Gå til innhold

Når besteforeldre er rasister

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man da? Begrenser samvær med barna?

Har prøvd å snakke med de, men de sier de er realister, ikke rasister.

Det er mine foreldre, så jeg har gått hardt ut, men det nytter faen ikke!

Bah! Noen råd til meg?

Anonymous poster hash: 96e4d...0c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de overfører slike holdninger videre og ikke klarer å holde kjeft og utrykker misnøye overfor andre etniske grupper hadde jeg redusert samværet i den grad at de ikke hadde fått vært alene med barnebarna.

Hvordan har du klart deg i oppveksten med slike foreldre?

Anonymous poster hash: d54c9...6b6

Skrevet

Streng beskjed om å klappe igjen!

Skrevet

Hva gjør man da? Begrenser samvær med barna?

Har prøvd å snakke med de, men de sier de er realister, ikke rasister.

Det er mine foreldre, så jeg har gått hardt ut, men det nytter faen ikke!

Bah! Noen råd til meg?

Grei beskjed om at slikt snakk ikke er akseptabel når dine barn er tilstede! Dersom de er interessert i å være sammen med barnebarna har de og overholde fine krav, ellers blir kontakten redusert til det minimale. Dette må du si rett ut til dem! Da tar de et valg.

Skrevet

Om de overfører slike holdninger videre og ikke klarer å holde kjeft og utrykker misnøye overfor andre etniske grupper hadde jeg redusert samværet i den grad at de ikke hadde fått vært alene med barnebarna.

Hvordan har du klart deg i oppveksten med slike foreldre?

Det var ikke så mye snakk om flyktninger og slik når jeg var liten. Det har eskalert veldig de siste årene.

Skjebnens ironi ville det slik at flyktninger ble min fanesak og min yrkesvei.

Det er nok vanskelig for de å svelge.

Skrevet

Uheldig at de er rasister, uten tvil. Men jeg ville tenkt at det er naivt og fånyttes å beskytte barn mot rasister.

Hvis de sier noe rasistisk ville jeg ikke hatt kvaler med å si til ungene at jeg er veldig uenig, og at det er slemt å snakke stygt om noen bare fordi de er av annen farge eller har annen religion.

Hvorfor skulle besteforeldrene ha større påvirkningskraft på sine barnebarn enn på deg.?

Anonymous poster hash: 17ce5...2f3

Skrevet

Uheldig at de er rasister, uten tvil. Men jeg ville tenkt at det er naivt og fånyttes å beskytte barn mot rasister.

Hvis de sier noe rasistisk ville jeg ikke hatt kvaler med å si til ungene at jeg er veldig uenig, og at det er slemt å snakke stygt om noen bare fordi de er av annen farge eller har annen religion.

Hvorfor skulle besteforeldrene ha større påvirkningskraft på sine barnebarn enn på deg.?

Som hi skrev, var det ikke den flyktningestrømmen på den tiden da hun var lita.

Høres ut som fremmedfrykt og uvitenhet.

Skrevet

Som hi skrev, var det ikke den flyktningestrømmen på den tiden da hun var lita.

Høres ut som fremmedfrykt og uvitenhet.

Negre, sigøynere, gulinger, jøder... Det har alltid vært noen grupper som har blitt stigmatisert.

Å innbille barn om at alle er snille med hverandre er fånyttes. Og den kjipe sannheten er jo at selv mennesker vi er glad i kan ha store karakterfeil. Kan være glad i dem uansett.

Skrevet

Min mor er også slik. Det har vært fryktelig noen ganger, men vi har ikke andre igjen.

Mannens foreldre er døde, og min far er død. 

Min mor kan si: Når jeg kjører i bilen med barna mine, og min mor ser mørkhuda barn "fandens svartinger" så barna hører det osv osv. Jeg sier i klar tekst fra om hva jeg synes om det hun sier, og forteller barna at de ikke må høre på sin bestemor for hun er blitt så gammel og ikke forstår så mye. Men - det er ikke lett. Hun snakker også slik om grimme folk og overvektige folk.

Har i mange år drømt om å ha andre foreldre enn de jeg fikk. Eplet har landet veldig langt fra stammen på alle måter.

Så slitsom i alle familieselskap (brødrene mine er like som min mor) og jeg må bare sitte å bite i meg min irritasjon. 

Har kutta ut mine brødre, men min mor synes jeg ikke jeg kan kutte....

Anonymous poster hash: 6079d...1f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...