mamma_til_verdens_beste Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 (endret) Jeg var sykmeldt i 3 uker. har nå jobbet i 4 dager og har fått omgangssyke. Ga beskjed på jobben i går kveld. Sendte ungene i barnehagen i dag, men måtte hente da 5 åringen også startet å kaste opp. Begynner det andre barnet også kan jeg jo risikere å bli hjemme hele uka. (Far har forresten brukt opp alle sine sykt barn dager) Spørsmålet er om jeg da har rettigheter til å bruke egenmelding nå. Har selvsagt flere egenmelding og sykt barn dager igjen. Endret 7. november 2016 av mamma_til_verdens_beste
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #2 Skrevet 7. november 2016 Jeg var sykmeldt i 3 uker. har nå jobbet i 4 dager og har fått omgangssyke. Ga beskjed på jobben i går kveld. Sendte ungene i barnehagen i dag, men måtte hente da 5 åringen også startet å kaste opp. Begynner det andre barnet også kan jeg jo risikere å bli hjemme hele uka. (Far har forresten brukt opp alle sine sykt barn dager) Spørsmålet er om jeg da har rettigheter til å bruke egenmelding nå. Har selvsagt flere egenmelding og sykt barn dager igjen. Du har ikke rett til det, men mange arbeidsgivere ville likevel tillatt det. Spør om de vil du skal dra til legen eller om de anser det som unødvendig. Anonymous poster hash: 24c1f...c54
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #3 Skrevet 7. november 2016 Du kan jo være vrang og si at hvis du ikke får bruke egenmelding kommer du på jobb og smitter alle kollegaene. Anonymous poster hash: 6bbf4...9e7
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #5 Skrevet 7. november 2016 Du kan buke sykt barn dager.Egentlig ikke rett etter egen sykdom, eller hun kan bruke sykt barnehager, men med legeerklæring på at barnet er sykt. De fleste arbeidsgivere vil nok likevel godta det. Om hun har rett til å endre fraværsgrunn når hun allerede har meldt seg selv syk og latt være å gå på jobb av den grunn vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 24c1f...c54
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #6 Skrevet 7. november 2016 Jo, hun kan bruke sykt-barn-dag rett etter egen sykdom. Anonymous poster hash: 4dc16...bc4
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #7 Skrevet 7. november 2016 Jo, hun kan bruke sykt-barn-dag rett etter egen sykdom. Anonymous poster hash: 4dc16...bc4 Men egentlig ikke egenmelding for sykt barn. De samme reglene for egenmelding gjelder for sykt barn som når man er syk selv. Her har vi også det tilfellet at hi allerede var hjemme da barnet ble sykt. Strengt tatt trenger hun sykmelding for disse timene, men det lureste er å ringe arbeidsgiver. De fleste er ganske fleksible i slike saker så lenge det ikke er mistanke om skulk. Det kan imidlertid være det er nødvendig med et legebesøk ettersom hi ikke har jobbet så lenge at det kommer nye arbeidsgiverperioden. Nav krever legeattest. Anonymous poster hash: 24c1f...c54
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #8 Skrevet 7. november 2016 Egenmelding for sykt barn går vel uavhengig av egne egenmeldinger og sykemeldinger? Anonymous poster hash: 33e14...d82
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #9 Skrevet 7. november 2016 Egenmelding for sykt barn går vel uavhengig av egne egenmeldinger og sykemeldinger? Anonymous poster hash: 33e14...d82 Ja, det gjør det. De er en viss opptjeningsperiode, men den er mye kortere enn for eget sykefravær. Anonymous poster hash: 562da...3c8
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #10 Skrevet 7. november 2016 Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det ikke noe problem å bruke egenmelding igjen så lenge du har vært på jobb i mellomtiden. Du kan ikke gå rett fra sykmelding til egenmelding, men du har jo jobbet noen dager, så da tror jeg at reglene sier at det er greit. Når det gjelder sykt barn og egenmelding egen helse så er det to forskjellige regler. Sykt barn er det årskvote på (fra 1.1-31.12) når det gjelder egenmelding er det siste 12 mnd. Anonymous poster hash: fe7e0...e1b
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #11 Skrevet 7. november 2016 Ja, det gjør det. De er en viss opptjeningsperiode, men den er mye kortere enn for eget sykefravær. Anonymous poster hash: 562da...3c8 Nei, dette stemmer ikke. Det er de samme kravene i loven, men mange arbeidsgivere er ikke så nøye på det ettersom du uansett har et begrenset antall dager. Anonymous poster hash: 24c1f...c54
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #12 Skrevet 7. november 2016 Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det ikke noe problem å bruke egenmelding igjen så lenge du har vært på jobb i mellomtiden. Du kan ikke gå rett fra sykmelding til egenmelding, men du har jo jobbet noen dager, så da tror jeg at reglene sier at det er greit. Når det gjelder sykt barn og egenmelding egen helse så er det to forskjellige regler. Sykt barn er det årskvote på (fra 1.1-31.12) når det gjelder egenmelding er det siste 12 mnd. Anonymous poster hash: fe7e0...e1b Hun må ha vært på jobb når enn 4 dager, tror det er 2 uker. Hvis ikke regnes det som samme sykeperiode og det er nav som skal betale sykepenger. Anonymous poster hash: 24c1f...c54
Mamma_til_2 Skrevet 7. november 2016 #13 Skrevet 7. november 2016 Hos oss så er det ikke noe sammenheng mellom egenmelding og sykt barn dager. Eneste er at du må ha vært i jobb i 2 uker før du kan bruke egenmelding igjen etter en egenmelding.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #14 Skrevet 7. november 2016 Du må ha jobbet minst 16 dager før du kan bruke egenmelding igjen. Anonymous poster hash: 16c87...5b9
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #15 Skrevet 7. november 2016 Du må ha jobbet minst 16 dager før du kan bruke egenmelding igjen. Anonymous poster hash: 16c87...5b9 Det er denne som stemmer. Anonymous poster hash: 9f43d...219
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #16 Skrevet 7. november 2016 Når arbeidsgiverperioden er brukt opp (16 kalender dager) må det gå min 16 dager etter sykemelding før du kan bruke egenmelding. Derfor må du til legen og få ny sykmelding om du skal være hjemme pga egen sykdom. Du kan være hjemme med sykt barn så lenge du oppfylder kraven til å kunne benytte disse (dvs ikke oversteget max antall pt kalenderår, har barn under 12 år osv) Anonymous poster hash: a34f1...7cf
mamma_til_verdens_beste Skrevet 7. november 2016 Forfatter #17 Skrevet 7. november 2016 Når arbeidsgiverperioden er brukt opp (16 kalender dager) må det gå min 16 dager etter sykemelding før du kan bruke egenmelding. Derfor må du til legen og få ny sykmelding om du skal være hjemme pga egen sykdom. Du kan være hjemme med sykt barn så lenge du oppfylder kraven til å kunne benytte disse (dvs ikke oversteget max antall pt kalenderår, har barn under 12 år osv) Anonymous poster hash: a34f1...7cf Takk for svar. At barnet er sykt kan selvsagt barnehagen bekrefte siden oppkastet startet der. Men meg selv vet jeg ikke. Jeg får ringe legen i morgen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå