Gå til innhold

Ville du hett to -sen-navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at du heter Bergersen, og din mann heter Thoresen. 

Hadde du villet hete Bergersen Thoresen, for å beholde ditt opprinnelige navn (som du er følelsesmessig knyttet til), eller høres det så forjævlig ut at du bare bør ta mannens navn og la være å hete "ditt eget"?

Takk for at dere svarer saklig og ikke avsporer.

Anonymous poster hash: f680b...a61
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg beholdt bare mitt eget etternavn siden vi begge har kjedelige vanlige navn.

Anonymous poster hash: 06346...c8b

Skrevet

Jeg kunne vel tatt hans navn uten å droppe mitt eget om han gjorde det samme. - og så lenge det ikke er snakk om å sette bindestrek imellom, for da blir det håpløst.

Om det bare er snakk om at du skal ta hans navn hadde jeg beint nektet.

Skrevet

Jeg beholdt pikenavnet mitt ;)

Anonymous poster hash: 1d4a9...fc4

Skrevet

Nei jeg ville ikke hatt to sen-navn. Hadde beholdt mitt eget om jeg ikke ønsket å hete kun mannens

Skrevet

La oss si at du heter Bergersen, og din mann heter Thoresen.

Hadde du villet hete Bergersen Thoresen, for å beholde ditt opprinnelige navn (som du er følelsesmessig knyttet til), eller høres det så forjævlig ut at du bare bør ta mannens navn og la være å hete "ditt eget"?

Takk for at dere svarer saklig og ikke avsporer.

Jeg ville aldri hatt 2 vanlig, kjedelige etternavn. Ville heller bare beholdt mitt eget. Men det er bare min mening.

Anonymous poster hash: 6b648...383

Skrevet

Ja det kunne jeg i det tilfellet. Men spørs hvor like de to sen navnene er. Jeg valgte det selv bort pga at begge sen navnene var for like, ala Hansen Fransen. Beholdt mitt eget. Barna har fått mitt navn

Anonymous poster hash: 14733...2a7
Skrevet

Nei, jeg tenker at en skifter navn i et slikt tilfelle. Det blir noe annet dersom det er snakk om at begge har et sjeldent etternavn, men det er jo ikke tilfelle her. For min del spilte det liten rolle hvem av oss som byttet etternavn, mens for mannen min var det viktig å beholde sitt, så da byttet jeg. Jeg personlig synes mellomnavn er litt tullete, så jeg beholdt derfor ikke mitt pikenavn og byttet i stedet. På den måten har hele familien samme etternavn og ingen har mellomnavn. Det ville jo også blitt veldig lange navn for de barna som har dobbeltnavn.

Anonymous poster hash: e4ad6...b6b
Skrevet

Hi her..

Greia er jo at vi har unger sammen, og jeg synes det er rart at jeg ikke heter det samme som barna mine. Samtidig har han VERDENS KJEDELIGSTE og styggeste etternavn :P 

Men det er noe koselig i det å ta mannens navn også..! Vi kunne byttet navn, alle sammen, til mitt navn, men........

Skrevet

Gud så snobbete nordmenn har blitt som snakker om "kjedelige" navn fordi de er tradisjonelle og ender på sen.

Snart heter vi vel noe a la Schøitz von Adelsten hele gjengen.

Anonymous poster hash: 57b84...0fa

Gjest Antarctica
Skrevet

Ville kun ha hatt ett. Kombinasjonen av to navn på -sen er ikke vellykka.

Ville ha beholdt mitt eget.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hi her..

Greia er jo at vi har unger sammen, og jeg synes det er rart at jeg ikke heter det samme som barna mine. Samtidig har han VERDENS KJEDELIGSTE og styggeste etternavn :P

Men det er noe koselig i det å ta mannens navn også..! Vi kunne byttet navn, alle sammen, til mitt navn, men........

Er det ikke koselig for mannen å ta ditt, da?

Skrevet

Jeg byttet og tok bort mitt eget fordi vi begge har litt spesielle etternavn og det for langt og tungt med begge navn. Men hadde jeg hatt mitt navn og han het Hansen eller noe sånt hadde jeg aldri byttet og ment at han heller skulle tatt mitt navn. Liker at hele familien har samme etternavn.

Anonymous poster hash: aa7fb...11a

Skrevet

Er det ikke koselig for mannen å ta ditt, da?

Lufta det for ham, blankt avslått. 

Skrevet

Hi her..

Hvorfor fikk barna hans navn?

Skrevet

Hvorfor fikk barna hans navn?

Vet ikke.. tradisjon? Han syntes det var koselig. Følte kanskje at han ble "mer involvert". 

Hvorfor skulle jeg ikke gitt barna hans navn, mener du? Han er jo faren deres.

Skrevet

Hi her..

Hvorfor har ungene hans navn, da? Det er jo helt unødvendig tradisjonalistisk.

Skrevet

Jeg hadde lenge to -sen navn, og det funka fint det altså 😉 Når jeg gifta neg valgte jeg borte det ene -sen navnet, men beholdt det andre og jeg la til mannens etternavn.

Anonymous poster hash: ef2c8...527

Skrevet

Jeg hadde ikke byttet til et styggere -sen-navn. Ville også gitt det fineste etternavnet til barna.

Når det er sagt, heter ikke jeg det samme som barna mine til etternavn. Aldri brydd meg. Hadde kanskje følt det annerledes om vi var skilt.

Anonymous poster hash: f09a4...989

Skrevet

Ungene våre har to sen-navn, tenkte litt på det i begynnelsen men nå er det ikke noe rart, egentlig bare litt sjarmerende :P de har ingen mellomnavn ellers da, kun et fornavn ellers ville det blitt for mye synes jeg.

Anonymous poster hash: b49c3...58c

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Gud så snobbete nordmenn har blitt som snakker om "kjedelige" navn fordi de er tradisjonelle og ender på sen.

Snart heter vi vel noe a la Schøitz von Adelsten hele gjengen.

Hey! Disser du etternavnet mitt?😬

Jeg hadde nok ikke gått for to sen-navn. Det blir litt tungt, spesielt hvis det er lange sen-navn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...