Gå til innhold

Huseier. hvor langt tilbake kan de kreve....

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner har sagt opp leieforholde sitt og flyttet.

Huseier har A-konto på strømmen og kun måler på hele huset ikke på utleier leiligheten.

Huseier har selv valgt og ikke regne ut a-konto på 4 år.

Nå mener denne huseieren at det skal betales 14000kr av depositumet for strøm. Det har blitt betalt strøm hver måned ellers etter en fast pris som huseier har kommet med, og selv valgt og ikke justere prisen fordi han ikke har hatt avregning.

Hvor langt tilbake kan han kreve strømbetaling?

Noen som vet og evt har en nettside de kan henvise til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ville jeg meldt meg inn i Leieboerforeningen asap og bedt om hjelp.

Jeg kan ikke det lovmessige rundt dette, men har litt erfaring fra å leie selv.

Det meste kommer an på hva som står i kontrakten - vet du hva kontrakten sier?

I tillegg så tviler jeg sterkt på om huseier har noe som helst å komme med siden utleieleiligheten ikke har egen måler - for da kan heller ikke huseier bevise at leietaker har brukt mer.

Google litt, du finner mye info på nettet, bl.a. fra Leieboerforeningen, Huseierforbundet (eller hva de heter) og også noen advokatfirma har lagt ut informasjon. Les også Husleieloven nøye, den sier hva som kreves av kontrakter, hva som er inkludert, hva som må spesifiseres osv.

Jeg tror ikke denne huseieren har noen sak så lenge leietaker har betalt avtalt husleie som skulle inkludere strøm ift. kontrakt. Huseier kan ikke i ettertid komme med en nytt premiss. Dette er trolig en huseier som bare prøver seg. Men selvfølgelig, det gjør jo at depositumet blir "gissel" inntil tvisten er løst. Husleietvistutvalget eller Forliksrådet er veien å gå om huseier ikke gir seg.

Anonymous poster hash: db43e...cd8
Skrevet

Her ville jeg meldt meg inn i Leieboerforeningen asap og bedt om hjelp.

Jeg kan ikke det lovmessige rundt dette, men har litt erfaring fra å leie selv.

Det meste kommer an på hva som står i kontrakten - vet du hva kontrakten sier?

I tillegg så tviler jeg sterkt på om huseier har noe som helst å komme med siden utleieleiligheten ikke har egen måler - for da kan heller ikke huseier bevise at leietaker har brukt mer.

Google litt, du finner mye info på nettet, bl.a. fra Leieboerforeningen, Huseierforbundet (eller hva de heter) og også noen advokatfirma har lagt ut informasjon. Les også Husleieloven nøye, den sier hva som kreves av kontrakter, hva som er inkludert, hva som må spesifiseres osv.

Jeg tror ikke denne huseieren har noen sak så lenge leietaker har betalt avtalt husleie som skulle inkludere strøm ift. kontrakt. Huseier kan ikke i ettertid komme med en nytt premiss. Dette er trolig en huseier som bare prøver seg. Men selvfølgelig, det gjør jo at depositumet blir "gissel" inntil tvisten er løst. Husleietvistutvalget eller Forliksrådet er veien å gå om huseier ikke gir seg.

Anonymous poster hash: db43e...cd8

Tusen takk.

Det var eksen til typen som for noen år tilabke skrev kontrakten og den er borte, huseier kan ikke finne sin.

da er det vel ugyldig. Mener også at kontrakten er gått ut på dato. 

I avtalen var  det et fast beløp i mnd, også skulle huseier ha avregning hvert år, evt justere pris etter det, dette har han ikek fulgt opp.

Anonymous poster hash: 91e5a...728

Skrevet

En jeg kjenner har sagt opp leieforholde sitt og flyttet.

Huseier har A-konto på strømmen og kun måler på hele huset ikke på utleier leiligheten.

Huseier har selv valgt og ikke regne ut a-konto på 4 år.

Nå mener denne huseieren at det skal betales 14000kr av depositumet for strøm. Det har blitt betalt strøm hver måned ellers etter en fast pris som huseier har kommet med, og selv valgt og ikke justere prisen fordi han ikke har hatt avregning.

Hvor langt tilbake kan han kreve strømbetaling?

Noen som vet og evt har en nettside de kan henvise til?

Hvis leietakeren har betalt strøm gjennom leieforholdet, så kan ikke utleier kreve betalt for strøm med tilbakevirkende kraft nå.

Anonymous poster hash: 33102...e09

Skrevet

Tusen takk.

Det var eksen til typen som for noen år tilabke skrev kontrakten og den er borte, huseier kan ikke finne sin.

da er det vel ugyldig. Mener også at kontrakten er gått ut på dato. 

I avtalen var  det et fast beløp i mnd, også skulle huseier ha avregning hvert år, evt justere pris etter det, dette har han ikek fulgt opp.

Anonymous poster hash: 91e5a...728

Husleieloven gjelder.

Anonymous poster hash: 33102...e09

Skrevet

Hvis utleier egentlig skulle sendt et berettiget krav tror jeg foreldelsesfristen er 3 år.

Anonymous poster hash: 82d42...88c

Skrevet

Hvis utleier egentlig skulle sendt et berettiget krav tror jeg foreldelsesfristen er 3 år.

Anonymous poster hash: 82d42...88c

Men så lenge kontrakten legger ansvaret for årlig avregning og justering på huseier, og huseier ikke har benyttet denne muligheten, så er det vel bare det siste året som kan avregnes?

Uansett høres det suspekt ut. Enten har leiligheten egen måler, eller så betaler man fast strømpris. Har man betalt den til enhver tid avtalte prisen for strøm kommer utleier ingen vei med kravet sitt!

Anonymous poster hash: b9f4b...2dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...