Gå til innhold

Jul og skilte besteforeldre


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kona og jeg har feiret jul sammen i flere år nå, og det dukker stadig opp et problem når julen nærmer seg. Nemlig, hvor skal man være? Mine svigerforeldre er gift og har vært det i alle år, så kona mi har vært vant til å feire hos tanta si hver julaften frem til vi begynte å være sammen denne dagen. Selv har jeg skilte foreldre, og de har vært skilt siden jeg var fem år. Jeg og broren min feiret da annenhvert år med mamma og pappa, og det fungerte fint til jeg begynte å feire med kona.

 

Så nå er det slik at jeg og kona og våre to små barn feirer annenhvert år hos denne tanta hennes med hele storfamilien der, og annenhvert år med enten moren eller faren min. Men siden de er skilt så har det gått fire år mellom hver gang de har fått se barnebarna på julaften. Ingen av de har noengang tatt iniativet til å be den andre, så da har det blitt sånn, frem til i år, hvor jeg fikk overtalt moren min til at vi kunne be faren min til henne...

 

Problemet er jo at det egentlig var faren min sin tur til å "ha" oss på julaften i år, og han hadde håpet at vi kunne komme ned til han og feire jul hos han sammen med han og hans kjæreste. Problemet er jo at da risikerer moren min å bli sittende alene på julaften, så det hadde vært mye enklere om min far ville kommet til min mor. Han ønsker å ha oss for seg selv på julaften virker det som

 

Som dere ser, så er dette rimelig komplisert, og mange lurer sikkert på hvorfor ikke bare vi kan invitere, og så kan de som vil komme. Dette kunne vi gjort, om det ikke hadde vært for at kona mi har en kronisk sykdom som veldig lett kan slå ut ved anledninger hvor det blir mye stress og mas rundt henne, og at hun da hadde risikert å bli sengeliggende hele julaften i stedet for å kunne kose seg med barna sine, fordi hun har stått på pinne for at andre skal ha det bra. Sier jeg kan gjøre det meste, men hun vet det blir mye på henne uansett.

 

Andre som sliter med julekabalen, som har noen gode tips?



Anonymous poster hash: 10867...275
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inviter hjem til dere. Du tar hovedbyrden med forberedelser og alle hjelper med maten.

 

Anonymous poster hash: ed5c6...a28

Skrevet

Hvor skal broren din? Kan han være hos moren deres?

 

Kan moren din være sammen med andre familiemedlemmer?

 

Hvordan har dere gjort det de andre årene dere har vært hos faren din.

 

Jeg skjønner at foreldrene dine ikke vil feire jul sammen. Selv om mine, som er skilt, har feiret hver eneste julaften sammen siden de var 22 år.

Hva med fars nye kjæreste, risikerer hun å bli sittende alene på julaften om faren din feirer sammen med moren din?

 

Jeg synes i utgangspunktet at foreldrene dine er voksne mennesker som må klare seg selv. Jeg tenker at det er ikke er ditt problem å legge kabalen for moren din.

 

Anonymous poster hash: d0f52...1ca

Skrevet

Vi inviterer til oss, selvfølgelig skal ingen sitte alene på julaften!

 

Jeg har ME, så jeg skjønner det med belastningen på henne, her løser vi det ved å ha ganske lave skuldre og å samarbeide

 

Vi dekker bordet med ungene dagen før de synes det er kjempekoselig å hjelpe til med det, legge på fine servietter osv

 

På selve dagen lager vi ribba, og den gjør deg jo selv i ovnen. Når den er ferdig lager mannen og svigermor sausen. Potetene og grønnsakene kommer ferdig i gryter fra en eller annen, riskremen står som regel mamma for.

 

Kona trenger ikke kave mer enn nødvendig. Hvor mange blir det da, tre gjester? Din far, kjæresten hans og din mor?

 

Anonymous poster hash: 965c8...645

Skrevet

Det løser ikke dagens kabal, men hva med å feire jul med faren din, moren din og svigerforeldre dine hvert tredje år? Da går det ikke like lenge mellom hver gang foreldrene dine får feiret med barnebarna sine.

 

 

Anonymous poster hash: d0f52...1ca

Skrevet

Inviter hjem til dere. Så kan noen ta med ribba og andre dessert eller lignende. Så blir det ikke så mye på dere. Svklar på forhånd hva som forventes av hver av dere.

Hadde litt lik situasjon som dere, da valgte vi å feire alene julaften for så å tilbringe resten av julen med familie og frem og tilbake osv

 

Anonymous poster hash: 8ae30...db9

Skrevet

 

Kona og jeg har feiret jul sammen i flere år nå, og det dukker stadig opp et problem når julen nærmer seg. Nemlig, hvor skal man være? Mine svigerforeldre er gift og har vært det i alle år, så kona mi har vært vant til å feire hos tanta si hver julaften frem til vi begynte å være sammen denne dagen. Selv har jeg skilte foreldre, og de har vært skilt siden jeg var fem år. Jeg og broren min feiret da annenhvert år med mamma og pappa, og det fungerte fint til jeg begynte å feire med kona.

 

Så nå er det slik at jeg og kona og våre to små barn feirer annenhvert år hos denne tanta hennes med hele storfamilien der, og annenhvert år med enten moren eller faren min. Men siden de er skilt så har det gått fire år mellom hver gang de har fått se barnebarna på julaften. Ingen av de har noengang tatt iniativet til å be den andre, så da har det blitt sånn, frem til i år, hvor jeg fikk overtalt moren min til at vi kunne be faren min til henne...

 

Problemet er jo at det egentlig var faren min sin tur til å "ha" oss på julaften i år, og han hadde håpet at vi kunne komme ned til han og feire jul hos han sammen med han og hans kjæreste. Problemet er jo at da risikerer moren min å bli sittende alene på julaften, så det hadde vært mye enklere om min far ville kommet til min mor. Han ønsker å ha oss for seg selv på julaften virker det som

 

Som dere ser, så er dette rimelig komplisert, og mange lurer sikkert på hvorfor ikke bare vi kan invitere, og så kan de som vil komme. Dette kunne vi gjort, om det ikke hadde vært for at kona mi har en kronisk sykdom som veldig lett kan slå ut ved anledninger hvor det blir mye stress og mas rundt henne, og at hun da hadde risikert å bli sengeliggende hele julaften i stedet for å kunne kose seg med barna sine, fordi hun har stått på pinne for at andre skal ha det bra. Sier jeg kan gjøre det meste, men hun vet det blir mye på henne uansett.

 

Andre som sliter med julekabalen, som har noen gode tips?

 

Anonymous poster hash: 10867...275

 

Kan ikke se at det er noe problem. Dere har delt dere annet hvert år på din og hennes side og du har skilt famile og deler ditt år opp i to. Fortsett med det.

Broren din er vel sammen med moren din i år?

Forstår godt at konen din som er syk vil ha muligheten til å dra hjem til tomt hus om hun blir dårlig og ikke ha gjester der. unasett hvor mye andre sier de skal gjøre alt bruker det ikke bli slik.

 

Anonymous poster hash: c2429...250

Skrevet

Vi har feiret juleaften hjemme hos oss flere ganger. Det ene året var jeg veldig dårlig. Jeg hadde forbud mot annet enn å ligge og fikk "disp" akkurat under måltidet fra legen. Da gjorde vi det slik: Mannen min dekket bord og gjorde i stand all pynting osv osv og sørget for poteter og grønnsaker. Den ene moren vår tok med hovedretten og den andre tok med desserten.

 

Fungerte helt utmerket!

 

Nå feirer vi litt både her og der. Går på et vis på omgang. Vi deler faktisk litt på å lage de ulike rettene etter behovet hos den enkelte. F.eks. var vi hos mine foreldre i fjor. Da lagde svigermor desserten og småkakene og hadde med det. Vi slapp billig unna det året, men en annen gang er det kanskje vi som lager noe og har med.



Anonymous poster hash: 580d2...835
Skrevet

Mulig andre har foreslått dette.

 

Inviter alle hjem til dere og avtal med moren din at hun hjelper deg med mat osv.

Det som kan gjøres i stand dagene i forkant gjør du. Konen din må finne seg i og ikke gjøre nor denne dagen selv om dere er hjemme hos dere.

 

Jeg har tre kroniske diagnoser. Vi har julen hjemme hos oss og det er det beste for meg. Mannen lager mat og jeg bare pusler rundt. Jeg har store barn. Svigerforeldrene mine har ofte vært hos oss og svigermor er en virvelvind og suser rundt her når de kommer. Det som kan gjøres klart dagene før tar jeg litt nå og da.

I år gruver jeg meg for det kan se ut til at vi må til svigerforeldrene mine siden svigerfar er syk. Der er det lite og trangt. Vonde stoler å sitte på og det skal luftes hele tiden og jeg blir da sittende i trekk noe jeg tåler dårlig og får store smerter.

Har mest lyst til å bli igjen hjemme alene denne dagen for å slippe dette.

 

Anonymous poster hash: f091a...de4

Skrevet

Signerer det de andre har skrevet her. Inviter alle hjem til dere og folk får ha med seg det dere måtte spise på julaften, inkl kaker og snacks. Du hjelper selvsagt din kone med pådekning, pynt og annen hjelp. Alt går :)

Skrevet

Problemet er at selv om dere tydeligvis har en stilletiende avtale som gjør at i år er det din far sin "tur", så går du bak ryggen hans og avtaler med din mor at hun skal invitere ham.  Er ikke foreldrene dine voksne mennesker som kan ta ansvar for seg selv? Hva med dins fars kjæreste?  Har hun og din mor et så godt forhold at hun har lyst til å feire jul med din mor? Du sier at far ser ut til å ville ha dere "for seg selv". Det er kanskje ikke så rart ettersom det er fire år siden sist. Eller kanskje er det rett og slett sånn at kjæresten eller til og med han selv ikke synes at det er noen god ide.

 

Det er helt greitt å forandre juleplaner, men det bør gå på at dere bestemmer dere for å feire hjemme, eller at noen i en del av familien er syke og alene sånn at akkurat i år, må dere dra dit.  Jeg (og resten av familien), ville blitt kjempelei oss om svigers, som også rullerer mellom sine barn, plutselig kom et par måneder i forveien og sa at i år kommer de ikke til oss, de har bestemt at de og vi heller skal til Per og Kari. 

 

At foreldrene din bare får se ungene hver fjerde jul, er en del av det å være skilt. Og det skal i alle fall ikke gå utover din kones familie. Det er de ikke noen grunn til å lage nye styr ut av, men desto viktigere at din far nå får være sammen med dem, sånn som avtalen opprinnelig er.

 

Beklager, jeg skjønner ikke hva som er problemet. Du har lagd et problem, så da får du bare ordne opp i det. 

Skrevet

På tide å starte en ny tradisjon, jul i eget hus. Sluttet å dra til foreldrene mine da jeg fikk egne unger. Alle besteforeldre er til gjengjeld velkomne til å feire julen i vårt hjem hvis de vil.

 

Anonymous poster hash: 56b0e...a75

Skrevet

Når vi fikk unger bestemte vi oss for å være hjemme. Så da får de som vil komme, komme til oss. Her settes barna først og vi vil skape tradisjoner selv som de vil huske som fine uten noen form for stress.

Jeg er den som ikke skjønner hvorfor man absolutt må dra bort på julaften.

Kanskje det er lettere for kona di å slappe av hjemme. Og om det blir bare dere 4 så er jo det det viktigste uansett. Det er jo ikke mindre stress å drasse rundt på unger og gaver på julaften enn å ha det hjemme. Dere kan jo i det minste forsøke? Tenk så koselig for ungene å få være hjemme istedet. Er man flink til å planlegge litt skal ikke dette være noe problem.

 

Anonymous poster hash: 578d2...04a

Skrevet

Hvor skal broren din? Kan han være hos moren deres?

 

Kan moren din være sammen med andre familiemedlemmer?

 

Hvordan har dere gjort det de andre årene dere har vært hos faren din.

 

Jeg skjønner at foreldrene dine ikke vil feire jul sammen. Selv om mine, som er skilt, har feiret hver eneste julaften sammen siden de var 22 år.

Hva med fars nye kjæreste, risikerer hun å bli sittende alene på julaften om faren din feirer sammen med moren din?

 

Jeg synes i utgangspunktet at foreldrene dine er voksne mennesker som må klare seg selv. Jeg tenker at det er ikke er ditt problem å legge kabalen for moren din.

 

Anonymous poster hash: d0f52...1ca

De årene vi har vært hos faren min har vi vært sammen med han, hans "nye" kjæreste(de har vært sammen i 15 år) og hennes barn. Hun risikerer ikke å bli sittende alene,  hun har en stor familie, og hun ble også invitert til min mor. Broren min kunne selvsagt vært hos mamma, men han er der hvert eneste år når jeg og min familie er sammen med kona sin familie, og også de gangene vi har vært hos mamma. Så pappa har sett han like lite som oss og forventer vel kanskje da at han er med oss til han.

 

Nå kommer pappa til mamma i år, og det er jo greit nok det. Problemet blir hva skjer om 2 år, 4 år, 6 år osv? Hvor skal vi være da? Tror ikke pappa vil godta at vi alltid skal være hos mamma de julene vi er hos min familie, og det er for oss vanskelig å arrangere jul ut fra hva jeg skrev tidligere om konas sykdom

Skrevet

Vi inviterer til oss, selvfølgelig skal ingen sitte alene på julaften!

 

Jeg har ME, så jeg skjønner det med belastningen på henne, her løser vi det ved å ha ganske lave skuldre og å samarbeide

 

Vi dekker bordet med ungene dagen før de synes det er kjempekoselig å hjelpe til med det, legge på fine servietter osv

 

På selve dagen lager vi ribba, og den gjør deg jo selv i ovnen. Når den er ferdig lager mannen og svigermor sausen. Potetene og grønnsakene kommer ferdig i gryter fra en eller annen, riskremen står som regel mamma for.

 

Kona trenger ikke kave mer enn nødvendig. Hvor mange blir det da, tre gjester? Din far, kjæresten hans og din mor?

 

Anonymous poster hash: 965c8...645

Hun ha<r krystallsyken, og svimmelhetsanfallene blir ofte ekstra sterke på dager med mye stress. Hvis alle kommer så hadde vi blitt 8 stykker med oss fire, foreldrene mine, fars kjæreste og broren min

Skrevet

Det løser ikke dagens kabal, men hva med å feire jul med faren din, moren din og svigerforeldre dine hvert tredje år? Da går det ikke like lenge mellom hver gang foreldrene dine får feiret med barnebarna sine.

 

 

Anonymous poster hash: d0f52...1ca

Skulle gjerne gjort det, men kona mener at hun ikke skal få færre juler med sin familie fordi mine foreldre er skilt. Så da er man like langt

Skrevet

 

Vi har feiret juleaften hjemme hos oss flere ganger. Det ene året var jeg veldig dårlig. Jeg hadde forbud mot annet enn å ligge og fikk "disp" akkurat under måltidet fra legen. Da gjorde vi det slik: Mannen min dekket bord og gjorde i stand all pynting osv osv og sørget for poteter og grønnsaker. Den ene moren vår tok med hovedretten og den andre tok med desserten.

 

Fungerte helt utmerket!

 

Nå feirer vi litt både her og der. Går på et vis på omgang. Vi deler faktisk litt på å lage de ulike rettene etter behovet hos den enkelte. F.eks. var vi hos mine foreldre i fjor. Da lagde svigermor desserten og småkakene og hadde med det. Vi slapp billig unna det året, men en annen gang er det kanskje vi som lager noe og har med.

 

Anonymous poster hash: 580d2...835

 

Dette hadde nok vært det enkleste, å feire min familie og konas familie i sammen hjemme hos en eller annen. Men hos kona mi er det en stor familie som alltid har feiret sammen hos tanta hennes i alle år. De årene vi er der, er vi 14-15 stk. Å forvente at denne tanta skulle bedt alle fra min familie hvert år i tillegg, pluss da alle fra min svogers familie, hadde jo selvsagt ikke gått

Skrevet

Problemet er at selv om dere tydeligvis har en stilletiende avtale som gjør at i år er det din far sin "tur", så går du bak ryggen hans og avtaler med din mor at hun skal invitere ham.  Er ikke foreldrene dine voksne mennesker som kan ta ansvar for seg selv? Hva med dins fars kjæreste?  Har hun og din mor et så godt forhold at hun har lyst til å feire jul med din mor? Du sier at far ser ut til å ville ha dere "for seg selv". Det er kanskje ikke så rart ettersom det er fire år siden sist. Eller kanskje er det rett og slett sånn at kjæresten eller til og med han selv ikke synes at det er noen god ide.

 

Det er helt greitt å forandre juleplaner, men det bør gå på at dere bestemmer dere for å feire hjemme, eller at noen i en del av familien er syke og alene sånn at akkurat i år, må dere dra dit.  Jeg (og resten av familien), ville blitt kjempelei oss om svigers, som også rullerer mellom sine barn, plutselig kom et par måneder i forveien og sa at i år kommer de ikke til oss, de har bestemt at de og vi heller skal til Per og Kari. 

 

At foreldrene din bare får se ungene hver fjerde jul, er en del av det å være skilt. Og det skal i alle fall ikke gå utover din kones familie. Det er de ikke noen grunn til å lage nye styr ut av, men desto viktigere at din far nå får være sammen med dem, sånn som avtalen opprinnelig er.

 

Beklager, jeg skjønner ikke hva som er problemet. Du har lagd et problem, så da får du bare ordne opp i det. 

Som jeg sa, det er stor mulighet for at moren min blir sittende alene på julaften, og da tenkte vi at vi skulle slå sammen foreldrene mine i julen. Det er jo ikke slik at vi om to år ikke kommer til å invitere faren min selvom det da er såkalt moren min sin tur.

 

Man skulle tro at det var viktigere å se barnebarna annethvert år fremfor å se de alene hvert fjerde år. Og det er de som har valgt å skille seg, da må de også ta konsekvensene av det og godta at julefeiringen blir der vi har bestemt

Skrevet

Når vi fikk unger bestemte vi oss for å være hjemme. Så da får de som vil komme, komme til oss. Her settes barna først og vi vil skape tradisjoner selv som de vil huske som fine uten noen form for stress.

Jeg er den som ikke skjønner hvorfor man absolutt må dra bort på julaften.

Kanskje det er lettere for kona di å slappe av hjemme. Og om det blir bare dere 4 så er jo det det viktigste uansett. Det er jo ikke mindre stress å drasse rundt på unger og gaver på julaften enn å ha det hjemme. Dere kan jo i det minste forsøke? Tenk så koselig for ungene å få være hjemme istedet. Er man flink til å planlegge litt skal ikke dette være noe problem.

 

Anonymous poster hash: 578d2...04a

Kunne godtatt å ha jul kun oss fire om dette hadde skjedd de årene vi skal være sammen konas familie, men da vil hun garantert til denne tanta. Dessuten ønsker jeg å være sammen min familie på julaften og

Skrevet

Som jeg sa, det er stor mulighet for at moren min blir sittende alene på julaften, og da tenkte vi at vi skulle slå sammen foreldrene mine i julen. Det er jo ikke slik at vi om to år ikke kommer til å invitere faren min selvom det da er såkalt moren min sin tur.

 

Man skulle tro at det var viktigere å se barnebarna annethvert år fremfor å se de alene hvert fjerde år. Og det er de som har valgt å skille seg, da må de også ta konsekvensene av det og godta at julefeiringen blir der vi har bestemt

 

Får da håpe at de ser barnebarna sine andre ganger enn hver fjerde julaften. Besteforeldrene på den ene siden hos er sammen med barnebarna sine kun hvert fjerde år, og de har da et utmerket forhold til barnebarna og omvendt. Og både de og vi har flott julaftener de årene vi ikke ser hverandre. Vi har over 360 andre dager i året å ta av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...