Gå til innhold

Barnehageansatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er i en litt kincky situasjon. Min yngste sønn har begynt i barnehage der farmoren jobber (jeg og barnefar er ikke sammen, og han stiller lite opp). Jeg har vore i flere møter i bhg ang de at informasjon jeg gir dei som jobber på avd går videre til henne, noe som ikke er greit ifølge barnehagen og dette skulle følges opp og bli en slutt på. 

MEN, nå har jeg funnet ut at farmoren til min sønn tar bilder av han i barnehagen og bruker de på privaten. er dette lov?

Anonymous poster hash: 640d1...87f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du mener kinkig situasjon og ikke kinky ;)

Det er vel ikke greit at barnehagen gir informasjon til farmor uten ditt samtykke, og heller ikke at hun tar bilder.

Men det virker som om farmor har et ønske om å følge opp barnebarnet selv om sønnen hennes ikke følger opp sin sønn.

Kan det være en mulighet at du og farmor har en dialog utenom guttens far? At farmor får passe gutten innimellom?

Jeg vil tro du ikke hadde hatt gutten i den barnehagen hvis det var slik at farmor ikke var bra for gutten?

Anonymous poster hash: 0f9d2...3ca
Skrevet

Beklager skrivefeil, mente kinkig situasjon ja 😄

Jeg har sagt til farmoren fra og med barnet ble født at de er hjertelig velkommen på besøk. Og opp til flere ganger, men hører ingenting. Har selv prøvd å invitere, men hører heller da ikke noe.

Og når hun da begynne å ta bilder osv av han i bhg å legger ut på Facebook og sender til folk ja da begynner jeg å reagere.

Jeg har prøvd så godt som jeg kan, men når jeg bare får avslag så er de ikke så kjekt å invitere heller, om du forstår.

Om farmor vil passe barnet hadde vore en ting om ho stilte opp, noe ho ikke gjør.

Barnet er 16 mnd og har vert på besøk 3 ganger og da er de også barnedåp.

Skrevet

Beklager skrivefeil, mente kinkig situasjon ja

Jeg har sagt til farmoren fra og med barnet ble født at de er hjertelig velkommen på besøk. Og opp til flere ganger, men hører ingenting. Har selv prøvd å invitere, men hører heller da ikke noe.

Og når hun da begynne å ta bilder osv av han i bhg å legger ut på Facebook og sender til folk ja da begynner jeg å reagere.

Jeg har prøvd så godt som jeg kan, men når jeg bare får avslag så er de ikke så kjekt å invitere heller, om du forstår.

Om farmor vil passe barnet hadde vore en ting om ho stilte opp, noe ho ikke gjør.

Hadde sagt klart i fra til barnehagen at det ikke er akseptabelt og at de får ordne opp i det faderlig fort. Jobber farmoren på en annen avdeling enn barnet ditt?

Anonymous poster hash: ccbc2...ac3

Skrevet

Dersom du har tatt opp dette flere ganger med ledelsen i barnehagen og det ikke blir noen bedring, hadde jeg søkt på ny barnehage til guttungen. Om det er opptakskontor i kommunen hadde jeg ringt å forklart situasjonen og bedt om overflytting øyeblikkelig.

Anonymous poster hash: 2ff97...83f
Skrevet

Ho jobber på en annen avd ja.. Eldstesønnen min gikk i den bhg og var kjempe fornøyd, derfor ville jeg ha han der også.

Kommer til å ta de opp med bhg så fort som mulig, helst mandagen om de lar seg gjøre.

Veldig trist i grunn, men kan jo ikke si noe til dei som jobber på avd hans heller for alt går til henne, noe som er helt feil og min tillit til de ansatte forsvinner når de gjelder informasjon

Skrevet

Dersom du har tatt opp dette flere ganger med ledelsen i barnehagen og det ikke blir noen bedring, hadde jeg søkt på ny barnehage til guttungen. Om det er opptakskontor i kommunen hadde jeg ringt å forklart situasjonen og bedt om overflytting øyeblikkelig.

Er det som kommer til å skje om dette ikke tar slutt. Synd men man skal ha tillit å kunne fortelle ting til de ansatte på avd uten at de går videre. Dei har taushetsplikt

Skrevet

Nå skal det også sies at farmor på jobb har taushetsplikt i forhold til barna på barnehagen. Regner med at bildene av sønnen din har blitt tatt i hennes arbeidstid og at hun da legger ut bildene på sin egen facebookside da er faktisk et brudd på hennes taushetsplikt. Dette gjelder også dersom hun i teorien er ferdig med arbeidstiden sin, men så lenge barnet ditt er i barnehagen under dens åpningstider er barnet ditt underlagt alle rettigheter som taushetsplikten sier at han har. Siden du har foreldrerett er det i tillegg bare du som kan gi samtykke til at bilder av barnet blir lagt ut på nett og du kan derfor kreve at farmor sletter bildene hun har lagt ut. 

Skrevet

Hvis de forteller videre hva du sier så er det brudd på taushetsplikten og du kan melde dem videre.

Ville tatt der opp med styrer i barnehagen og jeg ville sagt til farmoren at det er ikke ok at hun legger ut bilderav barnet på nett uten din tillatelse og at viss hun vil treffe barnet osv så er hun hjertelig velkommen til og komme på besøk og bli kjent og når barnet er trygg på henne så kan hun lpne han med seg.

Viss ikke hun fjerner bildene og legger ut nye sp får du politi anmelde henne, eller gå til styrer eller begge deler.

Dersom styrer ikke gjør noe med det så fpr du gå videre til kommunen.

Ta vare på dokumentasjon, fka screenshot v bildene farmoren har lagh ut hvor man kan se at dt ee fra bhg.

Anonymous poster hash: ab4fc...465

Skrevet

Beklager skrivefeil, mente kinkig situasjon ja

Jeg kunne sett gjennom fingrene med det hvis hun bare tok bildene og hadde dem selv, kanskje viste dem til noen av sine nærmeste. Men når hun tar bilder i skjul og så legger dem ut på facebook, da hadde jeg også reagert.

Riktignok kan hun kanskje gjemme seg bak det at barnets far gir henne lov til å legge ut bildene (hvis du ikke har full foreldreretten alene). Men jeg vil tro at det uansett er ulovlig at hun tar bilder av barn der hun jobber.

Jeg synes du skal ta kopi av facebookbildene hun legger ut på fb, om du ikke har henne der selv, så få de du kjenner som har fortalt deg om dette til å ta kopier - da har du bevis som hun ikke kan fjerne når hun får vite at du har tatt dette opp.

Du har tatt dette opp med leder i barnehagen tidligere uten at det har blitt nok endring. Jeg ville tatt det opp igjen skriftlig, og bedt om et møte med dem. I brevet, vis til tidligere møte med dem, slik at du dokumenterer at du har tatt problemstillingen opp tidligere. Understrek at dette er en person som ikke gjør noe for å ha kontakt med barnet, og at heller ikke barnets far gjør særlig for å ha kontakt og at du dermed må beskytte barnet ditt fra å bli offentliggjort på sosiale medier osv.

Fortell også at du har invitert og forsøkt å ha kontakt med dem, men at det er de som ikke vil. Da er det heller ikke riktig for barnet ditt at de skal kunne legge ut bilder.

Så ville jeg påpekt at farmor i barnehagen er ansatt og dermed har også barnehagen ansvar for hva hun gjør i arbeidstiden. Skal barnehagen "gi ut" bilder av et barn så kreves det samtykke fra foreldrene, og i dette tilfelle bør det være deg - og du har ikke gitt noe samtykke, dermed tror jeg at barnehagen bryter en eller annen lov. Skjerpende blir det da også at bildene blir lagt ut på sosiale medier. Usikker på om det står i lovverket, men jeg vil i hvert fall tro at dette kan ses på som en form for brudd på taushetsplikten - det er "informasjon" farmor har skaffet seg i form av sin stilling, ikke som privat farmor.

Jeg ville spurt veldig direkte hvem som har ansvar for at barnehagen etterfølger lovverket i denne saken og hvordan de har tenkt å sikre at dette ikke skjer igjen - hverken at farmor kan ta bilder eller bli gitt informasjon hun ikke skal ha tilgang til. Og jeg ville spurt om de vil garantere at det som har skjedd til nå ikke vil skje igjen.

Huff, dette er vanskelig. Men uansett så har farmor som ansatt ikke lov til å tilegne seg informasjon om barn hun ikke har noe med å gjøre, det er brudd på taushetsplikten. Barnehagen har ikke lov å gi ut bilder til noen til bruk utenfor barnehagen uten foreldres samtykke.

Anonymous poster hash: 0f9d2...3ca

Skrevet

Taushetsplikt er viktig barnets farmor er på en annen avd og har ikke noe med og vite ting om ditt barn annet enn allrgi ol, ting som går på sikkerheten til barnet og gjøre.

Bilder tatt av barn i bhg skal ikke brukes privat eller på åpent nett ( det gjelder for bhg og)

Du må snakke med styrer om du ikke npr frem til ped, det er en ubehagelig sak siden hun er farmoren men lover er lover.

Skrevet

Taushetsplikt er viktig barnets farmor er på en annen avd og har ikke noe med og vite ting om ditt barn annet enn allrgi ol, ting som går på sikkerheten til barnet og gjøre.

Bilder tatt av barn i bhg skal ikke brukes privat eller på åpent nett ( det gjelder for bhg og)

Du må snakke med styrer om du ikke npr frem til ped, det er en ubehagelig sak siden hun er farmoren men lover er lover.

Personalet har ikke lovpålagt taushetsplikt ovenfor resten av personalet. Men de bør selvsagt ikke dele informasjonen fritt.

Anonymous poster hash: 76ee9...7ba

Skrevet

Dette må du ta med styrer, det er ikke greit og et brudd på taushetsplikten.

Skrevet

Ville tatt kontakt med barnehagesjefen i kommunen, jeg var i en annen situasjon med bhg, hvor det ikke ble en ordning , da barnehagesjefen ble koblet inn, så ble det fart på sakene.

Anonymous poster hash: 0a112...1ac

Skrevet

Jeg kunne sett gjennom fingrene med det hvis hun bare tok bildene og hadde dem selv, kanskje viste dem til noen av sine nærmeste. Men når hun tar bilder i skjul og så legger dem ut på facebook, da hadde jeg også reagert. Riktignok kan hun kanskje gjemme seg bak det at barnets far gir henne lov til å legge ut bildene (hvis du ikke har full foreldreretten alene). Men jeg vil tro at det uansett er ulovlig at hun tar bilder av barn der hun jobber. Jeg synes du skal ta kopi av facebookbildene hun legger ut på fb, om du ikke har henne der selv, så få de du kjenner som har fortalt deg om dette til å ta kopier - da har du bevis som hun ikke kan fjerne når hun får vite at du har tatt dette opp. Du har tatt dette opp med leder i barnehagen tidligere uten at det har blitt nok endring. Jeg ville tatt det opp igjen skriftlig, og bedt om et møte med dem. I brevet, vis til tidligere møte med dem, slik at du dokumenterer at du har tatt problemstillingen opp tidligere. Understrek at dette er en person som ikke gjør noe for å ha kontakt med barnet, og at heller ikke barnets far gjør særlig for å ha kontakt og at du dermed må beskytte barnet ditt fra å bli offentliggjort på sosiale medier osv.Fortell også at du har invitert og forsøkt å ha kontakt med dem, men at det er de som ikke vil. Da er det heller ikke riktig for barnet ditt at de skal kunne legge ut bilder.Så ville jeg påpekt at farmor i barnehagen er ansatt og dermed har også barnehagen ansvar for hva hun gjør i arbeidstiden. Skal barnehagen "gi ut" bilder av et barn så kreves det samtykke fra foreldrene, og i dette tilfelle bør det være deg - og du har ikke gitt noe samtykke, dermed tror jeg at barnehagen bryter en eller annen lov. Skjerpende blir det da også at bildene blir lagt ut på sosiale medier. Usikker på om det står i lovverket, men jeg vil i hvert fall tro at dette kan ses på som en form for brudd på taushetsplikten - det er "informasjon" farmor har skaffet seg i form av sin stilling, ikke som privat farmor.Jeg ville spurt veldig direkte hvem som har ansvar for at barnehagen etterfølger lovverket i denne saken og hvordan de har tenkt å sikre at dette ikke skjer igjen - hverken at farmor kan ta bilder eller bli gitt informasjon hun ikke skal ha tilgang til. Og jeg ville spurt om de vil garantere at det som har skjedd til nå ikke vil skje igjen. Huff, dette er vanskelig. Men uansett så har farmor som ansatt ikke lov til å tilegne seg informasjon om barn hun ikke har noe med å gjøre, det er brudd på taushetsplikten. Barnehagen har ikke lov å gi ut bilder til noen til bruk utenfor barnehagen uten foreldres samtykke.  Anonymous poster hash: 0f9d2...3ca

Her har du fått en perfekt oppskrift på hvordan du bør gå frem. Skriftlig og saklig. Ting som står på papir er bevisbart og blir derfor normelt sett tatt veldig på alvor. Husk å ta vare på en kopi av brevet før du sender.

Anonymous poster hash: 612cb...ae6

Skrevet

Personalet har ikke lovpålagt taushetsplikt ovenfor resten av personalet. Men de bør selvsagt ikke dele informasjonen fritt.

Anonymous poster hash: 76ee9...7ba

Det kommer vel litt an på hvordan taushetserklæringen er ordlagt. Disse kan jo barriere fra kommune til kommune, bedrift til bedrift. At de ansatte deler informasjon på tvers av avdelinger er ofte ikke nødvendig. Man bør absolutt ikke dele informasjon som ikke vil påvirke vedkommendes arbeid med det aktuelle barnet.

Anonymous poster hash: c179e...787

Skrevet

Dette er ikke greit! Du må ta der opp med styrer! Her må du være knallhard! Vær tydelig på at dersom bildene ikke blir slettet umiddelbart og dersom dette ikke bedrer seg med en gang kommer du til å ta kontakt med eier av barnehagen samt kommunen som tilsynsmyndighet! Dette er ulovlig! Det er oppsigelsesgrunn!

Skrevet

Nei det er ikke lov. Hun har taushetsplikt ang alt som skjer i barnehagen og kan anmeldes grunnrt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...