Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #26 Skrevet 13. november 2016 Da eldste var liten hadde vi de to første julene hjemme. Det er bare det enkleste med små barn! Da lillebror kom til i november ble julen feiret hos svigers da de mente vi skulle slippe stresset med å forberede julefeiringen. Da ble storesøster lagt i reiseseng og våknet da vi skulle hjem. Ble en del styr av det da vi kom hjem, da. Året etter bodde vi slik at julefest hos oss var uaktuelt. Da var vi igjen hos svigers. Da var det et helvete å få lov å dra hjem når lillebror trengte det. Resultatet var at jeg ble stemplet som kjip og latterlig. Gutten lå i reisesenga og fikk ikke sove fordi det var så mye hurlumhei. Sovnet til slutt. Våknet da han ble båret ut i bilen. Var da våken til langt på natt og sov urolig og våknet ofte. Var trøtt og utilpass neste dag. Det tok flere dager før han var i god gjenge igjen. Å forlange at små barn skal være på besøk bare fordi det passer besteforeldrene er i mine øyne egoistisk fra deres side. Noen barn takler det men om de ikke gjør det burde man bare akseptere det og legge det opp så alle får en best mulig dag/kveld. Det er ett år eller to det er snakk om. Etter det har klokka gjerne vært 21-21.30 før vi har dratt. Nå kunne vi kanskje strukket det lengre, men når vi kommer inn til oss selv hjemme har vi en tradisjon med at nissen har vært der med en pakke til barna under juletreet. De er jo også våkne og vil gjerne leke litt før de kommer i seng. Og da liker mannen og jeg å ta et glass vin og sitte å se på treet og prate. Det er en deilig avslutning på kvelden. Då jeg tenker klokka blir 21-21.30 i år også, selvom ungene kanskje kunne tåle å være der lengre. Det er det som passer oss. Anonymous poster hash: efb09...fed
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #28 Skrevet 13. november 2016 Feirer jul i eget hus, men gjestene overnatter. Når vi feiret jul hos andre overnattet vi. Til nå har jeg bare dratt hjem etter julefeiring en gang. Anonymous poster hash: 7efd8...f83
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #29 Skrevet 13. november 2016 Vi bruker vanligvis å overnatte, men skal ligge hjemme for første gang i år. Vi ser det nok litt an. Tipper rundt 22.. De er 3 og 5. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er respektløst å reise tidligere på juleaften? Det er vel stort sett kun nærmeste familie som feirer sammen på juleaften. Hadde aldri blitt sur hvis noen hadde ønsket å dra kl 19 pga små barn.. Anonymous poster hash: 2f267...928 Klokka 19 er vi jo ikke ferdige med middagen engang?! Anonymous poster hash: ec441...be3
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #30 Skrevet 13. november 2016 Klokka 19 er vi jo ikke ferdige med middagen engang?! Anonymous poster hash: ec441...be3 Da har dere eldre barn. I storfamilien vår er det unger fra 13 til 1, 7 stykker. Middagen har vært senest 17 i alle år pga barna. 2-timers middag mens ungene vil åpne pakker har heller ikke vært aktuelt Anonymous poster hash: 90fb6...a3d
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #31 Skrevet 13. november 2016 Vanligvis i 01-tiden. Har gjort det uansett alder på barna. De er født b-mennesker. Vi har hatt fra 10-60 min hjem med bil. Anonymous poster hash: 28ce8...504
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #32 Skrevet 13. november 2016 Da har dere eldre barn. I storfamilien vår er det unger fra 13 til 1, 7 stykker. Middagen har vært senest 17 i alle år pga barna. 2-timers middag mens ungene vil åpne pakker har heller ikke vært aktuelt Anonymous poster hash: 90fb6...a3d Nei, jeg har barn fra 3 til 12. Alltid begynt å spise kl 17, og åpner pakker rundt kl 20. Kaffe og kaker på bordet kl 22 Anonymous poster hash: ec441...be3
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #33 Skrevet 13. november 2016 Kan love deg at besteforeldre ikke tenker det er kjipt å tilpasse dagen etter sine barnebarn. Min bror har måttet gjøre dette to år. Vi har alle vært glade for å kunne spise julemiddag med alle sammen samlet. Virker som om juletradisjoner er viktigere enn mennesker for noen. Julen er først og fremst en familiefest i vår familie. Tradisjonene tilpasses menneskene. De minste gjestene krever særordninger i starten, og det er helt greit. Anonymous poster hash: 90fb6...a3d Er veldig enig med deg i dette. Anonymous poster hash: 9e9b6...234
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #34 Skrevet 13. november 2016 Kan love deg at besteforeldre ikke tenker det er kjipt å tilpasse dagen etter sine barnebarn. Min bror har måttet gjøre dette to år. Vi har alle vært glade for å kunne spise julemiddag med alle sammen samlet. Virker som om juletradisjoner er viktigere enn mennesker for noen. Julen er først og fremst en familiefest i vår familie. Tradisjonene tilpasses menneskene. De minste gjestene krever særordninger i starten, og det er helt greit. Anonymous poster hash: 90fb6...a3d Er veldig enig med deg i dette. Anonymous poster hash: 9e9b6...234
pifi med tre nurk Skrevet 14. november 2016 #35 Skrevet 14. november 2016 Vi har tre barn i alderen 2-8 og vi overnatter alltid, feirer annethvert år hos mine og hans foreldre. Ikke aktuelt for oss eller dem at vi skulle reist hjem samme kveld. Jula er til for å være sammen, lange kvelder og sene morgener. Det er heldigvis alle enige om!
Appelsinpiken Skrevet 14. november 2016 #36 Skrevet 14. november 2016 Vi overnatter, selv om vi bare bor 10 minutter unna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå