Gå til innhold

Gemini er du her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 74fae...1f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg savner bustetroll :(

Anonymous poster hash: e8237...ae8

Skrevet

Jeg mener deg ja😊

Jeg har bare et spm til deg ang HPV virus. Håper du gidder å lese og ta deg tid til å svare. Syns du er så flink 😊

Altså: for et halvt år siden tok jeg celleprøve som viste små celleforandringer og HPV virus. Hun ville ha meg tilbake 6 mnd senere for ny celleprøve. Den 2. har jeg nå tatt og fått svar på i dag. Celleprøven var fin, men HPV var der fortsatt. Derfor ville hun ha meg inn til og ta en vevsprøve neste uke.

Jeg går til en dyktig privat gyn som bruker innvendig ul ved alle undersøkelsene. Hun sa sist jeg var der at alt så virkelig helt tipp topp ut, så hun ville være temmelig overrasket dersom noe skulle være alvorlig galt. Glatt og fin livmorhals tupp (eller hva d er), og ellers ingenting og se.

Men likevel så er jeg så redd for denne vevsprøven! Tenk om de finner noe langt inn i vevet? Hva skal de se etter, og tror du det kan skje at noe kan ha utviklet langt for det om gyn syns alt så fint ut?

Hilsen småhysterisk hypokonder med HPV virus (som jeg har hatt i mange år).

Skrevet

Huff er så fælt. Skal ta vevsprøve jeg og.

Masse lykke til 😊

Jeg er ikke Gemini forresten

Anonymous poster hash: a575b...2b6

Skrevet

Skal du? Har du også HPV? Celleforandringer?

Hi

Skrevet

Skal du? Har du også HPV? Celleforandringer?

Hi

Har hpv. Men aldri hatt celleforandringer

Aner ikke hvorfor jeg skal 😣😣

Skrevet

Hvordan har du fått vite d egentlig, at du har HPV dersom du aldri har hatt celleforandringer? Trodde bare at man ble testet for HPV dersom man hadde celleforandringer..?

Skrevet

Persisterende HPV infeksjon kan forårsake celleforandringer. Du sier du har hatt HPV i mange år? Har du testet deg tidligere eller hatt celleforandringer tidligere? Normalt så ordner kroppen opp selv og kvitter seg viruset som igjen gir normale celler.

Siden kroppen ikke har kvittet seg med viruset så ønsker de å se om de går glipp av celleforandringer som kan ligge litt lenger ned. Dette er veldig sjeldent da celleforandringer dypt i vevet dytter disse cellene opp til overlaten underveis i celledelingen (som skjer hele tiden i kroppen våres). Det er disse cellene vi sjekker når vi tar celleprøve.

Syns du skal senke skuldrene når du er påvist normale celler i overflaten. Fine overflater som gyn sier er også en god indikasjon at alt er som det skal. Hvis du har tatt celleprøver regelmessig, hvert 3.år, så vil du behandle eventuelle celleforandringer lenge før det utvikler seg til kreft da det normalt tar 10-12 år å utvikle livmorhalskreft fra tidlige celleforandringer. Skulle det vise seg at du har celleforandringer lenger nede i vevet så vil dette området fjernes ved hjelp av laser (konisering).

At du tas inn for en biopsi skla du ikke være redd for men kun føle som en entra trygghet da evt underliggende celleforandringer blir tatt tidlig.

Dette ble et rotete svar ser jeg men ligger syk på sofaen :-/

Slapp helt av og tenk heller på at det er flott at du får dette tilbudet.

Lykke til!

Skrevet

Hvordan har du fått vite d egentlig, at du har HPV dersom du aldri har hatt celleforandringer? Trodde bare at man ble testet for HPV dersom man hadde celleforandringer..?

Jeg aner ikke.

Var hos privat gynekolog. Tok celleprøve. I brevet sto det at prøven var fin, men har hpv.

Tok ny prøve 6 mnd senere. Samme svar. Må ta vevsprøve... vet ikke mer

Skrevet

Tusen millioner takk for utfyllende svar, gemini😊 Ja nå slapper jeg faktisk mye bedre av!

Jeg har hatt samme partner i 10 år, så regner nesten med at jeg må ha hatt d lenge. Har aldri hatt celleforandringer tidligere.

Ja d er sant at d er en trygghet at d blir fulgt så godt opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...