Gå til innhold

Skjønnlitterære bøker, andre verdenskrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen tips om bøker fra denne perioden? Jeg har blant annet lest "Gutten i den stripete pysjamasen", Mormor danser i regnet, Alt lyset vi ikke ser, Urmakeren i Auschwitz, Det angår også deg.

Trenger flere tips :)

Anonymous poster hash: ca98b...6a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boktyven.

Anonymous poster hash: 58573...2e1

Gjest Antarctica
Skrevet

Jon Michelets serie om En sjøens helt

Skrevet

Sophies valg (delvis fra den perioden)

Mitt navn er Asher Lev av Primo Levi

Anonymous poster hash: f7af2...119
Skrevet

Og tok de enn vårt liv...

​God natt mister Tom

Spiongutten

Skrevet

Fange i natt og tåke - Trygve Bratteli

Det angår også deg -  Herman Sachnowitz

Skrevet

En spire av håp

Sarahs nøkkel

Anonymous poster hash: c0542...118

Skrevet

Møte ved milepælen av Sigurd Hoel, beskriver kanskje mest årene like etterpå, men konsekvensene av ting som foregikk under krigen er i høyeste grad bestemmende for handlingen i boka.

Anonymous poster hash: d1d0f...fd4

Skrevet

​God natt mister Tom

Spiongutten

Husker jeg elsket "Og tok de enn vårt liv" da vi leste den på skolen. Niåringens favorittbok er Spiongutten.

Anonymous poster hash: 4c7a0...1ff

Skrevet

​God natt mister Tom

Spiongutten

God natt mister Tom var min yndlingsbok som ung. Jeg tror jeg har lest den over 50 ganger.

Anonymous poster hash: 6fcd7...1b7

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Kom gjerne med flere :)

Anonymous poster hash: ca98b...6a2

Skrevet

Denne serien er vel for barn (leste den på barneskolen).... men prøver meg likevel.

Bøkene om søstrene Sofie og Katrine.

Den kan kanskje bli litt for enkel (?), begynner å bli noen år siden jeg leste de, men den viser altså krigstiden i Norge fra barneøyne veldig bra.

Anonymous poster hash: c5ce6...117

Skrevet

Vinter over verden - av Ken Follett. Starter med 1.verfenskrig og bok to fra 2.verdenskrig. Anbefales på der sterkeste selv om den er litt tung i starten.

Skrevet

Hitlers datter.

Skrevet

Alle vil til himmelen. Nydelig bok.

Skrevet

Natt uten måne - John Steinbeck

Anonymous poster hash: 47531...a57
Skrevet

Natten av Elie Wiezel. Den er du NØDT til å lese. 100 små sider, tar ikke lange tiden å lese, men er såå viktig lesning. Beretninger av hvordan han som 15 åring opplevde å bli skilt fra sin mor og søstre ved ankomst til Aushwich og hvordan han kjemper for sitt eget og sin fars liv.

Sarahs nøkkel.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Natten av Elie Wiezel. Den er du NØDT til å lese. 100 små sider, tar ikke lange tiden å lese, men er såå viktig lesning. Beretninger av hvordan han som 15 åring opplevde å bli skilt fra sin mor og søstre ved ankomst til Aushwich og hvordan han kjemper for sitt eget og sin fars liv.

Og "Helgas Dagbok", tsjekkiske Helga Weiss var også 12-13 år da hun kom til Terezin, og 15-16 da de ble videresendt østover. Hun lever fortsatt.

En annen tsjekkisk dame, Zdenka Fantl, lever også fortsatt. Hennes beretning heter "The Tin Ring". Hun var 17, og hun og kjæresten inngikk "forlovelse" med en tinnring da de ble skilt fra hverandre i Auschwitz. Ringen klarte hun å lure med seg, det var hennes symbol på overlevelse.

Men dette er jo mer biografier enn skjønnlitteratur.

Endret av Pashla
Skrevet

Schindlers liste

Mein kampf

Mens far var på grini

Anonymous poster hash: 65964...a7c

Skrevet

Schindlers liste

Mein kampf

Mens far var på grini

Anonymous poster hash: 65964...a7c

Mein Kampf? Er du seriøs? 

Anonymous poster hash: 3c20b...ca1

Skrevet

Og "Helgas Dagbok", tsjekkiske Helga Weiss var også 12-13 år da hun kom til Terezin, og 15-16 da de ble videresendt østover. Hun lever fortsatt.

En annen tsjekkisk dame, Zdenka Fantl, lever også fortsatt. Hennes beretning heter "The Tin Ring". Hun var 17, og hun og kjæresten inngikk "forlovelse" med en tinnring da de ble skilt fra hverandre i Auschwitz. Ringen klarte hun å lure med seg, det var hennes symbol på overlevelse.

Men dette er jo mer biografier enn skjønnlitteratur.

De må jeg sjekke ut. Takk!

Elie Wiesel lever også, født i 1928. Fikk Nobels fredspris i 1986.

Skrevet

Alt lyset vi like ser. Nydelig😊

Anonymous poster hash: 01054...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...