2 poteter så blir du mett?

Hi

Når du spiser poteter, spiser du kun poteter? Blir du mett av bare to poteter liksom?

Man har jo noe ved siden av som også bidrar til mettheten.

Skrevet

Det er faktisk et veldig godt spørsmål som jeg lurte på lenge også. Det glit kanskje lettere gjennom magesekken?

Men jegstartet å lage potetstappe etter hvor mange vanlig kokte poteter vi spiste til vanlig også. Og det holdt faktisk i massevis om vi bare fordelte det nogenlunde rett. Mannen to poteter, barnet på åtte en og en halv og jeg kbappe en. Det er jo litt vanskelig å fordele potetstappe tilbake igjen. Men som skrevet over tror jeg det går mer bare fordi det er veldig, veldig godt.

Jeg lager den med mye smør og melk eller fløte og guttaboys her elsker den. Men det blir en naturlig avslutning om det ikke er mer. Og egentlig så er de jo mette😊

Skrevet

Det er faktisk et veldig godt spørsmål som jeg lurte på lenge også. Det glit kanskje lettere gjennom magesekken?

Men jegstartet å lage potetstappe etter hvor mange vanlig kokte poteter vi spiste til vanlig også. Og det holdt faktisk i massevis om vi bare fordelte det nogenlunde rett. Mannen to poteter, barnet på åtte en og en halv og jeg kbappe en. Det er jo litt vanskelig å fordele potetstappe tilbake igjen. Men som skrevet over tror jeg det går mer bare fordi det er veldig, veldig godt.

Jeg lager den med mye smør og melk eller fløte og guttaboys her elsker den. Men det blir en naturlig avslutning om det ikke er mer. Og egentlig så er de jo mette

Men er det egentlig spesielt viktig at man skal spise mindre potetstappe? Jeg skjønner ikke helt greia med det? Poteter og smør er jo billigere enn det meste andre ting man har ved siden av stappa, så det kan jo ikke være av økonomiske årsaker at dette er en issue?

Det er klart det er greia med at noen mener poteter er usunt, men det er jo en diskusjon man aldri kommer til å bli enige om, så den lar jeg ligge.

Men det er jo ikke normalt at man har potetstappe til middag hver dag, så er det egentlig et problem at man spiser litt mer av det enn av kokte poteter - uansett om man tenker økonomisk eller sunnhetsmessig?

Skrevet

Når du spiser poteter, spiser du kun poteter? Blir du mett av bare to poteter liksom?

Man har jo noe ved siden av som også bidrar til mettheten.

Kjøttkake og poteter f.eks så spiser jeg like mye potet som kjøttkake. Tar begge deler på gaffelen om du skjønner.

Grønnsaker og saus selvfølgelig.

Skrevet

Kjøttkake og poteter f.eks så spiser jeg like mye potet som kjøttkake. Tar begge deler på gaffelen om du skjønner.

Grønnsaker og saus selvfølgelig.

Jepp, jeg skjønner.

Jeg skulle til å si at jeg gjør det samme, men skjønte når jeg tenker meg om at det gjør jeg faktisk ikke. Jeg har alltid vært glad i potet, og spiser mer potet enn kjøtt som regel. Spesielt hvis det er mos, potetgrateng eller bakt potet. Kokt potet og saus er knallgodt. Jeg er en elendig lavkarbo-spiser som du sikkert skjønner. Hahaha...

Skrevet

Jeg lager den med mye smør og melk eller fløte og guttaboys her elsker den. Men det blir en naturlig avslutning om det ikke er mer. Og egentlig så er de jo mette

Moste poteter gir raskere blodsukkerstigning enn hele poteter. Posestappe er verst, smør og fløte er med på å bremse stigningen litt i hjemmelaget.

Anonymous poster hash: a2404...529

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...