Gå til innhold

Glad jeg valgte å kutte oppdrettslaks i 2016

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer nok et skrekkeksempel fra oppdrettsnæringen:

https://www.nrk.no/trondelag/skrekkbilder-fra-oppdrettsanlegg-pa-froya-1.13221944

Fisk som spises opp av lus mens de fremdeles er i live!

Dette er en industri som svært kynisk tenker profitt og lite på dyrehelse og miljø!

Det sier litt når til og med Mattilsynet i denne saken sammenligner oppdrettseierne like ille som dyremishandlingssaken på Jøa der 92 kyr sultet ihjel.

De siste ti årene har industriens bruk av midler mot lakselus eksplodert - altså helt sinnsykt økt bruk. Dette er midler som beviselig påvirker miljøet i sjøen svært negativt.

Og det verste av alt? Denne bruken er helt unødvendig hvis industrien hadde valgt å drive dyrevennlig. Om laksen går i merder hvor det er færre fisk pr. merd er behovet for avlusingsmidler lik null. Lik null!

Men fordi industrien kun er opptatt av profitt så bruker de vanvittige mengder giftstoffer årlig.

Jeg har skrevet om det før - og oppfordrer på nytt til å boikotte lakseindustrien inntil de tar miljø- og dyrevelferd på alvor!

Vi forbrukere har all makt - om vi bruker den!

Se bare på bruken av antibiotika i kyllingfôr - når det ble nok oppstyr og stor nok del av befolkningen som sluttet å kjøpe kylling av den grunn, da kunne industrien plutselig på svært kort tid kutte dette og finne mer miljø- og helsevennlig fôr.

Riktignok er det fremdeles for mye snusk i kyllingindustrien (mtp. dyrevelferd) til at man fremdeles burde kutte ned på forbruket, men den saken viste tydelig hvor stor makt forbrukerne har!

Bruk din forbrukermakt - kutt helt ut oppdrettslaks inntil de tar sitt ansvar for miljøet (det er våre barn og barnebarn som vil ta kostnadene av det oppdrettsnæringen i dag gjør av skade på miljøet!) og dyrevelferd.

La det neste året være oppdrettsfisk-fritt!

Anonymous poster hash: 408e7...c9f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kommer nok et skrekkeksempel fra oppdrettsnæringen:

https://www.nrk.no/trondelag/skrekkbilder-fra-oppdrettsanlegg-pa-froya-1.13221944

Fisk som spises opp av lus mens de fremdeles er i live!

Dette er en industri som svært kynisk tenker profitt og lite på dyrehelse og miljø!

Det sier litt når til og med Mattilsynet i denne saken sammenligner oppdrettseierne like ille som dyremishandlingssaken på Jøa der 92 kyr sultet ihjel.

De siste ti årene har industriens bruk av midler mot lakselus eksplodert - altså helt sinnsykt økt bruk. Dette er midler som beviselig påvirker miljøet i sjøen svært negativt.

Og det verste av alt? Denne bruken er helt unødvendig hvis industrien hadde valgt å drive dyrevennlig. Om laksen går i merder hvor det er færre fisk pr. merd er behovet for avlusingsmidler lik null. Lik null!

Men fordi industrien kun er opptatt av profitt så bruker de vanvittige mengder giftstoffer årlig.

Jeg har skrevet om det før - og oppfordrer på nytt til å boikotte lakseindustrien inntil de tar miljø- og dyrevelferd på alvor!

Vi forbrukere har all makt - om vi bruker den!

Se bare på bruken av antibiotika i kyllingfôr - når det ble nok oppstyr og stor nok del av befolkningen som sluttet å kjøpe kylling av den grunn, da kunne industrien plutselig på svært kort tid kutte dette og finne mer miljø- og helsevennlig fôr.

Riktignok er det fremdeles for mye snusk i kyllingindustrien (mtp. dyrevelferd) til at man fremdeles burde kutte ned på forbruket, men den saken viste tydelig hvor stor makt forbrukerne har!

Bruk din forbrukermakt - kutt helt ut oppdrettslaks inntil de tar sitt ansvar for miljøet (det er våre barn og barnebarn som vil ta kostnadene av det oppdrettsnæringen i dag gjør av skade på miljøet!) og dyrevelferd.

La det neste året være oppdrettsfisk-fritt!

Anonymous poster hash: 408e7...c9f

Jeg var lenge pescoterianer, men har det siste året også kuttet ut fisk pga giftstoffer og forurensning av fjordene.

Jeg har alltid sagt at jeg vil vurdere igjen å spise fisk dersom de får produksjonen opp på land. På denne måten unngår man gift i fjordene, man kan få bukt med luseproblemet og ikke minst miljøgifter fra menneskelige utslipp som mikroplast fra kosmetikk og bildekk som forsøpler havet.

Jeg får heller få omega 3 fra andre kilder. Det er heller ikke slik at dyrene vi eter får naturlig b12 heller. De får også tilskudd, så b12 er like greit å få i seg uten All dritten fra kjøtt. Mye hormoner, dårlige forhold inhuman slakt. Melkekyr som blir fratatt kalvene ved fødsel slik at vi kan spise ungene deres og melk som har ekstremt høye mengder (tillatt) puss etter brystbetennelse. Det blir bare pasteurisert pusset forsvinner jo ikke og er direkte disgusting.

Hele matindustrien er er jækla kynisk system. Og vi mennesker i den vestlige verden bør spise mer plantebasert for å i det hele tatt bidra til å ha et bærekraftig jordbruk. Når mesteparten av korn og soya går til å fore kyr og andre dyr, og i andre land sulter de fordi det er matmangel, så er det noe hakkandes gale.

Anonymous poster hash: b7829...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...