Gå til innhold

Å velge å være utenfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er mange som av forskjellige grunner velger å holde seg blrte fra sosiale medier og dem om det. Men det er ikke til å stikke under en stol at de gjør ting tungvint og gjerne faller litt utenfor.

Vi er en vennegjeng på 6 stk som møtes ca en gang i mnd, pluss går på konserter og reiser sammen. 5 av oss har Facebook, snap og instagram. Nr 6 nekter å ha noe av delene og det siste hun nektet var å skaffe seg vipps (vi legger ofte ut foe hverandre og diskuterte hvordan vi enklest skulle gjøre opp). Det er så mye enklere å ha en gruppe på f.eks FB hvor alle kan svare hverandre og føre en samtale istede for å ringe og sende sms i tid og utid.

Så nå har vi opprettet en gruppe for oss 5, så skal vi prøve å informere henne om hva vi tar opp der, men jeg ser alt at hun kommer til å falle utenfor vårt fellesskap.

Så er mitt spørsmål, er vi dårlige venner som gjør det på denne måten, eøler er det hennes valg å være utenfor når hun enkelt kan svelge et prinsipp og lage seg en (gjerne hemmelig med falskt navn) profil og få med seg smått og stort som vi skravler om?

Anonymous poster hash: ef0d1...538

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis dere ønsker å ha samvær med henne, så melder dere selvsagt videre ting hun bør vite. Vanlig "skravling" i FB-gruppa er blant de ting hun tar et valg om å slippe.

Skrevet

Hvis dere ønsker å ha samvær med henne, så melder dere selvsagt videre ting hun bør vite. Vanlig "skravling" i FB-gruppa er blant de ting hun tar et valg om å slippe.

Ja, vi gjør jo det. Men da er ting på en måte bestemt over hodet på henne. Ikke viktige ting, selvsagt, men detaljer om hvor vi skal spise osv. Intern humor går hun også glipp av. Men det er jo hennes valg og jeg er lei av at fem stk skal rette seg etter den enes luner. Grunnen til at hun ikke er på FB er at eksmannen sa at det hadde vært greit om hun kunne følge opp barna mtp forskjellige fritidsaktiviteter som legger ut planene sine på forskjelloge grupper. Passiv/aggressiv til de grader.

Hi

Skrevet

Det blir jo hennes valg å falle utenfor, men du kan jo gjerne dele dine tanker med henne. 

Skrevet

Det blir jo hennes valg å falle utenfor, men du kan jo gjerne dele dine tanker med henne.

Dette er dronningen av prinsipper, så det nytter nok ikke, dessverre.

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, vi gjør jo det. Men da er ting på en måte bestemt over hodet på henne. Ikke viktige ting, selvsagt, men detaljer om hvor vi skal spise osv. Intern humor går hun også glipp av. Men det er jo hennes valg og jeg er lei av at fem stk skal rette seg etter den enes luner. Grunnen til at hun ikke er på FB er at eksmannen sa at det hadde vært greit om hun kunne følge opp barna mtp forskjellige fritidsaktiviteter som legger ut planene sine på forskjelloge grupper. Passiv/aggressiv til de grader.

Hi

Oj. Så hun lar det være kun for å trosse eksen?

Skrevet

Oj. Så hun lar det være kun for å trosse eksen?

Det er hovedgrunnen, ja. Og så gjør hun et stort nummer av å være uavhengig og ikke følge strømmen.

Men går man motstrøms, ender man ofte opp alene?

Hi

Skrevet

Jeg bruker hverken Facebook, snap eller instagram heller, av prinsipp. Jeg ønsker bare ikke at jeg og informasjon om meg havner hos upålitlige amerikanske bedrifter man ikke har noe som helst kontroll over. Høres kanskje paranoid ut, men det får så være.

Jeg merker selvsagt at det er mer tungvindt da det foregår veldig mye, spesielt på facebook. Avtaler, beskjeder, informasjon. Jeg syns ikke at skravlinga mellom dere er så farlig å gå glipp av. At dere avtaler utested på facebook hadde jeg godtatt uten spørsmål da det er mitt valg å holde meg utenfor diskusjonen. Syns ikke det er greit at dere vurdere droppe vennina pga hun er selektiv med sine kommunikasjonskanaler. Det er faktisk ikke mange trykk man trenger for Copy+Paste og sende en sms.

Anonymous poster hash: 0fff6...026
Skrevet

Jeg bruker hverken Facebook, snap eller instagram heller, av prinsipp. Jeg ønsker bare ikke at jeg og informasjon om meg havner hos upålitlige amerikanske bedrifter man ikke har noe som helst kontroll over. Høres kanskje paranoid ut, men det får så være.

Jeg merker selvsagt at det er mer tungvindt da det foregår veldig mye, spesielt på facebook. Avtaler, beskjeder, informasjon. Jeg syns ikke at skravlinga mellom dere er så farlig å gå glipp av. At dere avtaler utested på facebook hadde jeg godtatt uten spørsmål da det er mitt valg å holde meg utenfor diskusjonen. Syns ikke det er greit at dere vurdere droppe vennina pga hun er selektiv med sine kommunikasjonskanaler. Det er faktisk ikke mange trykk man trenger for Copy+Paste og sende en sms.

Hvem sier at vi skal droppe henne?

Latterlig å tro at amerikanerene er interessert i hva du gjør da 😂😂 ærlig talt, det er lov å bruke sunn fornuft.

Hi

Skrevet

Utrolig slitsomt med folk som belemrer andre med sine sære prinsipper.

Jeg ville ikke brukt mye tid på å oppdatere henne. hun har tatt et valg om å holde seg borte fra de mest brukte informasjonskanalene i vår tid. Da må hun også ta konsekvensene av det.

Anonymous poster hash: 2d3db...12f

Skrevet

Ikke så mange trykk nei. Men hvem skal egentlig være sekretæren din? En som synes det er greit å oppsummere alle samtaler, huske å informere deg, huske å gi deg kontrabeskjeder. Og i hver samtale må personen huske å si i fra at du får beskjed.

Vi bruker internett-grupper for å slippe å sende ut likelydende meldinger til alle.

Skrevet

Ikke så mange trykk nei. Men hvem skal egentlig være sekretæren din? En som synes det er greit å oppsummere alle samtaler, huske å informere deg, huske å gi deg kontrabeskjeder. Og i hver samtale må personen huske å si i fra at du får beskjed.

Vi bruker internett-grupper for å slippe å sende ut likelydende meldinger til alle.

Jeg er heller ikke fb, insta, osv - og det går helt fint. Jeg har nemlig venner som faktisk bryr seg om jeg kommer eller ikke. Så lenge jeg er ønsket er det faktisk ikke vanskelig å invitere meg, folk hadde avtaler og inviterte til sosiale evenementer også før facebook.

Anonymous poster hash: 547f2...495

Skrevet

Vi er en gjeng på 5 jenter, og den ene er ikke på facebook, så vi bruker en sms-gruppe i kommunikasjonen vår vi.

Det går vel an å opprette en messengergruppe også, eller må man være på facebook for å ha messenger?

Anonymous poster hash: f2c41...6b4
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt redselen. Man trenger ikke legge ut all verdens info om seg selv og trykke "liker" på alt mulig. Tror kommersielle aktører gir blanke i om man er medlem av gruppene "Sørsnippen fotball jenter 09", "Klasse 3a Moltemyra Skole" og "Foreldregruppa for oss med barn i Kløverenga Barnehage". Får masse info, Flott måte å kommunisere på, og andre slipper ekstraarbeid for å holde alle informert.

Anonymous poster hash: f37fb...09c

Skrevet

Vi er en gjeng på 5 jenter, og den ene er ikke på facebook, så vi bruker en sms-gruppe i kommunikasjonen vår vi.

Det går vel an å opprette en messengergruppe også, eller må man være på facebook for å ha messenger?

Anonymous poster hash: f2c41...6b4

Man må være på facebook

Anonymous poster hash: f01bb...935

Skrevet

Jeg har fb-konto. Jeg er bare med i lukkede grupper for å få info om fotball/skole o.l.

Jeg legger aldri noe ut. Legger aldri til venner. Liker aldri noe. Har ikke lagt inn noe info om meg.

Det er klart amerikanske bedrifter ikke er opptatt av akkurat meg, men dette er et multimilliard selskap som leverer et gratis produkt. Det betyr at vi brukerne er varen som selges. Alt av info lagres. Mye mer enn dere ser for dere. Det er helt greit at dere vil bruke det, men dere trenger ikke latterliggjøre de av oss som ser en hel del ugreie sider ved fb og deres behandling av brukerinformasjon.

En sms om hvor dere skal møtes og til hvilket klokkeslett kan da umulig ta lang tid å sende. Hun må bare akseptere at hun ikke er med på å bestemme hvor og når.

Anonymous poster hash: 108c9...76c

Skrevet

Hvem sier at vi skal droppe henne?

Latterlig å tro at amerikanerene er interessert i hva du gjør da ærlig talt, det er lov å bruke sunn fornuft.

Hi

Les deg opp. Stikkord "big data". Hva tror du hvorfor du får reklame siktet på akkurat det du liker, får newsfeed på akkurat det du tenker? Bobla du lever i blir mindre og mindre jo mer Facebook og Google vet om deg, og du merker det ikke en gang. Jeg tviler på at du syns det er så ille da. Det gjør livet bekvemt.

Kanskje du burde lese boken "The Circle" av Dave Eggers. Du tror at dette er ren dystopi og uten rot i virkeligheten? Tenk 5-10 år frem i tid.

Og ikke minst. Hadde du som meg vokst opp i gamle Øst-Tyskland med sin Stasi hadde du skjønt at det kan være veldig overraskende hvem som er interessert i hva du driver med og hva du tenker.

Skrevet

Utrolig slitsomt med folk som belemrer andre med sine sære prinsipper.

Jeg ville ikke brukt mye tid på å oppdatere henne. hun har tatt et valg om å holde seg borte fra de mest brukte informasjonskanalene i vår tid. Da må hun også ta konsekvensene av det.

"Hun må ta konsenkvensene". Du er ikke mye av en venn.

Skrevet

Det bruker forresten open-source alternativer når det finnes. Threema, Duckduckgo osv.

Skrevet

Har heller ikke fb. Blir invitert på det som folk ønsker å ha meg med på. Ikke noe problem å gå glipp av internhumoren. Kommer inn i det på treffene uansett :)

Anonymous poster hash: dceb3...596

Skrevet

Vi er i 2016. Og man må faktisk være med i utviklingen om man ønsker å følge med. Man kan like det eller mislike det, men sånn er det.

Skrevet

Vi er i 2016. Og man må faktisk være med i utviklingen om man ønsker å følge med. Man kan like det eller mislike det, men sånn er det.

Så enkelt er det jo ikke. Eller, det er muligens så enkelt, men ikke på den måten du mener. Jeg velger å ikke ha facebook, av samme grunn som jeg velger å ikke ha instagram og andre tjenester - jeg vil ikke ha den støyen i mitt liv. Jeg har likevel ikke gått glipp av noe som helst, hverken sosialt eller arrangementsmessig, hverken for barn eller voksne. Sosiale ting noen vil ha meg med på gidder de selvsagt også ta bryet med å sende mail, sms el.l om, fordi sosiale ting foregår med folk som bryr seg om meg og min tilstedeværelse. Arrangementer ellers klarer jeg også helt fint å holde koll på, stille til dugnad på, osv - livet dreier seg nemlig bare rundt facebook dersom du selv tillater at det gjør det.

Skrevet

Det er hovedgrunnen, ja. Og så gjør hun et stort nummer av å være uavhengig og ikke følge strømmen.

Men går man motstrøms, ender man ofte opp alene?

Hi

Nei, da ender man opp akkurat hvor man vil, men ofte med interessant selskap.

Skrevet

Foreslå WhatsApp? Hvis ikke det er ok for henne heller,så får dere bare passe på og oppdatere henne med screenshot fra FB. Jeg har ikke Facebook,kommer ikke til å få det heller. Får med meg det meste av info for det! Og veldig glad når jeg får sms på bursdagen med gratulasjoner. Eller invitasjoner.

Anonymous poster hash: 9e12f...ed4

Skrevet

Synes ikkje det er så heft å skrive sms heller eg då.  Vi klarar det fint i min gjeng.  Er ikkje prinsippiellt i mot facebook, men ein skal ikkje vere naiv i forhold til kva informasjon som vert registrert om ein, og som ein ikkje har kontroll på.  Facebook med fleire har som mål å tene pengar.  Store pengar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...