Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #1 Skrevet 9. november 2016 Hvis en kvinne kommer feks og betror seg til legen at hun er redd for livet eller vold ? Vil hun få vite om han gjør dette da? Anonymous poster hash: d9eb7...1da
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #2 Skrevet 9. november 2016 Legen har taushetsplikt. Han kan ikke melde til politiet så lenge pasienten motsetter seg det. Eneste unntaket er hvis han mistenker misbruk av barn. Anonymous poster hash: 4677f...21c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #3 Skrevet 9. november 2016 OK takk jeg snakket med legen om min frykt for eksen og trusler men han prøvde å berolige meg med at det kanskje ikke er så gale som jeg tror Anonymous poster hash: d9eb7...1da
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #4 Skrevet 9. november 2016 Legen har taushetsplikt, men har også meldeplikt. Er det snakk om vold og det er barn i husstanden har han meldeplikt. Anonymous poster hash: 43e97...d65
Gjest Antarctica Skrevet 9. november 2016 #5 Skrevet 9. november 2016 Legen har taushetsplikt, men har også meldeplikt. Er det snakk om vold og det er barn i husstanden har han meldeplikt. Anonymous poster hash: 43e97...d65 Også til BV.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #6 Skrevet 9. november 2016 Legen har taushetsplikt. Han kan ikke melde til politiet så lenge pasienten motsetter seg det. Eneste unntaket er hvis han mistenker misbruk av barn. Anonymous poster hash: 4677f...21c Dette stemmer ikke. Legen har både taushetsplikt OG meldeplikt. Meldeplikt til politi og brannvesen dersom det er fare for skade på person eller eiendom, eller ved fare for liv eller alvorlig helseskade. Og meldeplikt til barnevern ved mistanke om mishandling eller alvorlig omsorgssvikt. Anonymous poster hash: 916c8...cd1
Gjest Antarctica Skrevet 9. november 2016 #7 Skrevet 9. november 2016 Og alle skuddsår legen behandler skal meldes.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #8 Skrevet 9. november 2016 Og alle skuddsår legen behandler skal meldes. Ikke hvis pasienten ikke vil og hvis det ikke er fare for hevn/gjentagelse. Anonymous poster hash: c9a04...17e
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #9 Skrevet 9. november 2016 Fra Legetidsskriftet 2003: "Dersom en lege mener det er fare for en kvinnes liv eller helbred, viker altså taushetsplikten. Opplysningsplikten i henhold til § 31 kan også inntre i disse situasjonene." http://tidsskriftet.no/2003/08/rett-og-urett/nar-skal-og-nar-kan-legen-gi-pasientopplysninger-til-politiet En nyere link, 2011: http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/Legens-ansvar/Lege-og-pasient/Taushetsplikt/Viktigste-unntak-fra-legers-taushetsplikt-/Opplysningsplikt/ Anonymous poster hash: faccc...fbd
Gjest Antarctica Skrevet 9. november 2016 #10 Skrevet 9. november 2016 Ikke hvis pasienten ikke vil og hvis det ikke er fare for hevn/gjentagelse. Anonymous poster hash: c9a04...17e Hevn? Det er da ikke en del av bildet. Leger sitter ikke og vurderer pasientens hevntrang.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #11 Skrevet 9. november 2016 Leger og annet har taushetsplikt dersom de mener ditt eller Andrea liv er i fare Anonymous poster hash: 99cd0...494
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #12 Skrevet 9. november 2016 Hevn? Det er da ikke en del av bildet. Leger sitter ikke og vurderer pasientens hevntrang. Det hender at pasienter sitter og roper at de skal ta hevn jo. Anonymous poster hash: c9a04...17e
Gjest Antarctica Skrevet 9. november 2016 #13 Skrevet 9. november 2016 Det hender at pasienter sitter og roper at de skal ta hevn jo. Anonymous poster hash: c9a04...17e Eh, ja, det hender sikkert. Men de som IKKE roper skal også meldes inn.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #14 Skrevet 10. november 2016 Leger og annet har taushetsplikt dersom de mener ditt eller Andrea liv er i fare Anonymous poster hash: 99cd0...494 Nei, er det fare for liv så oppheves taushetsplikten, da plikter man å melde fra iflg. straffeloven og ene paragrafen i helsepersonelloven. Anonymous poster hash: faccc...fbd
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #15 Skrevet 10. november 2016 OK takk jeg snakket med legen om min frykt for eksen og trusler men han prøvde å berolige meg med at det kanskje ikke er så gale som jeg tror Anonymous poster hash: d9eb7...1da Forsto jeg rett. Legen tok ikke din frykt på alvor? Fortalte du dette til legen fordi du håpet han ville ta affære og hjelpe deg? At han ville melde til politiet? Anonymous poster hash: fa491...731
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #16 Skrevet 10. november 2016 Nei for å forklare hvorfor jeg "gjemmer" meg hjemme hver dag... psykologen tok dette litt på alvor og har litt hjelp men ellers så hemmer frykten min meg stort sett.. han mente jeg ikke bør la han ta makten over livet mitt osv Anonymous poster hash: d9eb7...1da
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #17 Skrevet 10. november 2016 Og alle skuddsår legen behandler skal meldes. Det er feil. I Norge skal også kriminelle kunne bruke helsetjenester uten frykt for å bli meldt. Alternativet er jo at de ikke tør å oppsøke hjelp og dør av skadene feks. Anonymous poster hash: c9a04...17e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #18 Skrevet 10. november 2016 Og alle skuddsår legen behandler skal meldes. Det er feil. I Norge skal også kriminelle kunne bruke helsetjenester uten frykt for å bli meldt. Alternativet er jo at de ikke tør å oppsøke hjelp og dør av skadene feks. Anonymous poster hash: c9a04...17e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå