Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #1 Skrevet 6. november 2016 Etter mitt siste svangerskap har kroppen gjort fullstendig opprør og jeg har nå utviklet astma, allergier mot en rekke ting og eksem. Jeg har ikke hatt noe av dette som barn eller tenåring, alt dette kom i en alder av 29 år😔 Nå har håndeksemet mitt kommet fullstendig ut av kontroll med intens kløe, vabler, væskende og svært smertefulle sår, sprekker, flassende hund og rødhet. Huden er også hoven. Jeg har fått diagnosen Pompholyx på eksemet og i mange tilfeller bruker det å gå over. Jeg har dessverre hatt det i 2,5år nå og det sprer og forverrer seg kraftig. Nå er det faktisk så ille at det går utover hverdagen min da jeg knapt klarer å gjøre husarbeid lenger (huden på hendene er så vond og sår), jeg sliter med å vaske hendene mine og å vaske opp, jeg klarer nesten ikke å feste setebeltet til barna pga av smertene og sårheten, det ser utrolig skjemmende ut, hesteridningen (min store lidenskap) er veldig utfordrende pga av det og ikke minst arbeidsoppgaver på jobb. Jeg jobber som lærer og må rett som det er holde hender (auauau!!!), hjelpe til å kle på, skrive på tavlen, bære bøker osv. Alt dette er så utrolig smertefullt når man har store åpne sår og sprekker i hendene😢 Jeg gråter av smerte og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg går periodevis på Dermovat (en meget sterkt steriodekrem), men denne kan bare anvendes i korte perioder grunnet sterke bivirkninger... Lurer på om noen andre har det slik som meg og om noen (evt. helsepersonell her) har noen gode råd eller tips til hva jeg bør gjøre. Har bestilt legetime nå og håper på litt mer hjelp. Har det ikke noe godt om dagen.. Anonymous poster hash: dbdeb...84d
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #2 Skrevet 6. november 2016 Når mitt håndeksem blir voldsomt er det eneste som hjelper å smøre med synalar med chinoform 3/4 ganger daglig, pluss gå med engangshansker i flere timer etter påsmøring. I tillegg smører jeg med A-derma sin exomega håndkrem hver time. Utover det bruker jeg alltid engangshansker når jeg lager mat, skyller noe, håndterer oppvask, klesvask, bleieskift og all form for husarbeid. Alltid. Jeg vasker hendene så lite som mulig og bruker kun allergivennlig såpefri hudvask. Ingen kremer, parfymerte produkter, parfyme, kosmetikk eller våtservietter og håndsprit blir tatt i uten at jeg har engangshansker på. Jeg går aldri ut i kaldere vær enn 10 varmegrader uten hansker/votter på. Jeg dusjer med engangshansker slik at hendene aldri er i kontakt med såpe/shampo/stylingprodukter. Anonymous poster hash: 94b25...07e
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #3 Skrevet 6. november 2016 Når mitt håndeksem blir voldsomt er det eneste som hjelper å smøre med synalar med chinoform 3/4 ganger daglig, pluss gå med engangshansker i flere timer etter påsmøring. I tillegg smører jeg med A-derma sin exomega håndkrem hver time. Utover det bruker jeg alltid engangshansker når jeg lager mat, skyller noe, håndterer oppvask, klesvask, bleieskift og all form for husarbeid. Alltid. Jeg vasker hendene så lite som mulig og bruker kun allergivennlig såpefri hudvask. Ingen kremer, parfymerte produkter, parfyme, kosmetikk eller våtservietter og håndsprit blir tatt i uten at jeg har engangshansker på. Jeg går aldri ut i kaldere vær enn 10 varmegrader uten hansker/votter på. Jeg dusjer med engangshansker slik at hendene aldri er i kontakt med såpe/shampo/stylingprodukter. Anonymous poster hash: 94b25...07e Når eksemen ikke er irritert og væskende bruker jeg dermovat. Aldri mildere kortidonpreparater. Anonymous poster hash: 94b25...07e
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #4 Skrevet 6. november 2016 Blir du fulgt opp av en god hudlege? Det må da finnes andre immundempende preparater du kan bruke? Anonymous poster hash: b1e2f...43d
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #5 Skrevet 6. november 2016 Dermovat er tingen. Først kvitte seg fullstendig med eksemen, så vedlikehold slik at det ikke kommer tilbake. Men smøre på en eller annen håndkrem er bortkastet tid. En tur til legen må du ta uansett, dermovat er reseptbelagt. Anonymous poster hash: 0b404...01c
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #6 Skrevet 6. november 2016 Jeg har forresten brukt Prednisolon er periode, den bekjemper all slags betennelse i kroppen. Anonymous poster hash: 0b404...01c
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #7 Skrevet 6. november 2016 Min mor fikk en tablettkur. De er veldig restriktive med å gi den, da den har bivirkninger som selvmordstanker, kraftig hodepine, depresjon osv. I tillegg til at den er ekstremt dyr. Men den fikk huden til å lege seg. Hun hadde så fæl hud at den datt av i flak, og hun kunne ikke bøye fingrene på det verste. Men i de milde periodene har hun hatt god hjelp av lokobase repair. Anonymous poster hash: 95d52...9e4
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #8 Skrevet 6. november 2016 Spør på apoteket om Canoderm kan være noe å prøve for deg. Du får den reseptfritt, og kan også fås på blå resept mot eksem. Den virker ganske bra på magen til datteren min. Hun har diabetes og får eksem av plasteret til insulinpumpa. Canoderm holder det godt i sjakk selv om det ikke forsvinner helt, og demper kløe og ubehag. Det kan svi ved påføring hvis huden er veldig tørr. Anonymous poster hash: 169e5...389
Anyne Skrevet 6. november 2016 #9 Skrevet 6. november 2016 Bruk dermovat til eksemet, smør om kvelden og ta på sånne eksemhansker du får kjøpt på apoteket. Kjøp to par. Når eksemen er bedre smører du med fuktighetskrem og tar på hanskene. De er deilige å ha på. Litt uvant men de puster og kjøler hendene samtidig som kremen virker bedre!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #10 Skrevet 6. november 2016 Min mann prøvde ALT inntil for et par år siden uten hell, MEN; så fikk han ny lege som anbefalte Dermovat(steroid) og Canoderm(fet krem). Nå er han så MYYYE bedre. Fortsatt tørr og må passe på. Bruker helt parfymefrie såper, vaskemidler, smører med Canoderm så ofte han kan. Anonymous poster hash: 5aa7b...535
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #11 Skrevet 6. november 2016 Hudlegen min foreskrev behandling med kaliumpermanganat, da jeg fikk svært kraftig håndeksemutbrudd som ikke ville bli bra. Dermovat hadde jeg fått av fastlegen, hudlegen ba meg kaste den, det var altfor sterkt og ville ødelegge hendene totalt. Min behandling ble:1. Identifisere og minimere stressfaktorene i livet mitt (var midt i et stygt samlivsbrudd)2. Bade hendene i kaliumpermanganat morgen og kveld.3. Smøre med elocon og en god og fet fuktighetskrem etterpå.4. Smøre med fettkrem (ceridal) om kvelden og sove med bomullshansker (fra apoteket).5. Vaske hendene minimalt, bruke engangshansker så mye som mulig (hadde bleiebarn).Sakte, men sikkert ble jeg bedre. Nå, 2,5 år senere, har jeg kun milde utbrudd som jeg begynner å behandle med en gang jeg kjenner kløe i huden. Anonymous poster hash: a8863...8c3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2016 #12 Skrevet 6. november 2016 Har to barn med atopisk eksem, hun ene har kraftig eksem og har Dermovat på resept. Hun har det ikke på hender i den grad, mest i ledd eller der du kan bøye noe. Lillesøsterr har mest på hende, iforhold til storesøster er hun lite berørt så har ikke giddi å ta alle rundene hos legen med henne siden vi finner ting som virker for henne og kremer, salver og resepter har vi i fleng til storesøster. Legen har igrunn sagt vi ordner dette selv, og er vi usikkre på noe tar vi kontakt. Men til saken. Hun må ha hendene i saltbad, la de ligge skikkelig i bløt slik at hun får sånn svømmehud. Klapper hendene lett tørre, men ikke tørker seg tørr med honkle. Når hun er som værst smører vi med en kortisonkrem. Lar dnne få tørke skikkelig inn, minimum en time før vi smører henne inn med kokosolje. Så mye at det nesten drypper av henne, men smører det godt. Venter litt og smører henne inn igjen, da trenger vi som regel ikke mere olje siden det er så mye. Gjentar dette noen ganger i løoet av en halvtimes tid. Da tørker vi av den overflødige olja. Dette gjør vi hver kveld til vi får kontroll over det og etterhvert gjør vi det ca annenhver dag, kutter ut kortisonen og bare smører med olje. Hun blir smørt morra og ofte engang til med olje hver dag. Det er lite med kremer som hjelper henne eller som ikke gjør vondt, så hun vil heller smøre seg skikkelig inn med olje, la det trekke inn før hun tørker seg. Med olje så får hun ikke tørket det av, men slik at det ikke drypper eller alt blir oljete når hun tar på noe. Saltvannbad så bruker vi vann med mye havsalt i. Er vi på hytta henter vi vann fra sjøen. Hun syns det er kjedelig å ha hendene i en bolle, så hun fyller heller opp en badebalje i dusjen. Der kan hn ligge og høre på musikk. Det høres ut som mye jobb, det er det men det virker her i hvertfall. En hudlege vi var hos sa vi ikke skulle stoppe med kortison når vi så bedring, men når bedringen hadde vart nesten en uke. På henne trenger vi somregel 3dager med bedring før vi kan trappe ned, på søstra er det en annen sak. Anonymous poster hash: 30258...1f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå