Gå til innhold

Hjelp! Hvilken rase passer oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Vi er en familie på fire, med en jente på straks ett år og en katt. I det siste har eg sett og kikket på å skaffe oss en hund/unghund som turkamerat, da mannen ikke er noe ivrig. Da gjerne ut i skog og mark og på fjellet noen ganger i uken og resten rolige lufteturer. Hunden må være allergivennlig, lettlært og heller ikke være noe særlig høyere enn til kneet. Eg har erfaring med hunder før, så eg vet hva det vil innebære. Har dere noen erfaringer med familie-vennlige hunder og kan anbefale meg noen raser?  :blomst:

Anonymous poster hash: 1662d...f22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dansk svensk gårdshund ❤

Anonymous poster hash: 49ef4...18c

Skrevet

Bichon Havanais

Anonymous poster hash: 9b320...978

Skrevet

Dansk svensk gårdshund ❤

Anonymous poster hash: 49ef4...18c

Ikke allergivennlig rase

Anonymous poster hash: 9b320...978

Skrevet

Anbefaler dere å teste canis sin rasevelger 😊

Anonymous poster hash: e8c63...e2a

Skrevet

Dverg- eller mellompuddel kanskje? De er små, letlærte og allergivennlige. Men vær obs på at allergivenlig ikke betyr allergifri, og at det er forskjell fra allergiker til allergiker når det gjelder om, og hvor my,e de reagerer på allergivennlige hunder. Noen kan også reagere på en allergivennlig rase, men ikke på en annen. Når du har funnet ut hvilke rase du helst ønsker deg, bør du snakke med en oppdretter og spørre om du, og den som er allergisk hvis det ikke er deg, kan komme på besøk å være en stund for å teste ut om allergikeren reagerer påden aktuelle rasen.Hvis det går bra å være på besøk ,kan det være lurt å låne en hund i noen dager før dere bestemmer dere, så dere er helt sikker på at allergikeren ikke får plager av den rasen dere velger.

Anonymous poster hash: 3b813...2d1
Skrevet

Sjekk rasevelgeren på canis.no. Etter det, velg en HUND, en skikkelig hund, ikke en veskehund,skal m verken tåler regnvær eller snø. Dessuten, velg en rasehund, en som er/kan registreres i NKK., unngå bastardene.

Min hund er skikkelig allergiuvennlig, så den rasen skal jeg ikke anbefale. Det viktigste er egentlig å velge en rasehund, en som kan/registrert i NKK. Bastarder har vi nok av.

Anonymous poster hash: 78cc8...173

Skrevet

Sjekk rasevelgeren på canis.no. Etter det, velg en HUND, en skikkelig hund, ikke en veskehund,skal m verken tåler regnvær eller snø. Dessuten, velg en rasehund, en som er/kan registreres i NKK., unngå bastardene.

Min hund er skikkelig allergiuvennlig, så den rasen skal jeg ikke anbefale. Det viktigste er egentlig å velge en rasehund, en som kan/registrert i NKK. Bastarder har vi nok av.

Ville på ingen måte hørt på dette.

Små hunder er like mye hund som store hunder. Mange av de smarteste rasene er små. De fleste små blandingshunder er ofte friskere enn de renrasede hundene. Rasehunder har også blitt til ved blanding ;)

Kanskje en mellompuddel eller puddelmix hadde vært noe? Jeg har en toypuddelmix, som godt tåler 3 timer i fjellet. Men han tar ikke lenger turer enn det, og litt kortere om vinteren. En mellompuddel klarer nok mer.

Anonymous poster hash: ff0e2...815

Skrevet

Bichon havanais, ja.

Anonymous poster hash: 217f6...aaa
Skrevet

Hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men naboen har en mellompuddel og jeg har aldri likt denne rasen noe særlig. Naboens hund har omvendt meg. Hun er altså verdens nydeligste snilleste hund. Så flink med barna og så kjærlig og kosete. Har lånt henne med meg på joggeturer og hun orker å løpe langt, i tillegg er hun en skikkelig sofagris.

Anonymous poster hash: 38ec7...f85

Skrevet

Pisspreik!

Det er avl etter menneskers syke utseendestandard som ødelegger hundene. Mange raser er jo fullstendig ødelagt helsemessig fordi vi av en aller annen latterlig grunn har fått det for oss at de skal se sånn og sånn ut.

Anonymous poster hash: 2d6e1...44a

Skrevet

Shih Tzu! Ikke tenk så mye på pelsen, den kan godt klippes kort og holdes kort. (de røyter også lite)

Har flere av de i familien, og de er lett lærte, allergivennlige, svært lite sykdom, små i størrelse men likevel robuste og orker lange turer. Veldig snille og flinke med barn(min hyperaktive høyrøstede 4 åring går veldig godt sammen med disse hundene).

Anbefales ofte som familiehund og for uerfarne.

Anonymous poster hash: 12edb...a66
Skrevet

Jeg hadde valgt puddel og lært meg å klippe de til en penere sveis enn utstillingssveisen. De er allsidige, kan være skikkelige turhunder, men også sofagriser. Stille og rolige!

Skrevet

Havanese

Portugisisk vannhund (er litt større, men en skikkelig artig bikkje)

Puddel

Anonymous poster hash: 69d85...156
Skrevet

Leser gjennom her og skjønner eg har unnlatt noe VIKTIG. Eg har hatt hund før, en shih-tzu-tibbe blanding. Hun var derimot allerede 5år og omplasseringshund fra et nok ikke så godt hjem. Vi måtte passe på henne hele tiden, hun bjeffet mye og ofte og var resertvert mot de hun ikke kjente. Skulle man klappe var det knapt noen steder som var godkjent og hun haatet både bading, klipping og negleklipping. Et rent helvete til slutt - noe som gjør at eg straks avskriver de rasene. Eg er heller ikke veldig ivrig for enorm pelsstell, som eg synes shih tzu er for eksempel, men skjønner om den skal være allergi-vennlig må den være det... har hørt staffordshire bullterrier skal være en fantastisk familiehund, men eg sliter å se bort fra det tøffe ytre. Og så har eg heller ikke vært rundt noen for å vite hvordan de faktisk er... Eg har sett litt på Beagle og West highland white terrier, men det er ikke så mange som har disse hundene tror eg, det virker sånn. Noen andre tips?

Skrevet

Men du avskriver rasene på en dårlig erfaring med et forferdelig utgangspunkt her da.

Hvis du derimot får deg en renraset hund fra gode oppdrettere hvor valpen er 12 uker, har du jo noe helt annet. Du former jo hunden, venner den til barn, dusj, pelsstell etc... Det er ikke sånn at den og den rasen er sånn, men de KAN bli sånn. Det er jo veldig opp til eier også.

Skrevet

Men du avskriver rasene på en dårlig erfaring med et forferdelig utgangspunkt her da.

Hvis du derimot får deg en renraset hund fra gode oppdrettere hvor valpen er 12 uker, har du jo noe helt annet. Du former jo hunden, venner den til barn, dusj, pelsstell etc... Det er ikke sånn at den og den rasen er sånn, men de KAN bli sånn. Det er jo veldig opp til eier også.

Ja, det er sant nok. Men nå har eg relativt dårlig erfaring med "veskehunder", og den størrelsen blir også for liten for oss. Eg forstår godt en ikke skal dra hele rasen under en kam, men noen egenskaper er allikevel gjeldende hos de fleste. Det eg prøver å finne ut er hvilken rase som kan passe oss. De eg faller for er enten pågrunn av det ytre, som ikke er godt nok selvfølgelig, eller så er det en rase knapt noen avler på i Norge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...