Gå til innhold

7-klassing. Velge hvem han vil være med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gutt i klassen liker min sønn godt. Uheldigvis har de dårlig kjemi, og det ender ofte med frustrasjon og krangling når de er her. Denne gutten må bestemme og må ha rett, ellers blir han forurettet og skikkelig sur.

Min sønn unngår derfor helst å være med denne gutten, og avslår gjerne om gutten vil komme til oss om han har planer . Om han har avtaler med andre, så sier han det. "Det passer ikke for jeg skal xxx med Håkon" For eksempel.

Joda, han kunne vært med men da hadde det endt med krangling.

Det er 13 gutter i klassen, og de andre er med denne gutten rett som det er. Han har mange venner, men blir da av og til avvist av min sønn.

Dette synes moren er krise og roper opp om utestenging og vil ha eget foreldremøte om dette.

Hadde det vært alle mot en forstår jeg, men det er ikke slik.

Og jr sier ja om han ikke har noen avtaler, så de er samnen iblant.

Min sønn har aldri bedt til dem, det går kun en vei.

Er det greit for ungdom å velge hvem de har det ok sammen med, eller ikke?

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: f7ec7...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart han kan velge selv. Ikke minst når det er en gutt som ikke funker.

Skrevet

Selvfølgelig er det greit når de er så store. Og det høres ut som foreldrene til denne gutten og gutten mangler antenner. Skjønner ikke at denne gutten vil være med din når de har så dårlig kjemi. Det er noen mennesker man bare ikke funker med.

Datteren min har en slik venninne dessverre. Men de er så små enda at det er lite man får gjort nå. Men håper at de etterhvert skjønner at de ikke passer sammen. Det er vondt å se på at jenta mi hele tiden må bøye seg for "bestevenninne" sin...

Anonymous poster hash: 623f5...91a

Skrevet

Jeg vet ikke jeg....

Min datter som er en del yngre vil heller være sammen med noen av jentene i klassen, enn å være sammen med "Kari".

Hun får ikke lov til å avvise "Kari" slik hun gjerne vil, og du vurderer å la din sønn gjøre mot sin klassekompis.

Jeg håper hun har lært og forstått dette selv når hun går 7. klasse.

Anonymous poster hash: c5274...2a6

Skrevet

Jeg tenker at her kan det fort være to sider av saken.

Selvfølgelig må barna få bestemme mer og mer selv etter hvert som de gror til. Og en i 7 klasse er jo snart tenåring og får en mer markert personlighet.

Men hvorfor vil denne gutten så gjerne være med din sønn, om de har så dårlig kjemi som du sier?

Jeg skjønner jo og at han blir lei seg om han blir møtt i døra med at gutten din skal til en annen i klassen.

I min verden ville det vært naturlig å da si: Jeg er på vei til xxx, du kan jo bli med dit om du vil?

Kanskje gutten faktisk blir utestengt av flere i klassen, kanskje han (og foreldrene) mangler litt sosial kompetanse og lett faller utenfor.

Skrevet

Hvis moren til gutten vil ha er foreldremøte i klassen er det nok ikke bare din sønn som er problemet. Da har sansynlig vis gutten det vondt på skolen. Støtter opp om møtet og diskuter Hva dere kan gjøre for at alle skal få det bra.

Anonymous poster hash: 59232...a5c

Gjest Antarctica
Skrevet

Selvsagt er det greit. Og det begynner faktisk å bli greit å ansvarliggjøre den furtne og styrende kompisen litt. Andre ungdommer kan godt gi korreksjoner på hva som er ok oppførsel, og hva som gjør at de ikke orker ham i mer enn små doser.

Skrevet

Han bør jo si til han hva han blir irritert på først. Er ikke sikkert han forstår det som skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...