Gå til innhold

Spansktalende + Jobb I Norge ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanskelig for en spansktalende men arbeidsivrig person å få jobb i Norge ? Som lærer seg norsk ?

Anonymous poster hash: 1ad8e...0dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er vanskelig. Har vedkommende kunnskaper vi trenger? Har vedkommende en utdannelse det ikke allerede er mange arbeidsledige i? Har vedkommende god nok norsk til å fungere ikke bare på bussen men i sitt eget fagfelt?

Anonymous poster hash: ba6ed...601
Skrevet

Når en engelsktalende sliter vil definitivt en spansktalende slite.

Anonymous poster hash: 0e495...172

Skrevet

Tja, er personen sykepleier? 
Vi har for øyeblikket bortimot 60% spansktalende sykepleiere på institusjonen jeg jobber på. Virker ikke som om de har noe problem med å få seg jobb... 

Anonymous poster hash: 9e83b...183
Skrevet

Jo! Det er f.eks. stort behov for spansklærere i videregående skole (kanskje ungdomsskole også). Det er selvfølgelig en stor fordel om du har pedagogisk erfaring i tillegg.

Anonymous poster hash: d05c1...38a

Skrevet

Jo! Det er f.eks. stort behov for spansklærere i videregående skole (kanskje ungdomsskole også). Det er selvfølgelig en stor fordel om du har pedagogisk erfaring i tillegg.

Jeg vil virkelig ikke at mitt barn skal ha en tilfeldig spanjol som spansklærer. Akkurat som jeg ikke vil at hvilken som helst nordmann skal kunne undervise i norsk, hvilket selvsagt ikke er tilfelle.

Vi har for øyeblikket bortimot 60% spansktalende sykepleiere på institusjonen jeg jobber på. Virker ikke som om de har noe problem med å få seg jobb... 

Det er virkelig veldig betenkelig med helsepersonell uten språkkunnskaper.

Anonymous poster hash: ba6ed...601

Skrevet

Det hjelper ikke å kunne spansk om du ikke kan norsk når du skal lære bort! Elevene skjønner lite og undervisningen blir dårlig. Den verste spansklæreren vi har hatt ansatt noen gang var en ikke-særlig-norsktalende spanjol.

Anonymous poster hash: 85930...787

Skrevet

Det er jo helt ubrukelig med den spansktalende sykepleier som ikke kan kommunisere på norsk, det kan jo fort bli farlig

Anonymous poster hash: fdf36...ccf

Skrevet

Det er vanskelig, men ikke umulig. Men du kan ikke regne med å få brukt utdannelsen din. Jeg jobber med norskopplæring og har gjennom årene hatt *mange* elever. Sykepleiere og leger har ofte jobb som helsefagarbeidere på sykehjem, men de aller fleste krever at de er ferdige med språknivå B1 først - det er nok norsk til å klare seg greit i hverdagen og på en arbeidsplass. De som ikke har helsefaglig utdannelse, jobber ofte i matbutikker, med renhold, i klesbutikker, Burger King osv - jobber som ikke krever lang utdannelse, men der de får praktisert norsk. Hvis nordmenn hadde visst hvor mange ingeniører, forskere og jurister som slår inn matvarene deres i kassa, hadde nok mange blitt overrasket 😉

Å jobbe som spansklærer tror jeg det bare er å slå fra seg, med mindre man faktisk er lærer fra før. Men man må fortsatt kunne godt norsk for å lære bort spansk til norske elever. Og for å bli lærer kreves minst nivå C1, helst C2 på norsken din.

Det går an å finne en jobb, men man må ikke være kravstor! Husk at alle jobber er bedre enn ikke å ha jobb, og man lærer norsk mye fortere hvis man får brukt det i hverdagen.

(Nivåene er forøvrig A1-A2-B1-B2-C1-C2-C3. Et nivå tar i gjennomsnitt et halvt år; noen tar det kjappere, andre bruker lang tid).

Skrevet

Av erfaring kan jeg si at det er himla vanskelig. Min samboer er portugisisk og snakker og skriver 5 språk flytende, har søkt pp hundrevis av jobber uten napp. Han snakker og skriver norsk ganske bra. Søker på alt mellom himmel og jord men får ikke intervju en gang.

Skrevet

Bor dere i en stor by da ? :/ hvordan får han bli i landet uten å jobbe?

Skrevet

Vi bor utenfor Kristiansand. Han har permanent oppholdstillatelse og har bodd i Norge lenge nok til å ha alle rettigheter. Han har deltidsjobb som ekstrahjelp nå, mens han søker andre jobber i tillegg naturligvis. Det har vært helt håpløst i mange år, har prøvd det meste men det nytter ikke å få seg jobb. Noen plasser kom han inn på intervju men ble sendt hjem igjen da de så at han var utlending (noe de burde skjønt fra navnet hans forøvrig).

Skrevet

Er det vanskelig for en spansktalende men arbeidsivrig person å få jobb i Norge ? Som lærer seg norsk ?

Mannen til venninna mi slet veldig.

Har han noen utdanning?

Anonymous poster hash: 57ed5...ba5

Skrevet

Veldig trist det er sånn, jeg mener at i større byer så får man lettere jobb gjerne gjennom kontakter osv. Det yrket han er flink i er ikke viktig med kommunikasjon, men lærer seg norsk og han flytter til Norge snart så håper jeg at han kan få seg jobb.. slitsomt å pendle, reise mye fram og tilbake for å være sammen. Nå er vi forlovet men venter med å gifte oss til han har fått seg jobb her først :)

Skrevet

Er han chilener?

Anonymous poster hash: 59c29...c95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...