Gå til innhold

Oppfølgingsamtale i forbindelse med sykemelding, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha samtale denne uken, men nå kan ikke tilitsvalgt stille pga sykdom, får dessverre ikke mulighet å endre tidspunktet da arbeidsgiver har truet med å ikke utbetale sykepenger til meg.

Er under utredning for sykdom, men har nå gått med på å jobbe 40% men kan ikke løfte tungt blant annet, hva bør jeg si og ikke si når jeg skal på denne samtalen?

Er for øvrig ikke gravid altså.

Anonymous poster hash: 0f3e8...e3c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan fastlege eller noen fra nav stille på møte sammen med deg? Så du har noen på din side?

Anonymous poster hash: b7f7d...eee

Skrevet

Det skal være stedfortredere for tillitsvalgt.

Du puster rolig 3 ganger. Føler du deg presset på noen måte, så be om en tenkepause, eller at dette må du diskutere med noen osv.

Tenk nøye gjennom hva som er greit og ikke greit i forkant.

Tenk at arbeidsgiver jo i utgangspunktet ikke vil deg noe vondt. Vær åpen for forslag du kanskje ikke har tenkt gjennom i forkant.

Anonymous poster hash: 0fa80...36f
Skrevet

Er det noen grunn til st du ønsker tillitsvalgt med? 'Vitne'?

I så tilfelle tar du med deg en venn eller mannen din. Tillitsvalgte har ikke annet å gjøre på et slikt møte enn å observere.

Du vet jo hvordan din situasjon er og må jo gjennom disse møtene. Meningen er jo at du skal ut i jobb igjen.

Anonymous poster hash: 9994f...106

Skrevet

Det skal være stedfortredere for tillitsvalgt.

Du puster rolig 3 ganger. Føler du deg presset på noen måte, så be om en tenkepause, eller at dette må du diskutere med noen osv.

Tenk nøye gjennom hva som er greit og ikke greit i forkant.

Tenk at arbeidsgiver jo i utgangspunktet ikke vil deg noe vondt. Vær åpen for forslag du kanskje ikke har tenkt gjennom i forkant.

Anonymous poster hash: 0fa80...36f

Ok takk for svar, de hadde ikke anledning å stille fagforeningen, er møte som tydeligvis var viktigere. Legen min er ikke innkalt, men jeg har bestilt meg en legetime for å avklare med henne hva jeg bør si og ikke si.

Skrevet

Er dette første samtale? 4 ukers?

Da er det jo kun å se på hvordan arbeidsgiver kan tilrettelegge. Og da sier du at du ikke kan løfte. Men tenker ut hvilke oppgaver du KAN utføre.

Er det halvårs, så bør du be om at legen får være med. Men da er jo i så tilfelle nav med også.

Skrevet

Er dette første samtale? 4 ukers?

Da er det jo kun å se på hvordan arbeidsgiver kan tilrettelegge. Og da sier du at du ikke kan løfte. Men tenker ut hvilke oppgaver du KAN utføre.

Er det halvårs, så bør du be om at legen får være med. Men da er jo i så tilfelle nav med også.

Vært sykemeldt over 8 uker, så nei det har ikke gått 26 uker.

Skrevet

Vært sykemeldt over 8 uker, så nei det har ikke gått 26 uker.

Men da er det kun krav til en form for aktivitet for å fortsatt få sykepenger.

Evt erklæring fra lege på at du ikke kan jobbe k det hele tatt. PG siden du jobber 40% er det jo ikke aktuelt å stoppe sykepenger for de resterende 60%.

Dette er en regel nav har hatt i mange år, men som de har skjerpet inn - heldigvis.

Det er ikke bra å være helt borte fra jobben over tid, så det lille man kan jobbe er jo kjempebra.

Og da er det ikke arbeidsgiver som stopper sykepenger, men nav.

Og kun dersom dere ikke har forsøkt å tilrettelegge...

Skrevet

Kjære vene!

Du høres jo helt desperat ut!! :)

Oppfølgingssamtale etter 8 uker sykmelding er HEL NORMALT og noe arbeidsgiver er pålagt å ha. og du som arbeidstaker er pålagt å stille. Og ja, du kan miste sykepengerettighetene dine dersom du ikke medvirker i egen tilrettelegging. Sånn er reglene og alle må forholde seg til dem!

Det er ikke normalt å ha med tillitsvalgt eller annen bistand på et ordinært oppfølgingsmøte med arbeidsgiver. det er ikke normalt å ha med legen heller, men mindre det er snakk om vanskelige tilretteleggingssaker eller gjentagende sykmeldinger.

Men ja, du kan selvsagt ha med deg noen. Poenget er bare; hva tenker du at denne ekstra personen skal bidra med?

I et slikt møte skal du redegjøre for din egen arbeidsevne og forklare hva du kan og evt ikke kan gjøre på jobb. Du og arbeidsgiver skal sammen se på muligheter for at du så raskt som mulig skal komme tilbake i aktivitet; trenger du andre arbeidsoppgaver, tilrettelagt arbeidstid, er det behov for fysiske endringer (stol, bord, kontor, lys etc).

tenk hvis tillitsvalgte skulle bruke all tiden sin på å være med på møter med alle som var sykmeldte.....de fleste tillitsvalgte er jo ikke frikjøpt fra sin egen jobb...

Anonymous poster hash: 0d35d...b2d
Skrevet

Kjære vene!

Du høres jo helt desperat ut!! :)

Oppfølgingssamtale etter 8 uker sykmelding er HEL NORMALT og noe arbeidsgiver er pålagt å ha. og du som arbeidstaker er pålagt å stille. Og ja, du kan miste sykepengerettighetene dine dersom du ikke medvirker i egen tilrettelegging. Sånn er reglene og alle må forholde seg til dem!

Det er ikke normalt å ha med tillitsvalgt eller annen bistand på et ordinært oppfølgingsmøte med arbeidsgiver. det er ikke normalt å ha med legen heller, men mindre det er snakk om vanskelige tilretteleggingssaker eller gjentagende sykmeldinger.

Men ja, du kan selvsagt ha med deg noen. Poenget er bare; hva tenker du at denne ekstra personen skal bidra med?

I et slikt møte skal du redegjøre for din egen arbeidsevne og forklare hva du kan og evt ikke kan gjøre på jobb. Du og arbeidsgiver skal sammen se på muligheter for at du så raskt som mulig skal komme tilbake i aktivitet; trenger du andre arbeidsoppgaver, tilrettelagt arbeidstid, er det behov for fysiske endringer (stol, bord, kontor, lys etc).

tenk hvis tillitsvalgte skulle bruke all tiden sin på å være med på møter med alle som var sykmeldte.....de fleste tillitsvalgte er jo ikke frikjøpt fra sin egen jobb...

Er absolutt ikke desperat, men nå har jeg en arbeidsgiver som er ekstremt nysgjerrig og skulle gjerne vært flue på veggen når en ansatt er på legekontoret. Jeg vil jo såklart jobbe om formen tillater det, har forsøkt å få min leder til å prøve å forstå at jeg ikke bare kan gå å legge meg om jeg blir sliten noe hun virker til ikke å ta inn over seg. Er absolutt ikke en person som ønsker å være sykemeldt heller bare for å ha det sagt.

Skrevet

Er absolutt ikke desperat, men nå har jeg en arbeidsgiver som er ekstremt nysgjerrig og skulle gjerne vært flue på veggen når en ansatt er på legekontoret. Jeg vil jo såklart jobbe om formen tillater det, har forsøkt å få min leder til å prøve å forstå at jeg ikke bare kan gå å legge meg om jeg blir sliten noe hun virker til ikke å ta inn over seg. Er absolutt ikke en person som ønsker å være sykemeldt heller bare for å ha det sagt.

Jo, uansett hvor nysgjerrig din leder er så virker du litt desperat.

Du må bestille legetime for å avklare hva du kan si og ikke si til lederen din, og du svartvaler en tillitsvalgt som er opptatt på akkurat det tidspunktet du mener han/hun heller skulle vært med deg....

Du kan si hva du kan og ikke kan gjøre på jobb. Du skal forklare hva som er vanskelig. Du kan komme med forslag på tilrettelegging. Hvis det er sånn at du trenger hvile i løpet av en arbeidsdag, så må du orientere arbeidsgiver om det. Kanskje er det da bra å jobbe halve dager eller kanskje det er mulig å ta en pause midt i arbeidsdagen. Kanskje det er mulig å være tilstede hele dagen, men jobbe med redusert tempo osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...