Gå til innhold

Treåring ved middagsbordet... En evig kamp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på snart tre år. Hver middag er en kamp for å få henne til å spise skikkelig. Enten nekter hun å spise (selv om det er noe hun liker), eller så pirker hun bare borti maten og/eller velger å spise en del av middagen (for eksempel kun kjøttkakene, kun gulrøtter osv).

Ellers blir det mye gris ved matbordet. Plutselig kaster hun mat på gulvet, og det spises nesten bare med hendene.

Begynte å tenke her om dagen at hun muligens er litt umoden når det gjelder dette. Eller er dette normalt? Hun er normalvektig og frisk og raskt, så stresser ikke voldsomt ennå, men hadde vært greit om hun hadde klart å spise maten selv (ofte må vi mate henne med gaffel/skje for at hun skal få i seg noe).

Tips til å bedre dette tas imot med takk.

Anonymous poster hash: 5ea9f...46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er bare 19 mnd...men jeg tenker at så lenge de spiser noe av middagen er det ok. Tror det er lurt å ikke lokke eller lure inn mat.

Gris er ok...men ikke med vilje. HAn får streng beskjed om å stoppe hvis han prøver på det.

Så lenge hun er normalvektig ville jeg ikke stresset for mye.

Anonymous poster hash: 4ae3d...1ce

Skrevet

Slutt å mase. La henne spise det hun vil og server heller kveldsmat litt etterpå hvis hun ikke ble ordentlig mett. Ta litt av alt på tallerkenen, så vil hun etterhvert spise det meste.

Anonymous poster hash: f431b...e9c

Skrevet

3 åringen min får alt på fatet og spiser det han vil. Noen ganger spiser han alt,andre ganger lite. Men å grise ved bordet har han ikke gjort på et par år..

Anonymous poster hash: 6c1ca...4cf

Skrevet

Man skal aldri mase på et barn om spising. Da vil det slå ut helt motsatt. Hvis barn spiser lite eller ingenting til et måltid, spiser de gjerne mer til neste måltid.

Det er viktig å skape gode assosiasjoner til mat og det er ikke masing,maktkamp etc

Anonymous poster hash: d7307...04b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...