Gå til innhold

Gastroskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta gastroskopi og jeg gruer meg så innmari! Er det like fælt som det høres ut? Leste at det tar mellom 10 og 30 min vanligvis -det er jo lenge!

Skal tas ifb med diagnostisering av cøliaki.

Huffamei 😔😔

Anonymous poster hash: a04d0...187

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar ofte ikke mer enn 5-10 min. Spørs litt hva de leter etter. Det går fint. Du får bedøvelsesspray og eventuelt noe å slappe av på.

Anonymous poster hash: 55958...5b2
Skrevet

Jeg grudde meg noe inni helvete men var ikke så ille som jeg skulle ha det til. Var over på maks 10 min.

Skrevet

Jeg tok det uten både bedøvelsesspray og beroligende, og det gikk greit.

Behagelig er det ikke, men bare gjør som de sier, konsentrer deg om å puste hele tiden.

Anonymous poster hash: cbe9b...565
Skrevet

Dersom du sier at du gruer deg, skal du få tilbud om noe beroligende. Jeg fikk panikk og dro ut slangen (ekstrem brekningsrefleks), fikk mer og husker egentlig ikke noe mer før slangen var på vei opp av svelget igjen. :) De gjør hva de kan for at du ikke skal bli traumatisert av hendelsen, de gagner hverken dem eller deg. 

Anonymous poster hash: 6594d...722
Skrevet

Takk for svar og beroligende ord!

Må jo bare gjennom det, men fy som jeg gruer meg! Fullammer en på to mnd så tror ikke jeg kan få beroligende, men bedøvelsesspray kan jeg vel få håper jeg! 👍

Gosjamei det blir godt å bli ferdig med dette!!!

Skrevet

Kommer til å gå fint. Fokuser på å puste skikkelig, så blir de fort ferdig. Værste var å få slangen ned og jeg brakk med skikkelig + rapa, men de sa at nesten alle gjør det. Jeg bare bet rundt slangen, lukka øya og pusta - og de var ferdige på 5 minutter ca. 

Lykke til :) 

Anonymous poster hash: ee00b...062
Skrevet

Vel, helt ærlig så ja, det var ikke akkurat noe jeg vil gjøre igjen! Fikk bedøvelsesspray men funka dårlig. Det værste var ikke fikk men at jeg kjente slangen nedover i brystet og så magen :0 Så be om å få dop hvis du gruer deg!

Anonymous poster hash: e93b5...04f

Skrevet

Vel, helt ærlig så ja, det var ikke akkurat noe jeg vil gjøre igjen! Fikk bedøvelsesspray men funka dårlig. Det værste var ikke fikk men at jeg kjente slangen nedover i brystet og så magen :0 Så be om å få dop hvis du gruer deg!Anonymous poster hash: e93b5...04f

det værste var ikke brekningene skulle det stå ;)

Anonymous poster hash: e93b5...04f

Skrevet

Det var ikke noe behagelig, men man kommer gjennom det som flere skriver her. Bare pass på og konsentrere deg om pusten sier jeg også. Pust rolig og lukk øynene.

Jeg fikk ikke tilbud om noe ekstra annet en den sprayen. De sa at de vanligvis ikke ga noe annet. Men når den var nede og på plass gikk det helt greit så lenge jeg pustet rolig. Flink sykepleier der som beroliget :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 22e5a...c45

Skrevet

Takk for svar og beroligende ord!

Må jo bare gjennom det, men fy som jeg gruer meg! Fullammer en på to mnd så tror ikke jeg kan få beroligende, men bedøvelsesspray kan jeg vel få håper jeg! 👍

Gosjamei det blir godt å bli ferdig med dette!!!

Det er flere beroligende du kan få selv om du ammer

Anonymous poster hash: d00f2...1cb

Skrevet

Det er flere beroligende du kan få selv om du ammer

Jeg spurte på tlf, og fikk beskjed om at jeg i så fall måtte pumpe opp på forhånd og ikke amme på et døgn 😔

Utrolig at man ikke kan gjøre dette på en annen måte, svelge et minikamera el noe -men det hadde vel blitt for dyrt 😝 føles d som at man ik får puste?

Men er d sånn at man er "full" av spy og syrelukter dom har rent nedover hake og overkroppen når man er ferdig? 😬

Skrevet

Jeg opplevde hvertfall at sykepleier var flink til å tørke bort slim veldig fort. Hadde også et slikt bekken som slim og spytt kom i. Kastet ikke opp.

Anonymous poster hash: 22e5a...c45

Skrevet

Jeg spurte på tlf, og fikk beskjed om at jeg i så fall måtte pumpe opp på forhånd og ikke amme på et døgn 😔

Utrolig at man ikke kan gjøre dette på en annen måte, svelge et minikamera el noe -men det hadde vel blitt for dyrt 😝 føles d som at man ik får puste?

Men er d sånn at man er "full" av spy og syrelukter dom har rent nedover hake og overkroppen når man er ferdig? 😬

Jeg jobber ikke på gastrolab da, men på Anestesi. Vi kan gi alke medikamentene vi bruker til vanlig og pasienten kan amme med en gang hun er våken. Ville ringt anestesilegen og spurt. De på gastrolab har ikke veldig mye greie på det. Ser ikke helt hva som skal være forskjellen, hvorfor du ikke kan amme etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...