Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #1 Skrevet 12. november 2016 Jeg har en krevende jobb som tar all min tid. Jeg har ingen utdanning, og akkurat nå har det heller ingenting å si. Men, jeg kommer ikke til å bli i denne jobben i veldig mange år til og ønsker derfor å starte høyere utdanning. Problemet er bare at nå har jeg ikke sjans, og jeg aner ikke hvordan jeg og barnet skal klare oss økonomisk om jeg slutter i jobben for å studere. Eier hus og bil, så det er jo litt som står på spill. Hvordan løser jeg dette? Jeg er 100% alene, så å kombinere helgejobbing/ kveldsjobbing og studielån går jo ikke.. Noen andre her som har studert samtidig som dere var alene? Hvordan så hverdagen ut og hvordan hadde du det økonomisk? Anonymous poster hash: 71a2b...eb4
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #2 Skrevet 12. november 2016 Ikke helt sammenlignbart, men jeg er ekstremt mye alene med barna (har 3) og tok studier på nett. Jobbet 100% og tok 100% studie. Er det noe mulighet for at du kan ta noe nettbasert? Det var beintøft når det sto på, og veldig veldig godt når det var over! Anonymous poster hash: 7d460...7d0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #3 Skrevet 12. november 2016 Ikke helt sammenlignbart, men jeg er ekstremt mye alene med barna (har 3) og tok studier på nett. Jobbet 100% og tok 100% studie. Er det noe mulighet for at du kan ta noe nettbasert? Det var beintøft når det sto på, og veldig veldig godt når det var over! Anonymous poster hash: 7d460...7d0 Hei og takk for svar! Ja, nettstudier er absolutt en mulighet. Men, jeg har blitt fortalt av flere at man blir nedprioritert som jobbsøker når arbeidsgiver leser at utdannelse er tatt over nett, så jeg er redd det vil være bortkastet. Men du har gjort det og han kanskje mer "riktige" erfaringer? Anonymous poster hash: 71a2b...eb4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Hvorfor kan du ikke studere? Anonymous poster hash: ad151...d0b
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 Vel, jeg var ikke alenemor men bortprioriterte utdanning, litt av samme grunner som deg. Jeg hadde det så godt med pengene jeg tjente, så ville ikke ned i "lønn" den perioden det hadde vart. Hvem tror du egentlig tapte på det? Jeg vel! Utrolig lite smart å være snart 50 å ikke ha utdannelse skal jeg si deg! Flaut er det også. Det går, men du må kanskje forsake noen vaner. Bil? Trenger man det? Mange må/klarer seg uten. Det er dyrt(ikke bare lån som koster). Planlegg heller å få bhg/skole og hjem ved studieplassen. Selg/lei ut hus og flytt i liten leilighet for en periode. Det er ikke snakk om resten av livet Anonymous poster hash: cf156...599
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 Det finnes mange utdanninginger du kan ta via nett. Studieløp hvor der ikke er noen obligatorisk oppmøte, du kan pugge og lese deg gjennom fagene selv. Du kan finne studier som kun har hjemmeeksamen, eller hvor du kun trenger å møte opp på eksamen. Du kan rett og slett gjøre alt arbeid hjemmefra. Deltidsstudier over litt lengre tid men med seminarer er jo også en vanlig ting. Dette er jo helt vanlige studier og ikke noe arbeidsgiver ser ned på. Studier fra f.ks NKI er kanskje ikke så velansett, men et studie fra f.eks UiO ser jo ingen skjevt på. Du må rett og slett bare tråle Internett etter slike studier. Se på universitetenes hjemmesider. Spesielt finner du slike utdanninger ved institusjoner som logger nært distriktene slik at folk som bor utti gokk også skal klare å få en utdanning. Hva slags utdanning kunne du tenkt deg da? Innen hvilket felt? Kan komme med tips til mulige studier med undervisningsformen du ønsker. Anonymous poster hash: cb14b...ebb
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 Det har ingenting å si om du tar nettstudier/samlingsbasert, det trenger du ikke nevne i jobbsøknaden engang (man skriver jo bare hvilken grad/utdanning man har tatt). Jeg har f.eks tatt PPU, og skriver ikke i CV at det var nett og samling. Det som ER viktig, er hvilken skole du har utdannet deg ved. Disse nettskolene som NKI osv, bør du holde deg langt unna. Dwt som er viktig er graden og skolen. Anonymous poster hash: b0c61...f47
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #8 Skrevet 13. november 2016 Hei og takk for svar! Ja, nettstudier er absolutt en mulighet. Men, jeg har blitt fortalt av flere at man blir nedprioritert som jobbsøker når arbeidsgiver leser at utdannelse er tatt over nett, så jeg er redd det vil være bortkastet. Men du har gjort det og han kanskje mer "riktige" erfaringer? Anonymous poster hash: 71a2b...eb4 Åh, ok. Jeg har tatt utdannelsen jeg har i bunn på nett (bare videregående, men dog). Fikk jobb 2 dager før eksamen var gjennomført. Den jeg tok nå var en videreutdanning, for å bygge på det jeg har og for å få litt mer spisskompetanse innen det jeg jobber med, så for meg var det ikke avgjørende hvor det ble tatt så lenge det ble gjort. Jeg har en jobb jeg trives i og kommer til å fortsette med. Om jeg skal finne ny jobb tenker jeg referansene teller mer enn hvor jeg har tatt utdannelsen. Men det kommer helt sikkert an på hva man studerer, om det er viktig hvor utdannelsen er tatt Anonymous poster hash: 7d460...7d0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #9 Skrevet 13. november 2016 Du kan vel studere på deltid, og f.eks jobbe 50-70%? Det blir jo slitsomt selvsagt, men det er gjerne verdt det på sikt. Og så er det råflott å ha bil som student da. Er det virkelig nødvendig? Gå gjennom utgiftene deres og se hva som kan kuttes. Kan du øke inntekten ved f.eks å leie ut et rom? Selge noe? Anonymous poster hash: e8b76...78d
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #10 Skrevet 13. november 2016 Hei og takk for svar! Ja, nettstudier er absolutt en mulighet. Men, jeg har blitt fortalt av flere at man blir nedprioritert som jobbsøker når arbeidsgiver leser at utdannelse er tatt over nett, så jeg er redd det vil være bortkastet. Men du har gjort det og han kanskje mer "riktige" erfaringer? Anonymous poster hash: 71a2b...eb4 Skjønner ikke påstanden om at nettstedet er blir nedprioritert? Jeg har tatt en bachelor over nett, og det står ikke er sted på vitnemålet mitt at jeg er nettstudent. Jeg har tatt nøyaktig samme eksamener som samlingsstudentene. Nå tok jeg nettstudier på en offentlig høyskole, men private tilbydere som NKI samarbeider jo også med universiteter og høyskoler, som er de som utesteder vitnemål. På NKI får du vitnemål fra Bjørnnes, på Folkeuniversitetet får du vitnemål fra f.eks Nord Universitet osv. Er jo ikke slik at enhver private skole er godkjent med fagansvar, som eksamensansvarlig osv. Alle som tilbyr studie- og fagskolegivende utdanninger må dessuten være godkjente av NOKUT, og der gjelder samme regler for alle. Anonymous poster hash: b57c8...2d9
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #11 Skrevet 13. november 2016 Fikk vitnemål fra HiOA fra Folkeuniversitetet. Samlingsbasert undervisning 1 helg i mnd. Endel lesing på egenhånd. 2 hjemme eksamener. Jobbet samtidig og det gikk kjempe fint. Anonymous poster hash: 007e6...fa7
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #12 Skrevet 13. november 2016 Samlingsbasert utdanning da? Du må jo ha barnevakt når du skal på samling, men far har kanskje samvær? Anonymous poster hash: 381e0...179
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #13 Skrevet 13. november 2016 Avdragsfrihet på lånet for de tre årene det er snakk om? Ta inn en leieboer om du har et ekstra rom? (Der kan du kanskje skaffe deg litt barnevakt også...) Anonymous poster hash: 313d0...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå