Gå til innhold

Strikkekyndig? Jeg har et spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lærer meg å strikke sokker nå men jeg forstår ikke hvordan jeg skal vite hvilken pinne som er nr 1, 2, 3 og 4? Er det en fast regel på dette og i så fall hva er regelen?

Veldig glad for svar! Tusen takk😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må telle, pinne 1 er runde en, pinne to runde to osv. Lurt å ha noe å skrive med☺️

Skrevet

Jeg lærer meg å strikke sokker nå men jeg forstår ikke hvordan jeg skal vite hvilken pinne som er nr 1, 2, 3 og 4? Er det en fast regel på dette og i så fall hva er regelen?

Veldig glad for svar! Tusen takk

Du strikker på fire pinner, ikke sant? Pinne 1 er den første etter du starter en ny omgang (dvs etter der oppleggstråden henger).

Anonymous poster hash: de549...b08

Skrevet

Aha.... fordi når jeg skal hente opp masker på helen så sider den at høyre side av sokken er pinne 2. Og venstre side er pinne 1. Da tolker jeg det slik at under sokken er pinne 4 og over er p 3?

Er jeg helt på jordet? Det blir problemer når jeg feller til tå. Sømmene blir helt vridde 😜🙈

Skrevet

Aha.... fordi når jeg skal hente opp masker på helen så sider den at høyre side av sokken er pinne 2. Og venstre side er pinne 1. Da tolker jeg det slik at under sokken er pinne 4 og over er p 3?

Er jeg helt på jordet? Det blir problemer når jeg feller til tå. Sømmene blir helt vridde

Om du legger ut akkurat det som står i mønsteret blir det lettere å hjelpe deg, for den forklaringen på hælen forstod jeg ikke så mye av. "Sider" i sokken er egentlig bare akkurat i hælen, men som regel snakker man bare om oversiden og sålen, og sidene er egentlig bare relevant når du skal felle for tåen.

Nå er det en stund siden jeg strikket sokker, men hvis du tenker logisk så skal fellingen i tåen være på hver side av foten. Dvs. halvparten av maskene går under foten og halvparten går over. Fellingen til tå skjer mellom overdelen og underdelen av læsten.

Du har fire pinner, dvs. to av pinnene utgjør oversiden av sokken og to av pinnene utgjør sålen i sokken. Hvis vi sier at pinne 1 og 2 utgjør sålen og pinne 3 og 4 utgjør oversiden så vil fellingen da gå mellom 2. og 3. pinne og mellom 4. og 1. pinne.

(siste maske på pinne 2 og første på pinne 3 felles, og siste på pinne 4 og første på pinne 1 - eller jeg feller nest siste og andre masker, det blir finere synes jeg).

Anonymous poster hash: a48c4...370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...