Gå til innhold

Trenger råd ang jentedrama

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter går i 4. klasse. Hun har to venninner som er ganske dominerende og manipulerende. De rakker ned på og snakker stygt om 2 andre venninner av min datter. Hun føler at dette er ubehagelig og liker det ikke, men sier hun er redd for å si ifra fordi de da kan begynne å gå løs på henne også. Hun føler seg presset til å unngå de to andre venninnene.

Hun vil ikke at jeg skal si ifra til lærere og foreldre fordi hun er redd venninnene skal få vite at hun har sladret.

Men noe må gjøres. Hva kan jeg gjøre, og hva kan min datter gjøre?

Jeg vet ikke om disse to som blir baksnakket føler at de blir mobbet, men det er jo ikke usannsynlig.

Tror ikke lærerne har oppfattet situasjonen heller, da de bare skryter uhemmet av klassen.

Anonymous poster hash: 375ff...8ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kontaktet læreren og sagt hun ikke skal fortelle hvem som har "sladret".

Viktig å ta tak i slikt så tidlig som mulig.

Anonymous poster hash: 6e21a...7f4

Skrevet

Hadde nok tatt kontakt med enten foreldre eller lærer. Dette er ikke bra!

Anonymous poster hash: eb79b...c0b

Skrevet

Og, du kan jo utfordre jenta di til å gi beskjed til "baksnakke-venninnene" om at hun ikke vil være med på/høre på baksnakkinga. Før eller seinere må man "step up"! I alle fall viss man ikke vil gå gjennom livet og være en liten, ussel mus. Kanskje er nå øyeblikket for jenta di?

Anonymous poster hash: eb79b...c0b

Skrevet

Jeg ville snakket med datteren min og gode og dårlige venner.

Vil hun være venn med noen som snakker stygt om andre på denne måten? Kanskje hun klarer å stå opp for de to som blir baksnakket.

Eventuelt kan du som mot be alle fire jentene hjem til deg. De to som baksnakker og de to som.blir baksnakket.

Kanskje de klarer å bli en mer sammensveiset gjeng?

Anonymous poster hash: f13cb...db0

Skrevet

Det er ikke usannsynlig at de to venninnene føler seg presset på samme måte som din datter. Ofte forstår de ikke selv hvem som leder an og hvem som ganger etter.

Jeg synes du skal znakkw med de andre foreldrene. Fortell datteren din at det er dette dere må gjøre, selv om det er vanskelig. Det kan hende hun vil få det tøft, men du skal hjelpe henne. Noen ganger er det vanskelig å være en god venn, men det er likevel det riktige å gjøre.

Anonymous poster hash: cd963...279

Skrevet

Tusen takk for svar.

De to mobbe-jentene er stort sett greie jenter. Datteren min har lyst å være venn med dem, men hun liker det ikke når de begynner å kommentere de andre jentene.

Jeg har foreslått at datteren min skal si ifra at hun ikke synes dette er greit. Har gitt henne eksempler på hva hun kan si, slik at det er sagt på en ordentlig måte. Men hun tør ikke. Jeg forstår henne og vil ikke presse henne.

Jeg lurer på om jeg skal ta kontakt med alle foreldrene, eller til de to jentene som er "ofrene" først. Jeg vet jo ikke hvordan de opplever det, og det kan jo hende de ikke bryr seg i det hele tatt. Er det da noen vits i å lage en stor sak?

Eller bare gi beskjed til læreren uten å være så konkret på hvem det gjelder?

Synes dette er vanskelig når jeg skal ivareta min datters tillit og samtidig finne en løsning som kan gagne alle.

Anonymous poster hash: 375ff...8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...