Gå til innhold

Har nettopp sendt mannen til legevakt med brystsmerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så redd. Ser hele livet vårt sammen passere. Jeg skjelver og svetter. Men har to små barn under 3 år som jeg må holde meg "normal" for.

Anonymous poster hash: 45975...7dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klem

Anonymous poster hash: 63276...dd0
Skrevet

Bra han dro til legevakten. Håper du får høre fra ham snart om hvordan det går. Det kan jo være andre ting enn infarkt, muskulært f.eks. Og om det er hjertet, så er behandlingen nå så bra at stadig færre dør av hjertesykdom. Lykke til!

Anonymous poster hash: b88f2...a64

Skrevet

Kan være intense luftsmerter og. Som regel går det veldig bra, men skjønner du e redd <3

Skrevet

God bedring , kan også være symptom på angst . Håper det går bra med han.

Anonymous poster hash: 317f0...dc7

Skrevet

Så flott at han dro til legevakten 😊

Jeg opplevde noe liknende med Kjæresten min. Han fikk vondt i brystet og dro på legevakten. De tok det veldig alvorlig og han ble undersøkt nøye. Det viste seg at smertene var muskulære og helt ufarlige.

Pust! Dette kommer helt sikkert til å gå bra.

Klem til deg ❤️

Skrevet

Det er oftest muskelsmerter eller psykisk. Smertene må vare over 20 minutter før det er fare for hjerteinfarkt. Håper det går bra med dere. Klem💕

Anonymous poster hash: 31b54...17a

Skrevet

Jeg har blitt sendt med blålys pga av brystsmerter. Det var galleblæra.

Håper det er ufarlig og at du snart får en beroligende beskjed.

Anonymous poster hash: 7110b...263

Skrevet

Klem til deg ❤️ Håper at det ikke er noe alvorlig 🙏🏻 Men husk at legene er utrolig flinke og kan behandle det mest utrolige. Så dette går bra 👍🏻👍🏻

Anonymous poster hash: d6fd7...461

Skrevet

❤️

Anonymous poster hash: d6028...5d6

Skrevet

Det er oftest muskelsmerter eller psykisk. Smertene må vare over 20 minutter før det er fare for hjerteinfarkt. Håper det går bra med dere. Klem💕

Tror ikke du bør uttale deg, siden du åpenbart hverken har peiling på brystsmerter eller hjerteinfarkt, sprer farlige feiloppfatninger, og tydeligvis ikke har kritisk sans eller evne til å vurdere egen mangel på kunnskap.

Anonymous poster hash: 494a8...764

Skrevet

Nå må du kneppe igjen nebbet og sette deg på hendene dine så du ikke får skrevet mer. Og la være å komme med medisinske råd!!
Skrevet

Det er skremmende når slikt skjer, Hi, men ikke ta noe på forskudd. Som flere andre har nevnt, luftsmerter kan gi slike smerter at man mistenker hjerteinfarkt, det samme kan muskelsmerter i brystregionen gjøre. Det er også andre helt ufarlige årsaker som kan gi samme symptomer.

Om det skulle være et hjerteinfarkt så er det som andre har sagt, gode behandlinger i dag, og man kan gjøre veldig mye for fremtiden med kosthold, riktig trening, fjerne mest mulig stress og medisiner for tilstanden. Så selv om det skulle være hjerteinfarkt mannen din nå skulle ha, så har han i utgangspunktet langt bedre prognoser enn det du nå frykter :)

Hjerteavdelingene er gode på å følge opp med informasjon og gode råd for de som rammes av hjerteinfarkt.

Jeg jobbet en liten periode på en slik avdeling (er ikke lege, men var tett involvert i rådgivningen de fikk), og selv om vi hadde noen få unge med hjerteinfarkt, så var det ikke mange - og de fleste av dem kunne faktisk leve så godt som normale liv også etter hjerteinfarktet :)

Det verste er nesten å være der du er akkurat nå - å ikke være hos ham, og sitte og lure på hva som skjer. Da er det fort gjort å forestille deg din verste frykt. Men fokuser på at det er langt større sjanse for at dette vil gå helt fint enn det motsatte.

Klem til deg :)

Anonymous poster hash: 7ba52...399
Skrevet

Hvordan går det?

Anonymous poster hash: 12399...a6d

Skrevet

Krysser fingrene for at alt går bra med mannen din Hi!

Hadde en slik episode med mannen min også for en del år tilbake. Han var i slutten av 20-årene og har en slekt med mange forskjellige hjerte- og andre alvorlige sykdommer. Armen begynte å verke, vondt i brystet osv. Dro ned til legevakta i byen og ble tatt inn med en gang. Legene klarte ikke å avkrefte at det ikke var hjerteinfarkt så han fikk da medisiner og ble sendt i ambulanse til Ullevål. Etter mye testing viste det seg at han hadde fått en utposning i albuen på armen og nervene gjorde at det også da gjorde store smerter i brystet. Han ble sykemeldt og ble i bedre form etter et par uker. Går allikevel på betablokkere da legene mener han overanstrenger hjertet litt for mye. Altså det kan gå bra selv om de er usikre på om det er hjertet eller ikke. De er utrolig flinke med hjerrerelaterte sykdommer i Norge og de tar det på alvor. Man kommer først i køen og de medisinerer ofte før de begynner testingen slik at man får avverget videre utvikling. Utrolig viktig å oppsøke legevakt med en gang så det er bra at mannen din skjønte det i tide!

Anonymous poster hash: 2ced5...17a

Skrevet

Dette trenger ikke å være det samme men min mann har hatt brystsmerter flere ganger, å blitt så dårlig at han har besvimt. Har vist seg å komme av stress alle gangene å hjertet har vært helt fint. Tatt mange EKG prøver.

Anonymous poster hash: 219de...793

Skrevet

kan være så mye, håper alt er bra med mannen din <3 hadde veldig store smerter i brystet i våres, det kom av stress

Skrevet

Tusen takk alle sammen. De fant ikke noe på blodprøver eller vanlig EKG. Hanner henvist videre til arbeids-ekg. De tok det iallfall veldig seriøst hos legevakten; mann på 40, litt ekstra rundt magen, stressende jobb, vondt i brystet og kvalm..

Håper dette går bra. Det er ikke så mye å få gjort med stressnivået i livene våre, barna er ganske krevende. Har dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å skjerme ham enda mer fra dem, men da hadde jeg ikke klart å fungere.

Takk igjen for alle gode og omtenksomme svar.

HI

Anonymous poster hash: 45975...7dc

Skrevet

Over internett er det selvfølgelig ikke mulig å si hva som er årsaken til brystsmertene i dette tilfellet, men i en relativt ny norsk studie ble under halvparten av pasientene som oppsøkte legevakta med brystsmerter sendt videre til sykehus med mistanke om hjerteinfarkt/angina. Studien viste samtidig at smerter i brystet kan skyldes en rekke andre ting, først og fremst muskel-/skjelettsmerter, angst, lungesykdom, fordøyelsesproblemer eller annen sykdom i mage og tarm.

Les mer her: Brystsmerter: Må det være hjertet?

Ellers er det jo også greit å nevne at de fleste av de som rammes av hjerteinfarkt i Norge i dag overlever, og spesielt blant yngre (som din mann) er det svært få som dør. Hjerte-karsykdom hos menn i 40-årene oppstår for øvrig relativt sjeldent hvis man ikke har medfødte sykdommer som øker risikoen (for eksempel arvelig høyt kolesterol).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...