Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #1 Skrevet 8. november 2016 Jeg har en kronisk syk mann med sykdom som fører til en del smerter. Han er satt på en del smertestillende, men nekter å ta de, og det medfører at han alltid er i dårlig humør. Jeg forstår at humøret ikke er på topp med smerter, men da må han jo for pokker ta medisinene sine. Han tar medisiner i perioder, men er livredd han skal bli avhengig, men i mine øyne er det bedre han blir avhengig og blir til å leve sammen med. Noen nye tabletter, som virket veldig godt, sluttet han med da han fant ut at de opprinnelig var antidepressiva, for han skulle ikke gå på medisiner som tullet til hode hans. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Han er så skeptisk til alt. Anonymous poster hash: be561...e98
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #2 Skrevet 8. november 2016 Tipper han har startet på sarotex? Da må du fortelle mannen din at et medikament som er laget for noe, like gjerne kan virke på andre ting. De med smerter kan gjerne få neurontin, som i utgangspunktet er antiepileptika, men all den bruken jeg har sett det til så har det vært for smertelindring. Sarotex er vel antidepressiva, men brukes OFTE mot smerter. Be mannen din ta en grundig prat med legen sin. Anonymous poster hash: 2de15...d6b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #3 Skrevet 8. november 2016 Finnes det en smerteenhet av noe slag der dere bor? Om han ikke ønsker medisiner - eller så lite som mulig, bør han jobbe med å takle smerten i hverdagen uten å komme i dårlig humør. Mange føler seg som noen helter når de ikke tar piller, men ærlig talt, det er ingen som kommer til å gi deg en klapp på skulderen eller en diplom for å være flink å ha vondt. Anonymous poster hash: b8014...578
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #4 Skrevet 8. november 2016 Var Sarotex ja. Han vet jo at medisinen kan brukes for både smerter og som antidepressiva. Problemet er at han tror at medisinen vil påvirke hode hans. Jeg har lest litt om Sarotex og når den tas som smertestillende så er det en veldig lav dose, men han vil fortsatt ikke ta de. Vi bor på landet, og må kjøre 2 mil bare for å komme til fastlegen og apotek. Smerteenhet har jeg aldri hørt om. Han oppfører seg jo som et barn. Frister nesten å behandle han som et, og lure pillene inn i maten hans. Anonymous poster hash: be561...e98
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #5 Skrevet 8. november 2016 Hva er det som feiler han da? Kanskje han kan ha nytte av et opphold på et "kursted" Svogeren min har akkurat hatt et opphold på Rauland, pga smerter og slitasje i bl.a skuldre. Der er det leger, fysioterapeuter, psykologer og erneringsfysiolog. Han sa etterpå at det var de beste ukene i hans liv, han fikk så god hjelp. Det finnes mange slike steder rundt omkring i landet. Anonymous poster hash: e1144...c77
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #6 Skrevet 8. november 2016 Har hatt lignende problem, bortsett fra at mannen min er bipolar. Han fikk stemningsstabiliserende medisiner som fungerer veldig bra, uten dem blir han fort i dårlig humør og får veldig kort lunte. Problemet var at han var skeptisk og "glemte" ofte å ta dem. Til slutt sa jeg at hvis jeg og barna skulle klare å leve sammen med ham så måtte han rett og slett ta medisinene sine, ellers gikk det ikke. Jeg hadde prøvd å overtale ham tidligere, forklare hvordan det var for oss osv, men det måtte et ultimatum til for at han skulle forstå alvoret. Nå tar han dem hver dag. Anonymous poster hash: 49306...7b6
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #7 Skrevet 8. november 2016 Sarotex kan virkelig tulle med hodet så synes ikke det er rart at han ikke vil ta den. Jeg gikk på laveste dose og fikk selvmordstanker... Har ikke noen depresjon, hverken før eller etter. Ble helt redd mine egne tanker. Anonymous poster hash: 62f03...857
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #8 Skrevet 8. november 2016 Sarotex kan virkelig tulle med hodet så synes ikke det er rart at han ikke vil ta den. Jeg gikk på laveste dose og fikk selvmordstanker... Har ikke noen depresjon, hverken før eller etter. Ble helt redd mine egne tanker. Anonymous poster hash: 62f03...857 Hva er "laveste" dose da? Ser på pillekrukka at han står på 20 mg. Han har jo tatt de flere uker uten det var noe problem. Det var først da han oppdaget at de i utgangspunktet var ment mot depresjon, det ble et problem. Anonymous poster hash: be561...e98
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #9 Skrevet 8. november 2016 Mannen er voksen, og må selv få bestemme om han vil ta smertestillende medisiner eller ikke. Du skal absolutt ikke begynne å lure i han medisiner, det ville i så fall vere et stort overtramp fra din side! Du har ikke noe med hva han tar og ikke tar av medisiner, det du har noe med er hvordan han behandler deg. Sett deg ned å snakk ordentilg med ham. Fortel ham at du skjønner at han har det vanskelig, men at han ikke kan fortsette å la det gå ut over deg. Ikke press på for at han skal ta medisiner, det er hans valg, men fortell ham gjerne at han er lettere å leve med når han tar medisiner, så kan han ta det med i sin egen overveiing. Så setter du et krav om at han må finne mestringsstrategier som gjør at smertene hans ikke går ut over deg. Det kan være å ta medisiner, men det kan også være tilrettelegging i hverdagen, f.eks. muligheten til å trekke seg vekk når det er ille, kanskje dere har et gjesterom eler en loftsstue som kan fungere som et "pauserom"? Du kan ikke kreve at han tar medisiner, men du kan kreve at han finner en måte å takle ting på slik at de ikke går ut over deg. Anonymous poster hash: a4c3d...88d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #10 Skrevet 8. november 2016 Var Sarotex ja. Han vet jo at medisinen kan brukes for både smerter og som antidepressiva. Problemet er at han tror at medisinen vil påvirke hode hans. Jeg har lest litt om Sarotex og når den tas som smertestillende så er det en veldig lav dose, men han vil fortsatt ikke ta de. Vi bor på landet, og må kjøre 2 mil bare for å komme til fastlegen og apotek. Smerteenhet har jeg aldri hørt om. Han oppfører seg jo som et barn. Frister nesten å behandle han som et, og lure pillene inn i maten hans. Anonymous poster hash: be561...e98 Sarotex brukes ikke som antideppressiva lenger, det var min lege kjapp med å fortelle meg. Jeg fikk de mot migrene Anonymous poster hash: 45526...6ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå