Gå til innhold

Noen som jobber på mødrehjem her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenke meg å søke jobb på mødrehjem i nabokommunen her. Men hvordan er slike arbeidsplasser ? Og miljøet mellom ansatte og de som bor der?

Anonymous poster hash: 53aff...512

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting som heter mødrehjem lenger, det heter familiehjem/familiesenter, barnesenger/ barne og familiesenter, eller lignende nøytrale beskrivelser av institusjonens funksjon.

Du får ikke jobbe et slikt sted uten relevant erfaring og utdannelse, spørsmålene du stiller for meg til å tenke at du ikke har det.

Man jobbet turnus, jobben består av vurdering og veiledning av familiene som bor der, man skal gi de råd om veien videre osv. Man tar også del i dagligdagse gjøremål, tilbringer tid med barna, er med på turer og aktiviteter. Man har også kontakt med andre instanser som er involvert i familien, f.eks barnevern, nav, leger, psykologer osv.

Forholdet mellom ansatte og beboere varierer selvsagt veldig. Man skal ha en profesjonell tilnærming samtidig som man også må kunne fungere som trygg person for de. Slike institusjoner har ganske klare regler for hva som er greit og ikke greit i forhold til kontakten/relasjonen mellom ansatte og beboere.

Anonymous poster hash: ea99e...fc5

Skrevet

Jeg er utdannet som barne og ungdomsarbeider + miljøarbeider. Har ikke undersøkt enda hvilken utdannelse en må ha for å jobbe der. Men tenker å ringe leder for en prat og gjerne et møte for å se og høre litt mer om arbeidsplassen .

Tusen takk for fyldig svar :-)

Hi

Skrevet

Har jobbet på barn- og familiesenter. Jeg er barnevernspedagog med videreutdannelse innen foreldreveiledning (Cos og Marte Meo).

De jeg jobbet med hadde alle, bortsett fra nattevaktene, høyere utdannelse (psykolog, vernepleier, sosionom, barnevernsped. etc) med videreutdannelser. Du skal kunne kartlegge, lage handlingsplaner utfra tiltaksplan og inntaksmøter, gi systematisk veiledning, evaluere osv.

Anonymous poster hash: 31322...2a3

Skrevet

Har jobbet på barn- og familiesenter. Jeg er barnevernspedagog med videreutdannelse innen foreldreveiledning (Cos og Marte Meo).

De jeg jobbet med hadde alle, bortsett fra nattevaktene, høyere utdannelse (psykolog, vernepleier, sosionom, barnevernsped. etc) med videreutdannelser. Du skal kunne kartlegge, lage handlingsplaner utfra tiltaksplan og inntaksmøter, gi systematisk veiledning, evaluere osv.

Ah. Da får jeg gjerne bygge videre med utdannelsen min først . Og kanskje undersøke muligheten til å kunne jobbe natt etterhvert :) takk for svar.

Hi

Skrevet

Så, det er ikke et must å ha barn?

Det er merkelig at en person uten erfaring som mor skal fortelle en mor hvordan hun skal gjøre ting. (Selv om jeg vet det er spesielle tilfeller som er på familiehjdm)

Det blir som alke de uten barn som vet best hvordan man oppdrar barn...

Anonymous poster hash: 7123e...91a

Skrevet

Det er merkelig at en person uten erfaring som mor skal fortelle en mor hvordan hun skal gjøre ting. (Selv om jeg vet det er spesielle tilfeller som er på familiehjdm)

Det er ikke et must. Akkurat som en lege må ikke være syk eller politiet må ikke ha erfaring som kriminell.

Skrevet

Når man ikke vet så mye om et ting er det ofte lurt å ikke si så mye om det.

Å være på et foreldre-barn senter handler ikke bare om å lære å "oppdra" et barn. Du mangler forståelse og kunnskap om hvilken problematikk personer som bor slike steder strever med. Dette er personer som strever med (for oftes) en vanskelig barndom, traumer, rusmisbruk, psykisk utviklingshemming, personlighetsforstyrrelser og andre psykiske lidelser, og gjerne flere av disse tingene samtidig.

Det betyr at den som jobber slike steder, må ha kompetanse på å hjelpe foreldre med alle slike ting, ikke bare hjelpe dem å se barns behov og respondere riktig.

Du trenger ikke å ha vært rusmisbruker for å hjelpe andre rusmisbrukere til å slutte, du trenger ikke ha hatt en psykiatrisk lidelse for å behandle psykiatrisk lidelse og du trenger ikke ha hatt en vanskelig og traumatisk barndom for å hjelpe de som har hatt. Ei heller trenger man å ha barn for å hjelpe foreldre som strever med å se og forstå barns behov, eller hjelpe dem med å bli kvitt egne demoner slik at man er i stand til å være mamma eller pappa.

Anonymous poster hash: 49406...f8a

Skrevet

Det er ikke et must. Akkurat som en lege må ikke være syk eller politiet må ikke ha erfaring som kriminell.

Du kan ikke bruke en slik sammenlikning. Dette hadde først vært logisk dersom hun hadde ment at alle som hjalp familier måtte ha fungert dårlig som foreldre eller hatt barn med atferdsproblemer. Og det er ikke det hun sa.

Anonymous poster hash: 7be18...bd9

Skrevet

Har en kusine som jobber der, hun er barnepleier. Hun er forresten helt blåst.

Anonymous poster hash: 246b7...cf7

Skrevet

Du kan ikke bruke en slik sammenlikning. Dette hadde først vært logisk dersom hun hadde ment at alle som hjalp familier måtte ha fungert dårlig som foreldre eller hatt barn med atferdsproblemer. Og det er ikke det hun sa.

Du blir ikke fagperson ved å ha barn selv uansett. Man blir kun ekspert på sine egne barn.

Jeg har f eks født 3 ganger, men jeg kan ikke erstatte en jordmor i å veilede en annen fødende. Selv ikke en fersk jordmor uten egen fødselserfaring.

Anonymous poster hash: e466e...797

Skrevet

Når man ikke vet så mye om et ting er det ofte lurt å ikke si så mye om det.

Å være på et foreldre-barn senter handler ikke bare om å lære å "oppdra" et barn. Du mangler forståelse og kunnskap om hvilken problematikk personer som bor slike steder strever med. Dette er personer som strever med (for oftes) en vanskelig barndom, traumer, rusmisbruk, psykisk utviklingshemming, personlighetsforstyrrelser og andre psykiske lidelser, og gjerne flere av disse tingene samtidig.

Det betyr at den som jobber slike steder, må ha kompetanse på å hjelpe foreldre med alle slike ting, ikke bare hjelpe dem å se barns behov og respondere riktig.

Du trenger ikke å ha vært rusmisbruker for å hjelpe andre rusmisbrukere til å slutte, du trenger ikke ha hatt en psykiatrisk lidelse for å behandle psykiatrisk lidelse og du trenger ikke ha hatt en vanskelig og traumatisk barndom for å hjelpe de som har hatt. Ei heller trenger man å ha barn for å hjelpe foreldre som strever med å se og forstå barns behov, eller hjelpe dem med å bli kvitt egne demoner slik at man er i stand til å være mamma eller pappa.

Anonymous poster hash: 49406...f8a

Poenget er at for å for eksempel kunne forstå hva som er naturlige og påregnelige utfordringer i foreldreskap og så videre, så kan det være av stor betydning å ha egne erfaringer på området. Har man kun boklærdom på dette området, så vil man gjerne ha en større tendens til å se ting ut fra et bestemt faglig perspektiv og muligens mangle litt nyansering.

Skrevet

Du blir ikke fagperson ved å ha barn selv uansett. Man blir kun ekspert på sine egne barn.

Jeg har f eks født 3 ganger, men jeg kan ikke erstatte en jordmor i å veilede en annen fødende. Selv ikke en fersk jordmor uten egen fødselserfaring.

Svært sant.

Skrevet

Jeg har jobbet litt på et foreldresenter for mange år siden HI, mens jeg studerte pedagogikk. Tror alle faste ansatte var sosionomer eller sykepleiere, men vet ikke med sikkerhet. Når jeg jobbet der, så var det dessverre et par pedantiske, eldre, biske damer der som jeg tenkte hadde valgt feil yrke og stemningen var dermed ganske ofte litt anspent i rommet når en av disse var på jobb. Vil tro og håpe at det er bedre i dag slike steder.

Skrevet

Poenget er at for å for eksempel kunne forstå hva som er naturlige og påregnelige utfordringer i foreldreskap og så videre, så kan det være av stor betydning å ha egne erfaringer på området. Har man kun boklærdom på dette området, så vil man gjerne ha en større tendens til å se ting ut fra et bestemt faglig perspektiv og muligens mangle litt nyansering.

Syns vel tvertimot at de som har tendens til å hvile på egen erfaring mangler nyanseringen. Blir som parterapeuter som "gjenkjenner" sitt eget brudd i andres, og ikke greier å abstrahere fra det.

Skrevet

Syns vel tvertimot at de som har tendens til å hvile på egen erfaring mangler nyanseringen. Blir som parterapeuter som "gjenkjenner" sitt eget brudd i andres, og ikke greier å abstrahere fra det.

Veldig enig i det, har sett en del eksempler på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...