Gå til innhold

Sønnen min er så utrolig uansvarlig..... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 8 år. Grei og rolig gutt (stort sett).

Men...

Han tar ikke ansvar for noen av tingene sine... om han har svømming på skolen tar han ikke med gymbag hjem.. noen ganger får han beskjed om at den SKAL hjem dagen etter og andre har han fått beskjed om å dra tilbake å hente den...men det går ikke inn. Skjer hver uke. 

Samme kan sies om regler. Han bryter dem gang på gang, og blir sur og sint om det fører til konsekvens eller direkte straff. Det synes han er urettferdig. 

Andre materielle ting som er hans blir slengt rundt og jeg føler ikke han tar vare på noe som helst om ikke det er under press og mas fra oss voksne. 

INGENTING fungerer!!!! Vi har selvsagt forklart han viktigheten ved ting, han sier han skjønner der og da, men dagen etter er det det samme. Straff og naturlige konsekvenser funker ikke, han blir sur, noen ganger lei seg og dagen etter er det glemt. Belønningssystemer funker ikke, det virker så lenge det er aktivt og han får noe men så fort det er borte er det samme igjen. 

Forslag?

Er akkurat som han ikke forstår eller bryr seg om noe som helst...

Anonymous poster hash: 9a37f...619
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som min syvåring! Jeg vet heller ikke hva i alle dager jeg skal gjøre lenger, vi gir beskjeder tusenvis av ganger uten at det synker inn. Er helt fortvilet..

Anonymous poster hash: a4cab...337

Skrevet

Men...

Han tar ikke ansvar for noen av tingene sine... om han har svømming på skolen tar han ikke med gymbag hjem.. noen ganger får han beskjed om at den SKAL hjem dagen etter og andre har han fått beskjed om å dra tilbake å hente den...men det går ikke inn. Skjer hver uke. 

Samme kan sies om regler. Han bryter dem gang på gang, og blir sur og sint om det fører til konsekvens eller direkte straff. Det synes han er urettferdig. 

Andre materielle ting som er hans blir slengt rundt og jeg føler ikke han tar vare på noe som helst om ikke det er under press og mas fra oss voksne. 

INGENTING fungerer!!!! Vi har selvsagt forklart han viktigheten ved ting, han sier han skjønner der og da, men dagen etter er det det samme. Straff og naturlige konsekvenser funker ikke, han blir sur, noen ganger lei seg og dagen etter er det glemt. Belønningssystemer funker ikke, det virker så lenge det er aktivt og han får noe men så fort det er borte er det samme igjen. 

Forslag?

Jeg var slik selv når jeg var 8 år. Ble anklaget for å ikke bry meg, men det var faktisk slik at jeg helt glemte det. Gang på gang på gang....

Anonymous poster hash: 57317...128

Skrevet

Men...

Forslag?

Sånn var det her også!! Men nå er han straks 13 år og først nå har han blitt litt flinkere.. Glemmer fortsatt gymtøy og slikt, men flinkere med andre ting.

Han sier ofte: ja, men jeg får ikke gymbagen med meg hjem fordi det ikke er plass i sekken (men plass TIL skolen var det likevel plass, merkelig det der altså).

Jeg kjenner han så godt at jeg vet at det er fordi han gjerne vil fort ut av bygget når skoledagen er over. Og "glemmer" da å ha med seg bagen.

Før glemte han hver enste uke iallefall en bok på skolen som han skulle gjøre lekser i. Hver uke! Så hver uke var det alltid en lekse som ikke ble gjort.. Tok til slutt en telefon til læreren og ba om at de kunne minne han på å ta med alt. Noe de gjorde i en lang stund, før han endelig gjorde det selv.

Nå er det mest gymtøy som blir glemt igjen. Men nå ligger det Max 2 gymtøy igjen på det verste før han tar de med, i motsetning til 4-5. Er ikke rart han aldri hadde klær igjen i skapet for å si det sånn....

Vil tro det blir bedre nå fremover. Så bare å smøre seg med tålmodighet, og heller fortsette med "maset" til det sitter...

Anonymous poster hash: 39da8...17b

Skrevet

Barna dere beskriver kan jo være bare vimsete, glemsomme eller late, men det er faktisk også mulig at noen av dem har ADHD. Jeg har i hvertfall flere elever som er slik som dere beskriver, og de har ADD eller ADHD.

Anonymous poster hash: 25575...d3c

Skrevet

Tenker ADHD med en gang. Har en kjæreste gjennom 4 år som er sånn. tikker av mange av de samme tingene

Skrevet

Sønnen min er 18 og har fortsatt huet under armen. Han er bare totalt distré.

Anonymous poster hash: c3f9a...ba3

Skrevet

Jeg var slik selv når jeg var 8 år. Ble anklaget for å ikke bry meg, men det var faktisk slik at jeg helt glemte det. Gang på gang på gang....

Samme her ❤

Anonymous poster hash: 1d59b...8b8

Skrevet

Her har man da flere muligheter.

1) skriv opp det han skal huske med tusj eller kulepenn på hånda.

2) begynn å fortelle hva ting koster og at han må erstatte det som han glemmer som ikke blir med tilbake igjen. Lærer kan til en viss grad minne på gymtøy etc, men han må bare innarbeide seg rutiner først som sist.

Anonymous poster hash: 80862...10a

Skrevet

Forsøk å øv på visualisering. Fortell ham at når skoledagen er slutt reiser han seg fra pulten og går bort til den blå gymbagen sin og plukker den opp.

Få ham til å gjenta, og se for seg at han sksl gjøre det. Han må se for seg at han husker. Da er det lettere for ham.

Denne teknikken bruker jeg ofte selv. Gjentar for meg selv hvor jeg legger fra meg briller, nøkler, pengbok osv. Da husker jeg det bedre.

Det gjelder å finne teknikker som hjelper på å huske. Det nytter ikke med straff og kjeft.

Anonymous poster hash: 44f01...d2a

Skrevet

Det er ikke vondt ment fra hans side. Han kan jo ikke noe for at han faktisk glemmer det. Gi masse ros og oppmuntring når han først husker noe, glem straff. Det fører ingenting godt med seg. Snu på det, i stedet for å si: "sønnen min er så utrolig uansvarlig", si heller: "Hva kan jeg gjøre for å hjelpe sønnen min med dette?".

Kanskje er det dere som har gjort noe feil i tidlige år? Det er slik det er her. Sønnen min er surrete, men jeg gjorde det meste for han til han begynte på skolen, fordi det var enklest. Med de yngre søsknene er jeg mer bevisst. I dag hadde fireåringen pakket sekken sin og sto klar i gangen med alt han trengte lenge før vi skulle gå.

Anonymous poster hash: f09f4...0b6

Skrevet

Det er ikke så uvanlig at barn i denne alderen er vimsete altså.

Jeg har sagt til det kjedsommelige til mine barn: Hva er det siste du skal gjøre før du forlater garderoben på skolen?

Svar: Snu meg og se om det henger noe igjen på plassen min som skal være med hjem.

Det går inn til slutt ;)

12 og 15 åringene mine trenger jeg aldri "gjete" lenger, de husker alt på egenhånd.

9-åringen husker det meste, men jeg må av og til minne henne på ting.

7-åringen glemmer stadig, i går ble svømmetøyet igjen på skolen, men jeg regner med hun har det med seg i dag.

Anonymous poster hash: 74610...137
Skrevet

Min 8-åring er helt lik. Har ikke tall på hvor mange votter og luer han har mistet. Det bare forsvinner og han aner ikke hvor det har blitt av. Belønningssystem fungerer til en viss grad her også, så da er det bare og fortsette med det.

Anonymous poster hash: f90e1...e4c
Skrevet

Min 9 åring er helt lik.

Mister jakker, gensere, votter og luer.

Jeg ble så lei at jeg tok 300 kr av pengene hans og sa at om ikke noen av klærne dukker opp igjen så er de 300 kr mine!

Og vips så dukket det opp 3 gensere etter en uke 😉

Han har blitt mye flinkere nå.

Skrevet

Jeg har en flink, grei, intelligent osv 8-åring.

Beskrivelsen ligner litt..... altså å glemme både ditt og datt og alt ligger rundt om jeg ikke ber henne rydde eller av og til tar jobben med å rydde selv.  MEN hun er faktisk ganske flink til å ikke rote bort noe.....

Dette er langt fra noe ADHD-barn - for deg som antydet det. Hun kan konsentrere seg i timesvis og har klart det ihvertfall siden hun var 2, er høflig, oppfører seg osv.

Anonymous poster hash: 17cef...681
Skrevet

Jeg har en flink, grei, intelligent osv 8-åring.

Beskrivelsen ligner litt..... altså å glemme både ditt og datt og alt ligger rundt om jeg ikke ber henne rydde eller av og til tar jobben med å rydde selv.  MEN hun er faktisk ganske flink til å ikke rote bort noe.....

Dette er langt fra noe ADHD-barn - for deg som antydet det. Hun kan konsentrere seg i timesvis og har klart det ihvertfall siden hun var 2, er høflig, oppfører seg osv.

Anonymous poster hash: 17cef...681

Akkurat det høres veldig normalt ut, selv om det er frustrerende ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...